Μουσειακή Ανάδειξη του Πολιτιστικού Τοπίου της Αίγινας στη διαχρονία του μέσω της Ψηφιακής Τεχνολογίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2895596 584 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Μουσειακές Σπουδές
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-01-23
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Ρεστρέπο Λόπεζ Κλαούδια Μαρσέλλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Μαρία Ρούσσου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΕΚΠΑ (επιβλέπουσα)
Μάρλεν Μούλιου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΕΚΠΑ
Αλεξάνδρα Νικηφορίδου, Μουσειολόγος
Πρωτότυπος Τίτλος:
Μουσειακή Ανάδειξη του Πολιτιστικού Τοπίου της Αίγινας στη διαχρονία του μέσω της Ψηφιακής Τεχνολογίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Μουσειακή Ανάδειξη του Πολιτιστικού Τοπίου της Αίγινας στη διαχρονία του μέσω της Ψηφιακής Τεχνολογίας
Περίληψη:
H νήσος Αίγινα ως προς την Πολιτιστική Κληρονομιά, έχει να επιδείξει πολλά διαφορετικά σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος με σημαντικά ίχνη ανθρώπινης δραστηριότητας από την προϊστορία.
Ο σχεδιασμός ενός καινοτόμου τρόπου επικοινωνίας που τηρεί σύγχρονους όρους και προϋποθέσεις ευχάριστης και βιωματικής επαφής του πραγματικού ή εικονικού επισκέπτη με επιλεγμένα πολιτιστικά στοιχεία που αναδεικνύουν το Πολιτιστικό Τοπίο της Αίγινας αποτελεί κύριο ερευνητικό στόχο αυτής της εργασίας.
Με σκοπό να πραγματοποιηθεί κάτω από το φως νέων αντιλήψεων για περισσότερη εξωστρέφεια των πολιτιστικών οργανισμών, ολιστικότητα στην ανάδειξη της Άυλης και Υλικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς και ανθρωποκεντρικότητα στην επικοινωνία, μελετήθηκε το διεθνές πλαίσιο προστασίας και μεγάλο φάσμα απόψεων.
Για να απαντηθεί το ερώτημα «Τι σημαίνει ο όρος Πολιτιστικά Τοπία;» μελετήθηκαν αρχικά η Σύμβαση UNESCO (United Nations Educational, Scientific And Cultural Organization) για την Προστασία της Πολιτιστικής και Φυσικής Παγκόσμιας Κληρονομιάς του 1972, η πράξη θέσπισης του όρου του 1992, η Ευρωπαϊκή Σύμβαση του Τοπίου του Συμβουλίου της Ευρώπης του 2000 (COE) και ορισμένες σχετικές αποφάσεις του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM). Στη συνέχεια, για την καλύτερη κατανόηση της διάδρασης του ανθρώπου με το περιβάλλον ώς διαμορφωτική δύναμη του Πολιτιστικού Τοπίο, η ανάλυση κατευθύνθηκε στην ιστορική εξέλιξη διαφόρων προσεγγίσεων στην εννοιολόγηση του τοπίου.
Άλλα ερωτήματα τέθηκαν αναφορικά με το κοινό και το νέο ρόλο του μουσείου απέναντι στο περιβάλλον και την κοινότητα, στη διαφύλαξη και στην προβολή της τοπικότητας, της πολυπολιτισμικότητας, της εμπειρίας στην διαχείριση των φυσικών πόρων και άλλων διακριτών γνωρισμάτων των Πολιτιστικών Τοπίων.
Απαντώντας στο ερώτημα «Πως μπορεί να αναδειχθεί ολιστικά το Πολιτιστικό Τοπίο της Αίγινας στις διάφορες ιστορικές φάσεις της διαμόρφωσής του με τρόπο ελκυστικό;», πραγματοποιήθηκαν δύο έρευνες. Η πρώτη, η έρευνα κοινού, εξερεύνησε και κατέγραψε τις προσδοκίες και προτιμήσεις του κοινού σε σχέση με την Αίγινα. Εκτός αυτού, επέδειξε ότι, αν και η Αίγινα είναι ήδη δημοφιλής τουριστικός προορισμός, η πλούσια Πολιτιστική Κληρονομιά της δεν είναι γνωστή. Η δεύτερη έρευνα παρακολούθησε τις τάσεις και πρακτικές για την ανάδειξη και την ανάπτυξη κοινού σε τρεις πολύ σύνθετους ιστορικούς χώρους στην Αμερική και την Ισπανία. Συγκεκριμένα, στο Monticello Οικία Τ. Jefferson, στο Williamsburg και στο Toledo αντίστοιχα. Από τις επισκέψεις παρατηρήθηκε ότι η εξωστρέφεια ακολουθεί θετικό κύκλο. Ο δημιουργικός σχεδιασμός ποικίλων επιλογών για τους επισκέπτες προετοιμάζει τις προϋποθέσεις της επισκεψιμότητας με θετικό τελικό αντίκτυπο στο έργο της προστασίας χάρη στην αναγνωρισιμότητα του ιστορικού χώρου.
Επομένως, δεδομένων των πλεονεκτημάτων που προσφέρει η Τεχνολογία της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στο έργο της ανάδειξης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, με βάση την διήγηση ιστοριών και την εξατομικευμένη εμπειρία, σχεδιάστηκαν τα πρωτότυπα μιας ψηφιακής εφαρμογής για κινητές συσκευές δια της οποίας οι χρήστες μπορούν να ακούσουν αφηγήσεις γύρω από το Πολιτιστικό Τοπίο της Αίγινας που διαμορφώθηκε σε διάφορες εποχές, επιλέγοντας ανάμεσα σε εννέα πολιτιστικές διαδρομές σχεδιασμένες με διαδραστική και παιγνιώδη μορφή για ένα μουσείο «με ρευστά όρια».
Η ολιστική και η ανθρωποκεντρική προσέγγιση του σχεδιασμού έδειξαν θετικά αποτελέσματα στην διαμορφωτική αξιολόγηση των προτοτύπων της εφαρμογής
Κύρια θεματική κατηγορία:
Μουσειολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Αίγινα, Σαρωνικός, κόλπος, πολιτιστικό, τοπίο, ανάδειξη, προβολή, παγκόσμια, πολιτιστική, φυσική, ξενάγηση, ψηφιακός, τουριστικός, οδηγός, εκδρομή, διαδρομή, εκπαιδευτικό, παιχνίδι, εικονικό, κυνήγι, κρυμμένο, θησαυρού, εικονικός, μουσείο, ελληνικός, πολιτισμός, ιστορία, νησί, αφήγηση, ιστοριών, ερμηνεία, ολιστική, εξατομικευμένη, εμπειρία, ανθρωποκεντρική, προσέγγιση, μνημειακότητα, διάδραση, περιβάλλον, φύση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
119
Αριθμός σελίδων:
254
200207_ΡΕΣΤΡΕΠΟ_thesis.pdf (4 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο