«Αξιολόγηση της Ενδο-Προσωπικής και Δια-Προσωπικής Προσαρμογής και της Ψυχικής Υγείας Παιδιών Νηπιακής Ηλικίας. »

Διπλωματική Εργασία uoadl:2884453 308 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-31
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Στεφανίδου Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αντωνίου Αλέξανδρος - Σταμάτιος ,Αναπλ. Καθηγητής ,ΠΤΔΕ,ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
«Αξιολόγηση της Ενδο-Προσωπικής και Δια-Προσωπικής Προσαρμογής και της Ψυχικής Υγείας Παιδιών Νηπιακής Ηλικίας. »
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
«Αξιολόγηση της Ενδο-Προσωπικής και Δια-Προσωπικής Προσαρμογής και της Ψυχικής Υγείας Παιδιών Νηπιακής Ηλικίας. »
Περίληψη:
Στην παρούσα διπλωματική εργασία διερευνώνται τα προβλήματα ενδο-προσωπικής και διαπροσωπικής προσαρμογής και η ψυχική υγεία παιδιών νηπιακής ηλικίας. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το Ερωτηματολόγιο Δια-Προσωπικής και Ενδο-Προσωπικής Προσαρμογής (ΕΔΕΠ). Το δείγμα αποτέλεσαν 239 παιδιά ηλικίας 2 έως 6 ετών και συμπληρώθηκαν 128 ερωτηματολόγια από γονείς και 111 από εκπαιδευτικούς. Στο θεωρητικό μέρος της εργασίας, αρχικά παρατίθενται βασικές ψυχολογικές, κοινωνιολογικές και γνωστικές θεωρίες μάθησης και προσαρμογής (Freud, Erickson, Piaget),μέσα από τις οποίες απεικονίζονται τα στάδια ψυχοσυναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης του παιδιού μέχρι και τη νηπιακή ηλικία. Η μελέτη επικεντρώνεται στη συνέχεια στην καθοριστική σημασία των πρωταρχικών σχέσεων (παιδιού-γονέα/φροντιστή), της έννοιας της γονεϊκότητας, των ασφαλών δεσμών προσκόλλησης και άλλων προστατευτικών παραγόντων σε αντιδιαστολή με τις δυσμενείς εμπειρίες στην πρώιμη ηλικία (ACEs), το τοξικό άγχος και άλλους παράγοντες κινδύνου εμφάνισης προβληματικής συμπεριφοράς. Παράλληλα, αναλύεται η έννοια της προβληματικής συμπεριφοράς σύμφωνα με τις διάφορες κατηγοριοποιήσεις οργανισμών και ερευνητών και αποδομείται η έννοια της ενδο-προσωπικής και διαπροσωπικής προσαρμογής και νοημοσύνης. Στη συνέχεια, εξετάζεται η πολυπλοκότητα των αιτιολογικών θεωριών και οι γενετικοί, περιβαλλοντικοί παράγοντες εμφάνισης προβληματικής συμπεριφοράς, καθώς και η επίδραση της ιδιοσυγκρασίας, της αντιδραστικότητας και της αυτορρύθμισης σε αυτήν. Ολοκληρώνοντας το βιβλιογραφικό μέρος, τονίζεται η σημασία της πρώιμης παρέμβασης και αναφέρονται ενδεικτικά κάποια προγράμματα. Από την έρευνα βρέθηκε ότι ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών 64,9% παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς σε μικρό ή μεγάλο βαθμό και τα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια εμφανίζουν περισσότερα συμπτώματα προβληματικής συμπεριφοράς. Ειδικότερα η μεγαλύτερη διαφορά στα αγόρια παρατηρήθηκε στην όψη της διαπροσωπικής προσαρμογής στα σύνδρομα «Επιθετικότητα» και «Παραβατικότητα» καθώς και στα «Αταξινόμητα σύνδρομα» που περιλαμβάνουν συμπτώματα Υπερκινητικότητας και Ανωριμότητας. Σε συγκριτική ανάλυση των απαντήσεων γονέων και εκπαιδευτικών,οι πρώτοι φάνηκε να εντοπίζουν συνολικά περισσότερα προβλήματα προσαρμογής στα παιδιά (συγκεκριμένα στα σύνδρομα «Άγχος-Δυσθυμία-Ψυχαναγκασμός», «Παραβατικότητα» και τα «Αταξινόμητα σύνδρομα»), ενώ οι εκπαιδευτικοί ανέφεραν περισσότερα προβλήματα «Μοναχικότητας-Βραδυψυχισμού» στα παιδιά. Τέλος, παρατηρήθηκαν στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ όλων των συνδρόμων γεγονός που επιβεβαιώνει την πολυπλοκότητα των προβληματικών συμπεριφορών και την συννοσυρότητα, αλληλεπίδραση και αλληλοεπικάλυψη των συμπτωμάτων τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Ενδοπροσωπική - Διαπροσωπική προσαρμογή, ψυχική υγεία, γονεϊκότητα, προσκόλληση, προβληματική συμπεριφορά, ιδιοσυγκρασία, πρώιμη παρέμβαση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
152
Αριθμός σελίδων:
176
Διπλωματική Στεφανίδου Μαρία Τελικό.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο