Εργασιακό Στρες και Ψυχική Ανθεκτικότητα Εκπαιδευτικών Ειδικής και Γενικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Διπλωματική Εργασία uoadl:2931606 246 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2020-12-23
Έτος εκπόνησης:
2020
Συγγραφέας:
Σκαράκη Αφροδίτη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Χριστίνα Συριοπούλου-Δελλή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Πολιτικής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Αναστασία Αλευριάδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Πρωτότυπος Τίτλος:
Εργασιακό Στρες και Ψυχική Ανθεκτικότητα Εκπαιδευτικών Ειδικής και Γενικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εργασιακό Στρες και Ψυχική Ανθεκτικότητα Εκπαιδευτικών Ειδικής και Γενικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Περίληψη:
Τις τελευταίες δεκαετίες όλο και περισσότεροι ερευνητές έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στο εργασιακό στρες που αντιμετωπίζουν όσοι ασκούν ανθρωπιστικά επαγγέλματα. Πρόκειται για ένα μαζικό φαινόμενο που απαντάται με μεγάλη συχνότητα στον κύκλο των εκπαιδευτικών επηρεάζοντας την ψυχική τους υγεία. Δεδομένου του σύνθετου ρόλου που διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί η ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητάς τους θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική στην διαχείριση στρεσογόνων καταστάσεων αλλά και την ενδυνάμωση των μαθητών τους. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση της σχέσης που υπάρχει μεταξύ εργασιακού στρες και ψυχικής ανθεκτικότητας των Ελλήνων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και η σύνδεσή της με δημογραφικούς παράγοντες, όπως τα έτη προϋπηρεσίας, η ηλικία και το μορφωτικό επίπεδο. Στην έρευνα συμμετείχαν 174 εκπαιδευτικοί, οι οποίοι συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο που απαρτιζόταν από την κλίμακα εργασιακού στρες, την κλίμακα ψυχικής ανθεκτικότητας (Brief Resilience Scale) καθώς και τα δημογραφικά στοιχεία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπάρχει στατιστικά σημαντική αρνητική σχέση μεταξύ εργασιακού στρες και ψυχικής ανθεκτικότητας, με την δεύτερη να αποτελεί προβλεπτικό παράγοντα στην ανάπτυξη εργασιακού στρες. Προέκυψε ότι όσο υψηλότερο εργασιακό στρες είχαν οι εκπαιδευτικοί τόσο χαμηλότερη ήταν η ψυχική ανθεκτικότητά τους. Επίσης, βρέθηκε αρνητική σχέση μεταξύ εργασιακού στρες και ετών προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών. Όσα περισσότερα χρόνια προϋπηρεσίας διέθεταν οι εκπαιδευτικοί τόσο λιγότερο εργασιακό στρες βίωναν στην καθημερινότητά τους. Ακόμη βρέθηκε θετική σχέση μεταξύ ψυχικής ανθεκτικότητας και ετών προϋπηρεσίας. Σε σχέση με την ηλικία δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των μέσων όρων των ηλικιακών ομάδων των συμμετεχόντων και των σκορ τους στην ψυχική ανθεκτικότητα και το εργασιακό στρες. Τέλος, όσον αφορά τη σχέση εργασιακού στρες, ψυχικής ανθεκτικότητας και μορφωτικού επιπέδου δεν παρουσιάστηκε συσχέτιση μεταξύ εργασιακού στρες και μορφωτικού επιπέδου, αλλά προέκυψε θετική σχέση μεταξύ του τελευταίου και της ψυχικής ανθεκτικότητας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
εργασιακό στρες, ψυχική ανθεκτικότητα, εκπαιδευτικοί, προστατευτικοί παράγοντες, στρατηγικές αντιμετώπισης
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
207
Αριθμός σελίδων:
119
Διπλωματική Εργασία (1).pdf (777 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο