Σχέση του κλίματος σχολικής τάξης και της ψυχολογικής ροής σε μαθητές δημοτικού σχολείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:2882729 238 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Συγκριτική Παιδαγωγική, Εκπαιδευτική Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-17
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Ελράντυ Νίκος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Σταύρου Νεκτάριος, Επίκουρος Καθηγητής Σ.Ε.Φ.Α.Α./Ε.Κ.Π.Α.
Φασούλης Κωνσταντίνος, Ομότιμος Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε./Ε.Κ.Π.Α.
Μπαμπάλης Θωμάς, Καθηγητής Π.Τ.Δ.Ε./Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Σχέση του κλίματος σχολικής τάξης και της ψυχολογικής ροής σε μαθητές δημοτικού σχολείου
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Σχέση του κλίματος σχολικής τάξης και της ψυχολογικής ροής σε μαθητές δημοτικού σχολείου
Περίληψη:
Το κλίμα της τάξης περιγράφεται ως η κοινωνική ατμόσφαιρα της τάξης ή το κοινωνικό και ψυχολογικό περιβάλλον της μάθησης, το οποίο επηρεάζει την επίτευξη εκπαιδευτικών και μαθησιακών στόχων. Από την άλλη, η ψυχολογική ροή είναι μια από τις θεωρίες των εσωτερικών κινήτρων που συνδέει τη γνωστική λειτουργία, τα κίνητρα και τα συναισθήματα. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η εξέταση της σχέσης μεταξύ του κλίματος της τάξης και της ιδανικής ψυχολογικής κατάστασης των μαθητών, όπως αυτή προκύπτει μέσα από τη θεωρία της ψυχολογικής ροής. Στην έρευνα συμμετείχαν 123 μαθητές (66 αγόρια, 57 κορίτσια). Από το σύνολο των μαθητών που πήραν μέρος στην έρευνα 108 ήταν μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου και 15 ήταν μαθητές της Ε΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Οι μαθητές συμπλήρωσαν δύο όργανα μέτρησης: (1) την Κλίμακα Μέτρησης της Ζωής στη Σχολική Τάξη και (2) την Κλίμακα Ψυχολογικής Ροής. Τα όργανα μέτρησης εμφάνισαν ικανοποιητικούς δείκτες εγκυρότητας και αξιοπιστίας. Τα αποτελέσματα της μελέτης υποστήριξαν την ύπαρξη στατιστικά σημαντικών διαφορών ανάμεσα στη συντριπτική πλειοψηφία των παραγόντων της Κλίμακας Μέτρησης της Ζωής στη Σχολική Τάξη (εκπαιδευτική και προσωπική υποστήριξη δασκάλου, εκπαιδευτική και προσωπική υποστήριξη συμμαθητών, συνεργασία, αποξένωση, εκπαιδευτική αυτοεκτίμηση, ανταγωνιστική μάθηση) και στην ιδανική ψυχολογική κατάσταση των μαθητών. Επίσης, στατιστικά σημαντικές διαφορές εντοπίστηκαν ανάμεσα στον βαθμό υποστήριξης (χαμηλός, υψηλός) από τον δάσκαλο και τους συμμαθητές σε σχέση με τους παράγοντες: συνεργασία, αποξένωση, εκπαιδευτική αυτοεκτίμηση, ισορροπία προκλήσεων – δεξιοτήτων, ταύτιση ενέργειας – επίγνωσης, σαφείς στόχοι, άμεση ανατροφοδότηση, συγκέντρωση στο εκτελούμενο έργο, αίσθηση ελέγχου και αυτοτελής εμπειρία. Η στενή σχέση μεταξύ κλίματος σχολικής τάξης και ψυχολογικής ροής επιβεβαιώθηκε και από τα αποτελέσματα των αλληλοσυσχετίσεων μεταξύ των παραγόντων από τις δύο Κλίμακες. Τα παραπάνω αποτελέσματα σημειώνουν με σαφήνεια ότι η ιδανική ψυχολογική κατάσταση των μαθητών σχετίζεται με το κλίμα της σχολικής τάξης. Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας καταδεικνύουν τη σημασία περαιτέρω διερεύνησης καθώς η εφαρμογή της ψυχολογικής ροής στον χώρο της εκπαίδευσης βρίσκεται σε πρώιμα στάδια.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
σχολικό κλίμα, κλίμα της τάξης, ψυχολογική ροή, εκπαιδευτική υποστήριξη, προσωπική υποστήριξη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
201
Αριθμός σελίδων:
158
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ .pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.