Σύγκριση πρακτικών διδασκαλίας οργάνων κλασσικής δυτικής ευρωπαϊκής μουσικής και ελληνικής λαϊκής – δημοτικής - παραδοσιακής μουσικής, εστιάζοντας στις πρακτικές άτυπης μάθησης και κυρίως στο «παίξιμο με το αυτί».

Διπλωματική Εργασία uoadl:2966978 103 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Μουσική Εκπαίδευση σε Τυπικά και Άτυπα Περιβάλλοντα
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-11-30
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Τσόχατζης Στυλιανός
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παύλος Σεργίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Σμαράγδα Χρυσοστόμου, Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Χριστίνα Αναγνωστοπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Σύγκριση πρακτικών διδασκαλίας οργάνων κλασσικής δυτικής ευρωπαϊκής μουσικής και ελληνικής λαϊκής – δημοτικής - παραδοσιακής μουσικής, εστιάζοντας στις πρακτικές άτυπης μάθησης και κυρίως στο «παίξιμο με το αυτί».
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Σύγκριση πρακτικών διδασκαλίας οργάνων κλασσικής δυτικής ευρωπαϊκής μουσικής και ελληνικής λαϊκής – δημοτικής - παραδοσιακής μουσικής, εστιάζοντας στις πρακτικές άτυπης μάθησης και κυρίως στο «παίξιμο με το αυτί».
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα εξετάζει το ζήτημα της χρήσης της άτυπης μάθησης με βάση τη
σύγκριση, ως προς την εφαρμογή των πρακτικών της, δύο διαφορετικών μεταξύ τους
εκπαιδευτικών πλαισίων. Πιο συγκεκριμένα, εκείνο της δυτικής ευρωπαϊκής κλασσικής μουσικής και εκείνο της ελληνικής δημοτικής μουσικής παράδοσης. Η συγκριτική εξέταση του ζητήματος ανέδειξε συμπεράσματα που μπορούν να αποβούν χρήσιμα στους εκπαιδευτικούς και των δύο πλαισίων, βελτιώνοντας την ποιότητα των διδακτικών τους επιλογών, εφόσον πρακτικές όπως το «παίξιμο με το αυτί» και ο αυτοσχεδιασμός συνδέονται με την ακουστική δεξιότητα και, γενικότερα, την καλλιέργεια της μουσικής ακοής.
Η συλλογή των δεδομένων διεξήχθη με το εργαλείο της ημιδομημένης συνέντευξης κατά τη διάρκεια της άνοιξης του 2020. Το δείγμα αποτέλεσαν οκτώ (8) καθηγητές μουσικών οργάνων. Διαμορφώθηκαν, δηλαδή, δύο (2) ομάδες εκπαιδευτικών· τέσσερις από το ένα πλαίσιο και τέσσερις από το άλλο αντίστοιχα. Μέσα από τις αφηγήσεις τους σχετικά με την χρήση της άτυπης μάθησης από πλευράς τους, επιχειρήθηκε να διερευνηθεί ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόζεται, οι ερμηνευτικές και εκπαιδευτικές συνθήκες, καθώς και τα μουσικά χαρακτηριστικά των δύο ειδών που επηρεάζουν την εφαρμογή αυτή. Tέλος, διατυπώθηκε η προσωπική τους άποψη ως προς τη θέση και την αποτελεσματικότητα των πρακτικών αυτών στα πλαίσια του μαθήματός τους.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το παίξιμο με το αυτί και ο αυτοσχεδιασμός
αποτελούν θεμελιώδεις πρακτικές για τη διδασκαλία των οργάνων ελληνικής παραδοσιακής και αναπόσπαστο τμήμα της. Η αναγκαιότητα της χρήσης τους απορρέει από τις ιδιαίτερες συνθήκες και τα μουσικά χαρακτηριστικά αυτού του είδους. Από την άλλη πλευρά, η σχετικά περιορισμένη και συχνά πλαισιοθετημένη χρήση τέτοιων πρακτικών από τους εκπαιδευτικούς της δυτικής κλασσικής μουσικής προκύπτει από ποικίλους παράγοντες οι οποίοι συνδέονται με το καθιερωμένο πρότυπο διδασκαλίας αυτής της μουσικής και παράλληλα με τις ιδιαιτερότητες που, ομοίως, διαμορφώνονται από τα δικά της υφολογικά χαρακτηριστικά.
Τέλος, το σύνολο των συμμετεχόντων στην έρευνα, παρατηρήθηκε, ότι αντιμετωπίζει την άτυπη μάθηση ως στοιχείο ωφέλιμο και αποτελεσματικό στη μουσική ανάπτυξη των μαθητών, παροτρύνοντας τους να έρχονται σε επαφή με το ακουστικό παίξιμο και την αυτοσχεδιαστική απόδοση της μουσικής. Στο τελευταίο κεφάλαιο αυτού του πονήματος, παρουσιάζονται ορισμένες προτάσεις για μελλοντική έρευνα που θα συνέβαλαν στην περαιτέρω διερεύνηση του ζητήματος των πρακτικών άτυπης μάθησης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Καλές Τέχνες - Ψυχαγωγία
Λέξεις-κλειδιά:
άτυπες πρακτικές μάθησης, παίξιμο με το αυτί, αυτοσχεδιασμός, κλασσική μουσική, ελληνική παραδοσιακή μουσική, μουσική εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
2
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
51
Αριθμός σελίδων:
74
Διπλωματική Εργασία - Στέλιος Τσόχατζης.pdf (425 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο