Web-based εφαρμογή Εναλλακτικής Επικοινωνίας για άτομα με αναπηρία λόγου με υποστήριξη της Ελληνικής γλώσσας

Διπλωματική Εργασία uoadl:2966116 65 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών
Πληροφορική
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-11-19
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Χαϊκάλης Σωτήριος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κουρουπέτρογλου Γεώργιος, Καθηγητής, Πληροφορικής και Επικοινωνιών, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνων.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Web-based εφαρμογή Εναλλακτικής Επικοινωνίας για άτομα με αναπηρία λόγου με υποστήριξη της Ελληνικής γλώσσας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Web-based εφαρμογή Εναλλακτικής Επικοινωνίας για άτομα με αναπηρία λόγου με υποστήριξη της Ελληνικής γλώσσας
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία εντάσσεται στην κατηγορία των συστημάτων Εναλλακτικής και Επαυξητικής και Επικοινωνίας (ΕΕΕ) ανοιχτού κώδικα με δυνατότητα μετατροπής κειμένου σε συνθετική ομιλία στην ελληνική γλώσσα για άτομα χωρίς ομιλία ή με σοβαρή δυσαρθρία σε συνδυασμό με νοητική υστέρηση ή αφασία. Στην αρχή αξιολογήθηκαν συγκριτικά οι υπάρχουσες web-based λύσεις και επιλέξαμε ως καταλληλότερη την Cboard. Για τον σκοπό αυτό, αναπτύξαμε εννοιολογικούς πίνακες επιλογής βασισμένους στο συμβολικό λεξικό ΕΕΕ ARASAAC, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα επικοινωνιακών αναγκών. Πιο συγκεκριμένα, τα σενάρια μπορούν να εξυπηρετήσουν τις περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης (μεταφορά και διαμονή σε νοσοκομείο, προσωπικές πληροφορίες), έκφραση συναισθημάτων και αναγκών (τουαλέτα), επιθυμία γεύματος σε οικία αλλά και σε εστιατόριο (πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό). Στη συνέχεια, αναπτύξαμε το πρωτόκολλο δοκιμασιών με χρήστες (παρουσίαση, εκπαίδευση, διεξαγωγή δοκιμών), καθώς και τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι υποψήφιοι χρήστες. Κατόπιν, ζητήθηκε από δύο χρήστες χωρίς ομιλία να αξιολογήσουν την εφαρμογή και να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο είναι χωρισμένο σε δύο κατηγορίες χρήσης (χρήση εντός και εκτός οικίας). Η κάθε κατηγορία χρήσης χωρίστηκε σε τέσσερις φάσης της μέρας (πρωί, μεσημέρι, απόγευμα, βράδυ). Επίσης, οι χρήστες αξιολογούν τους εννοιολογικούς πίνακες επιλογής (dashboards) χωριστά, την δυσκολία που αντιμετώπιζε η επικοινωνία τους πριν και μετά την χρήση της εφαρμογής και την δυσκολία χρήσης της πριν και μετά την εκπαίδευση. Τα αποτελέσματα των δοκιμασιών έδειξαν ότι οι χρήστες αξιολογούν με υψηλές βαθμολογίες την εφαρμογή αλλά και τα dashboards. Επιπρόσθετα, παρατηρούμε υψηλότερες βαθμολογίες στην χρήση της εφαρμογής εκτός οικίας παρά εντός, καθώς επίσης η βαθμολογία για την δυσκολία που αντιμετωπίζουν με την χρήση της εφαρμογής είναι χαμηλή.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Εναλλακτική και Επαυξημένη Επικοινωνία, Πλαίσια, Κείμενο σε Ομιλία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
37
Αριθμός σελίδων:
72
SotirisChaikalisThesis.pdf (4 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο