Εθνική ταυτότητα, επιπολιτισμός και ακαδημαϊκή επίδοση γηγενών και μεταναστών εφήβων (με διαμεσολαβητές το ψυχολογικό στρες, τη νοσταλγία, τη γλώσσα και τα κίνητρα χρήσης των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης)

Διπλωματική Εργασία uoadl:2886334 316 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-11-25
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Στεφανη Αικατερίνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αντωνία Παπαστυλιανού, Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Φωτεινή Πολυχρόνη, αναπληρώτρια καθηγήτρια ΕΚΠΑ
Σπύρος Τάνταρος, επίκουρος καθηγητής
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εθνική ταυτότητα, επιπολιτισμός και ακαδημαϊκή επίδοση γηγενών και μεταναστών εφήβων (με διαμεσολαβητές το ψυχολογικό στρες, τη νοσταλγία, τη γλώσσα και τα κίνητρα χρήσης των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης)
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εθνική ταυτότητα, επιπολιτισμός και ακαδημαϊκή επίδοση γηγενών και μεταναστών εφήβων (με διαμεσολαβητές το ψυχολογικό στρες, τη νοσταλγία, τη γλώσσα και τα κίνητρα χρήσης των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης)
Περίληψη:
Η μετανάστευση είναι ένα φαινόμενο με πολλαπλές επιπτώσεις και ειδικά στην εφηβική ηλικία, η οποία χαρακτηρίζεται από σημαντικές αλλαγές. Μια διεργασία άμεσα συνδεδεμένη με τη μετανάστευση, η οποία αναφέρεται στην παρούσα ερευνητική εργασία, είναι ο επιπολιτισμός. Με το συγκεκριμένο όρο γίνεται λόγος για μια συνεχιζόμενη κοινωνικοψυχολογική διεργασία προσαρμογής κατά τη συνάντηση διαφορετικών πολιτισμών και σύμφωνα με τον Berry (1997) εντοπίζονται τέσσερις στρατηγικές επιπολιτισμού: η εναρμόνιση, η αφομοίωση, ο διαχωρισμός και η περιθωριοποίηση. Ο επιπολιτισμός και ορισμένοι από τους συνιστώντες παράγοντες εξετάστηκαν στην παρούσα έρευνα. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 327 έφηβοι από γυμνάσια και λύκεια της Αττικής, από τους οποίους οι 132 ήταν γηγενείς και οι 195 μετανάστες (25 πρώτης και 170 δεύτερης γενιάς). Από τα αποτελέσματα προέκυψε για τους μετανάστες μαθητές δεύτερης γενιάς ότι η σχέση εθνοτικής ταυτότητας και αναγνώρισης του εαυτού ως μέλους της χώρας υποδοχής διαμεσολαβείται από τα κίνητρα της ενημέρωσης και του συναισθήματος, ενώ ως μέλους της χώρας προέλευσης από το συνδυασμό των κινήτρων της ενημέρωσης και της νοσταλγίας-ανήκειν. Όσον αφορά τη σχέση εθνοτικής ταυτότητας και των στρατηγικών επιπολιτισμού για τους μετανάστες δεύτερης γενιάς, η σχέση με την εναρμόνιση φάνηκε να διαμεσολαβείται από το αίσθημα της νοσταλγίας, η σχέση με την αφομοίωση από το στρες, το κίνητρο της συντροφιάς και το συνδυασμό στρες νοσταλγίας και συντροφιάς, η σχέση με το διαχωρισμό από τα κίνητρα του συναισθήματος και της επικοινωνίας είτε μεμονωμένα είτε σε συνδυασμό μεταξύ τους και η σχέση με την περιθωριοποίηση από το κίνητρο της διαφυγής. Ως προς τους μετανάστες μαθητές πρώτης γενιάς δε βρέθηκαν στατιστικώς σημαντικά αποτελέσματα σχετικά με τη διαμεσολάβηση της σχέσης εθνοτικής ταυτότητας και επιπολιτισμού από το στρες, τη νοσταλγία και τα κίνητρα των ΙΚΔ. Επιπλέον, από τα ευρήματα προέκυψε ότι η ελληνική γλώσσα χρήσης των ΙΚΔ προβλέπει τη στρατηγική της αφομοίωσης και για τις δύο γενιές μετανάστευσης. Διαπιστώθηκε, επίσης, ότι η σχέση γενιάς μετανάστευσης και επιπολιτισμού διαμεσολαβείται από τη γνώση και χρήση της ελληνικής γλώσσας, ενώ η σχέση καταγωγής και ακαδημαϊκής επίδοσης διαμεσολαβείται από το αίσθημα της νοσταλγίας. Στη συνέχεια, τα παραπάνω ευρήματα ερμηνεύθηκαν με βάση προηγούμενα ερευνητικά δεδομένα, ενώ παρουσιάστηκαν οι περιορισμοί η χρησιμότητα της παρούσας εργασίας, καθώς και προτάσεις για μελλοντική έρευνα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
επιπολιτισμός, εθνοτική ταυτότητα, ψυχολογικό στρες, νοσταλγία, ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, γλώσσα, ακαδημαϊκή επίδοση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
150
Αριθμός σελίδων:
119