Εναλλακτικές αποτυπώσεις και μέσα αναπαράστασης. Η περίπτωση της ερευνητικής ομάδας Forensic Architecture.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2887843 342 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κοινωνικής Θεωρίας και Κοινωνικής Έρευνας
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-12-18
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Γκόγκου Σάρα-Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Γεράσιμος Κουζέλης, Καθηγητής, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, ΕΚΠΑ
Σταύρος Σταυρίδης, Καθηγητής, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ΕΜΠ
Δημήτρης Καρύδας, επιστημονικός συνεργάτης, Πανεπιστήμιο Humboldt του Βερολίνου
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εναλλακτικές αποτυπώσεις και μέσα αναπαράστασης. Η περίπτωση της ερευνητικής ομάδας Forensic Architecture.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εναλλακτικές αποτυπώσεις και μέσα αναπαράστασης. Η περίπτωση της ερευνητικής ομάδας Forensic Architecture.
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία στοχεύει στη διερεύνηση των νέων σχέσεων που εγκαθιδρύουν τα μέσα αναπαράστασης σύγχρονης τεχνολογίας στην κοινωνία. Η έρευνα αυτή πραγματοποιείται μέσα από την ανάγνωση της θεωρίας του W.Benjamin και την επικαιροποίησή της μέσα από μια σύγχρονη μελέτη περίπτωσης, την ομάδα Forensic Architecture. Βασικά σημεία σύνδεσης της θεωρίας του Benjamin με τη μεθοδολογία της ομάδας αποτελούν η ανατρεπτική λειτουργία της εικόνας, η σημασία της λεπτομέρειας και του ίχνους που προκύπτει από τη «μικρολογική» μέθοδο που ακολουθεί ο ίδιος , τόσο στην ιστοριογραφική πρακτική όσο και στη θεωρία των μέσων, και η κριτική διάσταση του εγχειρήματός του, που συνεχώς εμφανίζεται μέσα από τις διαλεκτικές σχέσεις. Αναδεικνύεται λοιπόν η σημασία του ίχνους και της υλικότητας των πραγμάτων στη διαδικασία αποδιάρθρωσης της μυθολογίας που τα περιβάλλει, η έννοια της διαλεκτικής εικόνας ως το θεωρητικό εργαλείο που του επιτρέπει να διαβάζει το παρελθόν μέσω της «διαλεκτικής εν στάσει» και το μοντάζ ως μέθοδος της κριτικής ιστοριογραφικής του πρακτικής. Παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο τα νέα μέσα μετασχηματίζουν την ανθρώπινη αισθητηριακή αντίληψη και την πρόσληψη της ιστορίας και της μνήμης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διττή λειτουργία των μέσων στη θεωρία του Benjamin, στην αναισθητοποίηση της αντίληψης αλλά και στη δυνατότητά τους για ενεργοποίηση της. Τέλος η εργασία επιχειρεί να ανιχνεύσει τον τρόπο με τον οποίο προβληματισμοί και ερωτήματα, που προκύπτουν από το έργο του και παραμένουν επίκαιρα, αποτυπώνονται στο σήμερα μέσα από την ανάλυση του έργου της ερευνητικής ομάδας, και τον ιδιαίτερο τρόπο της να αμφισβητεί την κυρίαρχη αναπαράσταση χρησιμοποιώντας την εικόνα και τη σχέση της με το χώρο για να παράξει εναλλακτικές αναγνώσεις.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Walter Benjamin, Forensic Architecture, εικόνα, ίχνος, μέσα αναπαράστασης
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
33
Αριθμός σελίδων:
73
Διπλωματική Εργασία_Γκόγκου Σάρα.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο