Όψεις και αναπαραστάσεις του παιδιού - εφήβου σε ιστορικά μυθιστορήματα και διηγήματα για παιδιά και νέους, που αναφέρονται στη χρονική περίοδο 1940-1944

Διπλωματική Εργασία uoadl:2923387 182 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ανάγνωση, Φιλαναγνωσία και εκπαιδευτικό υλικό
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-09-26
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Μπεκιάρη Θεοδώρα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κωνσταντίνος Δ. Μαλαφάντης, καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., ΕΚΠΑ
Θωμάς Μπαμπάλης, καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., ΕΚΠΑ
Ευαγγελία Γαλανάκη, καθηγήτρια, Π.Τ.Δ.Ε., ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Όψεις και αναπαραστάσεις του παιδιού - εφήβου σε ιστορικά μυθιστορήματα και διηγήματα για παιδιά και νέους, που αναφέρονται στη χρονική περίοδο 1940-1944
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Όψεις και αναπαραστάσεις του παιδιού - εφήβου σε ιστορικά μυθιστορήματα και διηγήματα για παιδιά και νέους, που αναφέρονται στη χρονική περίοδο 1940-1944
Περίληψη:
Στην παρούσα εργασία εξετάζονται οι όψεις και οι κοινωνικές αναπαραστάσεις του παιδιού, από την πρώτη σχολική ηλικία έως την εφηβεία, όπως αυτές παρουσιάζονται μέσα από μυθιστορήματα και διηγήματα για παιδιά και νέους που έχουν ως πλαίσιο αναφοράς την περίοδο της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα, 1941-1944.
Αρχικά αναφέρονται εκτενώς τα ιστορικά γεγονότα που έλαβαν χώρα πριν και κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη και κυρίως στον ελλαδικό χώρο. Παρουσιάζονται με σαφήνεια οι πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα, η εμπλοκή της στον πόλεμο, η οικονομική και κοινωνική κατάσταση της χώρας, η δέσμευση των τροφίμων και ο αποκλεισμός πρώτων υλών από τους Γερμανούς που οδήγησε στην φρικτή εξαθλίωση των πολιτών, καθώς και η Αντίσταση των Ελλήνων.
Επίσης, αποτιμώνται οι συνέπειες του πολέμου και οι απώλειες και στα δυο μέτωπα.
Στη συνέχεια επιχειρείται ειδολογική ταξινόμηση των πρωτογενών πηγών και σχολιάζεται η ιστορικότητά τους έναντι της μυθοπλασίας. Εξετάζονται και κατηγοριοποιούνται τα ίχνη ιστορίας, που καθιστούν τα κείμενα αυτά ως ιστορικά.
Ερευνάται η ιστορική μνήμη και η διαμόρφωση ιστορικής συνείδησης – εθνικής ταυτότητας μέσω λογοτεχνικών κειμένων σε αναγνώστες, παιδιά - εφήβους. Επιπλέον, μελετάται το τραύμα ιστορίας, καθώς κι ο τρόπος που αποδίδεται μέσω λογοτεχνίας.
Η εργασία ολοκληρώνεται με την εξαγωγή συμπερασμάτων και την παρουσίαση ενδεικτικής βιβλιογραφίας λογοτεχνικών κειμένων για παιδιά και νέους, με πλαίσιο δράσης την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και της γερμανικής Κατοχής.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Β΄παγκόσμιος, Κατοχή, Μυθιστόρημα, Ταυτότητα, Τραύμα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
85
Αριθμός σελίδων:
179
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Bekiari_Theodora_Master.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.