"Ροή και συνοχή σε ομάδες πετοσφαιρισης: περιβαλλον ομαδας και ψυχολογικά χαρακτηριστικά αθλητών"

Διπλωματική Εργασία uoadl:2875841 332 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-06-13
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Νανούρη Φιλίππα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ψυχουντάκη Μαρία, αναπληρώτρια καθηγήτρια, σχολής επιστήμης φυσικής αγωγής & αθλητισμού, καποδιστριακό πανεπιστήμιο Αθηνών

Αγγελονίδης Ιωάννης, καθηγητής, σχολής επιστήμης φυσικής αγωγής & αθλητισμού, καποδιστριακό πανεπιστήμιο Αθηνών

Σταύρου Νεκτάριος, λέκτορας, σχολής επιστήμης φυσικής αγωγής & αθλητισμού, καποδιστριακό πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
"Ροή και συνοχή σε ομάδες πετοσφαιρισης: περιβαλλον ομαδας και ψυχολογικά χαρακτηριστικά αθλητών"
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
"Ροή και συνοχή σε ομάδες πετοσφαιρισης: περιβαλλον ομαδας και ψυχολογικά χαρακτηριστικά αθλητών"
Περίληψη:
Η ροή είναι μια ψυχολογική κατάσταση ισορροπίας μεταξύ επιτελούμενης
δραστηριότητας και πρόκλησης που αυτή εγείρει (Csikzsentmihalyi, 1990) . Το
άτομο εμφανίζεται απορροφημένο από την επιτελούμενη δραστηριότητά του την
οποία απολαμβάνει χωρίς να σκέφτεται το αποτέλεσμά της (Jackson &
Csikszentmihalyi, 1999). Η συνοχή αποτελεί μια «δυναμική διαδικασία που
αντικατοπτρίζεται στην τάση των μελών μιας ομάδας να παραμείνουν ενωμένα
μεταξύ τους για την επίτευξη των κοινών στόχων τους και/ή την ικανοποίησή
τους» (Carron, Brawley, & Widmeyer, 1998, σελ. 213). Το μοντέλο επίτευξης ροής
(Kimiekick & Stein, 1992) και το εννοιολογικό μοντέλο συνοχής (Widmeyer,
Brawley, & Carron, 1985) αποτέλεσαν τη θεωρητική βάση της παρούσας
εργασίας.
Σκοποί της έρευνας: (α) η διερεύνηση της σχέσης της συνοχής με την ψυχολογική
ροή κατάστασης, (β) ο προσδιορισμός συσχέτισης χαρακτηριστικών των αθλητών
με την ψυχολογική ροή και τη συνοχή τους, σε περιβάλλον ομάδας, (γ) ο
προσδιορισμός της σχέσης της ροής και της συνοχής με την αγωνιστική απόδοση.
Για την επίτευξη των σκοπών και τη διερεύνηση όλων των υποθέσεων της
έρευνας, έλαβαν μέρος 190 αθλητές/τριες πετοσφαίρισης (90 άνδρες, 100
γυναίκες-B΄ Εθνικής κατηγορίας και Α2΄ Εθνικής κατηγορίας αντίστοιχα), μέσης
ηλικίας 25.90 ετών (SD = 6.78) και μέσης εμπειρίας 15 έτη (Μ = 15.28, SD =
6.20). Οι συμμετέχοντες (α) σε συνθήκες προπόνησης, συμπλήρωσαν τα
ερωτηματολόγια για την αξιολόγηση των ψυχολογικών χαρακτηριστικών
προδιάθεσης (Ερωτηματολόγιο άγχους προδιάθεσης, Ερωτηματολόγιο
συναισθημάτων, Ερωτηματολόγιο αγωνιστικού άγχους προδιάθεσης,
Ερωτηματολόγιο αγωνιστικής αυτοποεποίθησης, Ερωτηματολόγιο περιβάλλοντος
ομάδας, Ερωτηματολόγιο ψυχολογικού οφέλους/κόστους, Ερωτηματολόγιο
κοινωνικής επιθυμητότητας) ≈45 λεπτά πριν τον αγώνα, (β) σε συνθήκες αγώνων
vii
συμπλήρωσαν τα ερωτηματολόγια αγωνιστικής κατάστασης (Ερωτηματολόγιο
αγωνιστικού άγχους κατάστασης, Ερωτηματολόγιο αγωνιστικής αυτοπεποίθησης
κατάστασης, Αυτοσχέδιες κλίμακες ερωτημάτων), (γ) αμέσως μετά τον αγώνα
συμπλήρωσαν το Ερωτηματολόγιο της Ψυχολογικής ροής και έγινε καταγραφή
της απόδοσης και της ικανοποίησης των αθλητών και αθλητριών. Η στατιστική
διερεύνηση συντέθηκε σε αναλύσεις απλής και κανονικής συσχέτισης και
πολυμεταβλητή ανάλυση παλινδρόμησης. Τα αποτελέσματα υποστήριξαν πως
ατομικά ψυχολογικά χαρακτηριστικά κατάστασης σχετίζονται με μεταβλητές της
ομάδας (π.χ. κοινωνική συνοχή), την ψυχολογική ροή, την απόδοση και την
ικανοποίηση των αθλητών. Επίσης υποστηρίχτηκε η προβλεπτική ικανότητα
μεταβλητών κατάστασης και προδιάθεσης στην ψυχολογική ροή, τη συνοχή και
την απόδοση, την ομαδική αποτελεσματικότητα, την ικανοποίηση και για τα δύο
φύλα. Τα αποτελέσματα ερμηνεύτηκαν με βάση το μοντέλο ροής και το
εννοιολογικό μοντέλο συνοχής προκειμένου να διερευνηθεί η εμφάνισης ροής
και να σχολιαστεί η ποιότητα της απόδοσης της αθλητικής ομάδας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
ψυχολογική ροή, συνοχή, αθλητική απόδοση.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
5
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
117
Αριθμός σελίδων:
106
master 2019 ΝΑΝΟΥΡΗ.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο