Πρόληψη του καπνίσματος σε μαθητές με προγράμματα βιωματικής - διαδραστικής μάθησης

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2967158 121 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Ιατρικής
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-12-28
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Μπουσίου Δήμητρα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Καρακατσάνη Άννα, Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Γκράτζιου Γεωργία Χριστίνα, Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Λουκίδης Στυλιανός, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Χατζόγλου Χρυσή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Κατσαούνου Παρασκευή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ, Επιβλέπουσα
Σωτηριάδης Ελπιδοφόρος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Ροβίνα Νικολέτα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Πρόληψη του καπνίσματος σε μαθητές με προγράμματα βιωματικής - διαδραστικής μάθησης
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Πρόληψη του καπνίσματος σε μαθητές με προγράμματα βιωματικής - διαδραστικής μάθησης
Περίληψη:
Το κάπνισμα αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της δημόσιας υγείας και την κύρια αιτία πρόωρης νοσηρότητας και θνησιμότητας στις ανεπτυγμένες χώρες. Η υλοποίηση προληπτικών αντικαπνιστικών δράσεων στα σχολεία είναι πρωταρχικής σημασίας στον έλεγχο της επιδημίας του καπνίσματος. Τα προγράμματα πρόληψης του καπνίσματος, διακρίνονται στα παραδοσιακά, ενημερωτικού χαρακτήρα και στα νεώτερα, που βασίζονται στην αναγνώριση των κοινωνικών επιρροών και στην ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων, τα οποία φαίνεται να είναι περισσότερο αποτελεσματικά. Η εφαρμογή της βιωματικής μάθησης ενισχύει την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ωστόσο η εμπειρία βιωματικών προγραμμάτων πρόληψης του καπνίσματος είναι πολύ περιορισμένη. Διαμορφώσαμε και υλοποιήσαμε ένα βιωματικό πρόγραμμα πρόληψης του καπνίσματος σε εφήβους μαθητές, ενσωματώνοντας πολλά από τα χαρακτηριστικά των νεώτερων και περισσότερο αποτελεσματικών προγραμμάτων, το οποίο παρουσιάσαμε βασιζόμενοι στις αρχές και τη μεθοδολογία της βιωματικής μάθησης. Επιπλέον συμπεριλάβαμε ως καινοτόμο στοιχείο τη διαθεματική προσέγγιση, μέσω της άντλησης εκπαιδευτικού υλικού από την αρχαία ελληνική γραμματεία και τη σύγχρονη λογοτεχνία. Σκοπός της μελέτης μας αποτελεί, η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του βιωματικού προγράμματος πρόληψης του καπνίσματος που υλοποιήσαμε, στη βελτίωση των γνώσεων, ενίσχυση των αντικαπνιστικών στάσεων και η μεταστροφή σε περισσότερο αρνητική της πρόθεσης των εφήβων ως προς το κάπνισμα. Μέθοδος Υλοποιήσαμε την παρέμβαση μας σε μαθητές 5 Γυμνασίων όμορων δήμων της Αττικής στο χώρο του σχολείου κατά το ακαδημαϊκό έτος 2016-17. Μελετήσαμε με ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς, τις παραμέτρους γνώσεις, στάσεις, πρόθεση ως προς το κάπνισμα, σε δύο ομάδες 351 μαθητών, 181(51.6%) ομάδας παρέμβασης και 170 (48.4%) ελέγχου και αξιολογήσαμε τη μεταβολή τους 3 μήνες μετά. Στη διαμόρφωση της μελέτης μας, χρησιμοποιήσαμε το θεωρητικό πλαίσιο της Θεωρίας της Αιτιολογημένης Συμπεριφοράς (TRA). Αποτελέσματα Τα ευρήματα της ανάλυσης έδειξαν στην ομάδα παρέμβασης σημαντική βελτίωση των γνώσεων των συνεπειών του καπνίσματος (προ παρέμβασης: 5.6±2.1, vs: 7.7±1.7, p<0.001), ενδυνάμωση των αντικαπνιστικών στάσεων (προ παρέμβασης: 5.3±2.7,vs:.7.1±2.1 p-value<0.001 ) και διαμόρφωση περισσότερο αρνητικής πρόθεσης ως προς το κάπνισμα (προ παρέμβασης:94.4% vs 81.2%, p<0.001) συγκριτικά με την ομάδα ελέγχου σε follow up 3 μηνών. Συμπέρασμα Τα νεώτερα προγράμματα πρόληψης του καπνίσματος, που βασίζονται στις αρχές της βιωματικής μάθησης και στην αξιοποίηση κειμένων της αρχαίας και σύγχρονης ελληνικής γραμματείας, φαίνεται πως επιφέρουν σημαντικό αποτέλεσμα στη βελτίωση των γνώσεων, ισχυροποίηση των αντικαπνιστικών στάσεων και στη διαμόρφωση αρνητικής πρόθεσης ως προς το κάπνισμα στους μαθητές των Γυμνασίων που υλοποιούνται. Κατ΄ επέκταση, δυνάμει της Θεωρίας της Αιτιολογημένης Συμπεριφοράς μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά και στη μείωση της χρήσης καπνού από τους εφήβους μαθητές.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Κάπνισμα, Πρόγραμμα πρόληψης, Έφηβοι, Σχολείο, Αρχαία, Σύγχρονη Ελληνική Γραμματεία, Βιωματική μάθηση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
398
Αριθμός σελίδων:
236
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

PHD Μπουσίου.pdf
5 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.