Ψηφιακός Γραμματισμός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: το παράδειγμα μιας έρευνας δράσης

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2937913 111 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-03-06
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Βαρδαλάχου Ευαγγελία
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Μαρία Σφυρόερα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τ.Ε.Α.Π.Η., Ε.Κ.Π.Α.
Μαρία Ραγκούση, Καθηγήτρια, Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών, ΠΑ.Δ.Α.
Βασίλειος Τσάφος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τ.Ε.Α.Π.Η., Ε.Κ.Π.Α.
Ζωή Γαβριηλίδου, Καθηγήτρια, Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Δ.Π.Θ.
Αγγελική Γιαννικοπούλου, Καθηγήτρια, Τ.Ε.Α.Π.Η., Ε.Κ.Π.Α.
Ελένη Κατσαρού, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Μαρία Κρέζα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ψηφιακός Γραμματισμός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: το παράδειγμα μιας έρευνας δράσης
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ψηφιακός Γραμματισμός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: το παράδειγμα μιας έρευνας δράσης
Περίληψη:
Βαρδαλάχου Ευαγγελία: «Ψηφιακός Γραμματισμός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: το παράδειγμα μιας έρευνας δράσης». (Με την επίβλεψη της Κας. Σφυρόερα Μαρίας, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Τ.Ε.Α.Π.Η.- Ε.Κ.Π.Α). Η παρούσα έρευνα αποτελεί μια εκπαιδευτική έρευνα δράσης με μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και σκοπός της είναι η διερεύνηση της βελτίωσης του επιπέδου των μαθητών όσον αφορά τον γλωσσικό και ψηφιακό γραμματισμό τους, με τη δημιουργική αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας. Συγκεκριμένα, τα ερευνητικά ερωτήματα είναι:  Μέσω των προτεινόμενων παρεμβάσεων, θα βελτιωθεί το επίπεδο των μαθητών στις γλωσσικές δεξιότητες ώστε να οδηγηθούν σταδιακά στο γλωσσικό εγγραμματισμό σύμφωνα με τις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας;  Οι προτεινόμενες δράσεις θα κινητοποιήσουν τους μαθητές να αξιοποιήσουν δημιουργικά τις ΤΠΕ ώστε να αλλάξει η σχέση τους με τον υπολογιστή και να αποκτήσουν τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες του 21ου αιώνα; Οι μαθητές, στο πλαίσιο της παρούσας έρευνας, δημιουργούν πολυτροπικό περιεχόμενο για σχολικό διαδικτυακό περιοδικό μετά από μελέτη πηγών, αποκωδικοποίηση και συγγραφή πρωτότυπων άρθρων. Κατά τη διάρκεια της δράσης, εφαρμόζεται συνεργατική, διαφοροποιημένη αλλά και εξατομικευμένη διδασκαλία με Τ.Π.Ε. Η παρουσίαση του περιοδικού σε ψηφιακή έκδοση πραγματοποιήθηκε με τη βοήθεια της πλατφόρμας issuu αλλά και με τη βοήθεια της πλατφόρμας Joomla. Χρησιμοποιήθηκαν ποικίλες μέθοδοι συλλογής δεδομένων όπως: το Ημερολόγιο, τα ερωτηματολόγια, η παρατήρηση, η βιντεοσκόπηση, οι εκθέσεις μαθητών σχετικά με τη δράση, η συνέντευξη και οι δημιουργίες των μαθητών. Η ανάλυση των δεδομένων στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην ποιοτική ανάλυση του περιεχομένου, στη μέθοδο της τριγωνοποίησης και στη χρήση εργαλείων περιγραφικής στατιστικής. Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι τόσο ενθαρρυντικά, ώστε δύνανται να χρησιμοποιηθούν ως πρόταση στο Υπουργείο Παιδείας για συνδιδασκαλία Γλώσσας και Πληροφορικής στο πρόγραμμα σπουδών του Γυμνασίου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαιδευτική έρευνα δράσης, κριτικός γραμματισμός, ψηφιακός γραμματισμός, διαφοροποιημένη διδασκαλία, σχολικό διαδικτυακό περιοδικό, Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
261
Αριθμός σελίδων:
297
ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗ_ΔΙΑΤΡΙΒΗ_ΒΑΡΔΑΛΑΧΟΥ_ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ.pdf (5 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο