« Διαχείριση Αεροπορικών, Ναυτικών και Χερσαίων Ατυχημάτων από τον Αεροπορικό Τομέα του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας - Διάσωσης »

Διπλωματική Εργασία uoadl:2899208 325 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Στρατηγικές Διαχείρισης Καταστροφών και Κρίσεων στους Διοικητικούς και Αναπτυξιακούς Τομείς
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-03-10
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Βαμβάκος Ιωάννης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δρ. «Επιβλέπων_1ο_Μέλος», Λέκκας Ευθύμιος, Καθηγητής ΕΚΠΑ
Δρ. «M_2ο_Μέλος_Τριμελούς», Λόζιος Στυλιανός, Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΚΠΑ
Δρ. «M_3ο_Μέλος_Τριμελούς», Κράνης Χαράλαμπος, Επίκουρος Καθηγητής ΕΚΠΑ
«Διδάσκων» Μαρτζάκλης Βασίλειος Αξιωματικός Πυροσβεστικού Σώματος Πτυχιούχος Δημόσιας Διοίκησης Παντείου Πανεπιστημίου, Expert E.U. Civil Protection Mechanism
Πρωτότυπος Τίτλος:
« Διαχείριση Αεροπορικών, Ναυτικών και Χερσαίων Ατυχημάτων από τον Αεροπορικό Τομέα του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας - Διάσωσης »
Γλώσσες εργασίας:
Αγγλικά
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διαχείριση Αεροπορικών, Ναυτικών και Χερσαίων Ατυχημάτων από τον Αεροπορικό Τομέα του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας - Διάσωσης
Περίληψη:
Οι αποστολές έρευνας – διάσωσης, είναι επιχειρήσεις εξαιρετικά μεγάλης σημασίας, για την καθημερινότητα των πολιτών και την φυσική υπόσταση της ανθρώπινης κοινωνίας, καθώς έχουν ως θεματικό αντικείμενο το ύψιστο από ανθρωπιστικής πλευράς αγαθό, τη διάσωση της ανθρώπινης ζωής. Παράλληλα και ειδικά για την Ελλάδα, έχουν μεγάλη επίδραση στην εφαρμογή της εξωτερικής και αμυντικής πολιτικής της χώρας μας σε διεθνές επίπεδο, αναφορικά με την προάσπιση των εθνικών μας συμφερόντων σε όλο το εύρος του Ελληνικού FIR, με έμφαση στον ευαίσθητο χώρο του Αιγαίου.
Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας Διάσωσης, είναι υπεύθυνο για το συντονισμό και τη διαχείριση των επιχειρήσεων έρευνας – διάσωσης, που αφορούν σε αεροπορικά, ναυτικά και χερσαία περιστατικά, σε ξηρά και θάλασσα, σε ολόκληρη την περιοχή ευθύνης του (Search and Rescue Region/SRR), η οποία με βάση τις προβλέψεις του Νόμου 1844/1989 συμπίπτει με το Athinai FIR. Ειδικότερα, ο Αεροπορικός Τομέας του ΕΚΣΕΔ είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση των αεροπορικών περιστατικών και για τη συνδρομή σε ναυτικά, προς επιβοήθηση του Ναυτικού Τομέα, όπως επίσης και για τη συνδρομή σε χερσαία, κατόπιν αιτήματος της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
Σκοπός της παρούσας διατριβής, είναι να αναλύσει και να σχολιάσει την διαχείριση των περιστατικών έρευνας – διάσωσης από το ΕΚΣΕΔ/ΑΤ, σε ολόκληρο το Athinai FIR, με έμφαση στο μεταναστευτικό/προσφυγικό ζήτημα, τονίζοντας τη σημασία της σε κοινωνικό αλλά και εθνικό επίπεδο. Επίσης, μέσω της διατριβής εξάγονται διαπιστώσεις και συμπεράσματα για το συντονισμό και τη διαχείριση των περιστατικών από πλευράς ΕΚΣΕΔ/ΑΤ και παρουσιάζονται προτάσεις για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών έρευνας – διάσωσης από τη χώρα μας.
Στο πρώτο κεφάλαιο, γίνεται συνοπτική παρουσίαση του ιστορικού, της ίδρυσης, του νομικού πλαισίου και των θεσμικών κειμένων που διέπουν τη λειτουργία του ΕΚΣΕΔ/AT, της αποστολής και του έργου του, του προσωπικού που το στελεχώνει καθώς και της περιοχής ευθύνης του.
Στο δεύτερο, παρουσιάζονται οι τύποι, οι δυνατότητες και οι ετοιμότητες των μέσων του ΕΚΣΕΔ/ΑΤ καθώς και τα κύρια υλικά διάσωσης.
Στο τρίτο, παρουσιάζεται το Ελληνικό Κέντρο Ελέγχου Αποστολών, οι συσκευές εντοπισμού που φέρουν αεροσκάφη, πλωτά μέσα και μεμονωμένα άτομα, καθώς και το νέο σύστημα δορυφορικού εντοπισμού MEOSAR.
Στο τέταρτο, παρουσιάζεται αναλυτικά η διαχείριση αεροπορικών, ναυτικών και χερσαίων περιστατικών από το ΕΚΣΕΔ/ΑΤ, καθώς και των περιστατικών MEDEVAC, ενώ τονίζεται η σημασία της αποτελεσματικής διαχείρισης για την καθημερινότητα των πολιτών αλλά και για την προάσπιση των εθνικών μας δικαιωμάτων.
Το πέμπτο κεφάλαιο επικεντρώνεται στη συνδρομή του ΕΚΣΕΔ/ΑΤ για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού ζητήματος, παρουσιάζοντας στοιχεία πτήσεων που εκτελέστηκαν για τη διάσωση των ΠΕΠ από τα εναέρια μέσα του ΕΚΣΕΔ/ΑΤ, για τα έτη 2011 – 2018, συμπεριλαμβανομένου του κόστους κατά προσέγγιση. Επίσης, παρουσιάζεται, σχολιάζεται και επεξηγείται το ποσοστό συμμετοχής των περιστατικών που αφορούν σε ΠΕΠ, σε σχέση με ολόκληρο το πτητικό έργο του ΕΚΣΕΔ/ΑΤ, παρουσιάζεται και σχολιάζεται η χωρική κατανομή όλων των ανωτέρω συμβάντων και γίνεται συνοπτική παρουσίαση της συνδρομής των εναερίων μέσων του Λιμενικού Σώματος, για τον ανωτέρω σκοπό.
Στο έκτο, παρουσιάζονται οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ΕΚΣΕΔ/ΑΤ, από επιχειρησιακής σκοπιάς, αλλά και αναφορικά με θέματα εθνικής κυριαρχίας.
Στο έβδομο, παρουσιάζονται συμπεράσματα και διαπιστώσεις αναφορικά με τη διαχείριση των περιστατικών έρευνας – διάσωσης από το ΕΚΣΕΔ/ΑΤ, με ειδική μνεία στις περιπτώσεις ΠΕΠ και εκτιμήσεις για την γενικότερη πορεία του ζητήματος των ΠΕΠ στο άμεσο μέλλον, κυρίως υπό το πρίσμα εμπλοκής εναερίων μέσων για επιτήρηση και έρευνα - διάσωση.
Στο όγδοο κεφάλαιο, με βάση τις διαπιστώσεις και τα συμπεράσματα του προηγούμενου κεφαλαίου, αλλά και τη γενικότερη εμπειρία του ΕΚΣΕΔ/ΑΤ, παρουσιάζονται προτάσεις για βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών σε εθνικό επίπεδο, από επιχειρησιακής/πρακτικής αλλά και θεωρητικής πλευράς.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις κλειδιά: Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας Διάσωσης, Αεροπορικός Τομέας, αποστολές έρευνας – διάσωσης, διαχείριση, αεροπορικά, ναυτικά και χερσαία περιστατικά, Athinai FIR, μεταναστευτικό/προσφυγικό ζήτημα, στοιχεία πτήσεων, προκλήσεις, βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
33
Αριθμός σελίδων:
125
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ioannis vamvakos_master_thesis_2020 - Μάρτιος 2020.pdf
10 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.