O ρόλος της δραματικής τέχνης στην εκπαίδευση στην αποδοχή της ετερότητας σε μια πολυπολιτισμική τάξη

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2894905 266 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-16
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Μαυρούδης Νικόλαος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
MΠΟΥΡΝΕΛΛΗ ΠΑΓΩΝΑ Καθηγήτρια Χορού. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού - ΕΚΠΑ)
ΠΑΤΣΑΝΤΑΡΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Καθηγητής Αθλητικής Κοινωνιολογίας. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού - ΕΚΠΑ
ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗ ΑΛΚΗΣΤΙΣ Καθηγήτρια Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση. Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών - Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
ΤΥΡΟΒΟΛΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ Ομότιμη Καθηγήτρια Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού - Μορφολογίας του Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού - Ε.Κ.Π.Α
ΚΑΜΠΕΡΙΔΟΥ ΕΙΡΗΝΗ Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εισαγωγής στην Κοινωνιολογία: Κοινωνικό Φύλο και Αθλητισμός. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού - Ε.Κ.Π.Α
ΣΤΑΥΡΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ Επίκουρος Καθηγητής Αθλητικής Ψυχολογίας - Κινητικής Συμπεριφοράς. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού - Ε.Κ.Π.Α
ΔΑΝΙΑ ΑΣΠΑΣΙΑ Επίκουρη Καθηγήτρια Διδακτικής της Φυσικής Αγωγής. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού - Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
O ρόλος της δραματικής τέχνης στην εκπαίδευση στην αποδοχή της ετερότητας σε μια πολυπολιτισμική τάξη
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
O ρόλος της δραματικής τέχνης στην εκπαίδευση στην αποδοχή της ετερότητας σε μια πολυπολιτισμική τάξη
Περίληψη:
Η εφαρμογή της δραματικής τέχνης στην εκπαίδευση, αποτελεί μια εναλλακτική εκπαιδευτική μεθοδολογία, η οποία χρησιμοποιεί δράσεις και τεχνικές από την τέχνη του δράματος, στοχεύοντας στη γνωστική, συναισθηματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών. Ως εκπαιδευτικό μέσο δεν ταυτίζεται με το ανέβασμα μιας θεατρικής παράστασης στα σχολεία. Η παρούσα έρευνα επιχειρεί να καλύψει το κενό στις έρευνες για τη δραματική τέχνη στην εκπαίδευση, στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Διερευνά τον ρόλο της στον σεβασμό και στην αποδοχή της πολιτισμικής ετερότητας μεταξύ των μαθητών και μαθητριών σε μια τάξη που κυριαρχεί η πολιτισμική ποικιλότητα. Η ερευνητική αυτή προσπάθεια εντάσσεται στην ποιοτική μεθοδολογία έρευνας και χαρακτηρίζεται ως μελέτη περίπτωσης. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στους τρόπους που οι μαθητές -τριες, αντιλαμβάνονται ή κατασκευάζουν την κοινωνική πραγματικότητα του σχολικού περιβάλλοντος και πως μέσα από περίπλοκους πολιτισμικούς και κοινωνικούς μηχανισμούς, νοηματοδοτήσεις και πρακτικές διαμορφώνουν συγκεκριμένες οπτικές για τα πράγματα γύρω τους. Διεξήχθη στο 87ο δημοτικό σχολείο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, τη σχολική χρονιά 2014-2015. Οι συμμετέχοντες είναι μαθητές και μαθήτριες της Δ΄ και Ε΄ τάξης. Τα παιδιά παρακολούθησαν ένα ειδικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων δραματικής τέχνης στην εκπαίδευση για 17 εβδομάδες, με συχνότητα 2 ωρών την εβδομάδα. Ως μεθοδολογικά εργαλεία επιλέγησαν η συνέντευξη, η παρατήρηση και το ημερολόγιο του ερευνητή. Κατά την ανάλυση των δεδομένων ελήφθησαν υπόψη οι αξιολογήσεις και αυτοαξιολογήσεις των παιδιών που συμμετείχαν στην έρευνα. Τα αποτελέσματα κατέδειξαν τη θετική επιρροή του προγράμματος αναφορικά με τον σεβασμό και την αποδοχή της εθνικής, θρησκευτικής, γλωσσικής και φυλετικής ετερότητας. Το πρόγραμμα βελτίωσε επίσης και τις διαπροσωπικές σχέσεις των παιδιών που μετείχαν στις δράσεις του. Στις προοπτικές της μελέτης μας

αυτής, προκύπτει ότι η εκπαίδευση οφείλεται να κατανοηθεί ως μια πολυσχιδής διαδικασία μέσω της οποίας οι άνθρωποι αποκτούν τις συμπεριφορές που είναι αναγκαίες για την αποτελεσματική συμμετοχή τους στην κοινωνία. Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση αναδεικνύεται ως ένα σημαντικό εκπαιδευτικό εργαλείο, με το οποίο ο εκπαιδευτικός κάθε ειδικότητας μπορεί να διαχειρισθεί την ανομοιογένεια της σχολικής τάξης, βελτιώνοντας την ποιότητα της διδασκαλίας του. Κι αυτό αποχτά ιδιαίτερη βαρύτητα σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία η πολιτισμική ετερογένεια των σχολικών τάξεων στην ελληνική επικράτεια, είναι περισσότερο έντονη από ποτέ.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση, Πολιτισμική ετερότητα, Διαφορετικότητα, Διαπροσωπικές σχέσεις, Κοσμοπολιτισμός, Ενσυναίσθηση, Αποδοχή.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
569
Αριθμός σελίδων:
505
ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΟ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ[6866].pdf (6 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο