Καντιανή δεοντοκρατία και θανατική ποινή: Μία κριτική θεώρηση υπό το πρίσμα της ορθόδοξης χριστιανικής έννοιας του προσώπου

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3261017 78 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας
Βιβλιοθήκη Θεολογικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-02-09
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Καραμπάτος Ηρακλής
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
1) Χαράλαμπος Βέντης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, ΕΚΠΑ
2) Βασίλειος Γαϊτάνης, Καθηγητής, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, ΕΚΠΑ
3)Απόστολος Νικολαΐδης, Ομ. Καθηγητής, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, ΕΚΠΑ
4) Αθανάσιος Μελισσάρης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, ΕΚΠΑ
5) Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
6) Νικόλαος Δεναξάς, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, ΕΚΠΑ
7) Βασίλειος Φανάρας, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Καντιανή δεοντοκρατία και θανατική ποινή: Μία κριτική θεώρηση υπό το πρίσμα της ορθόδοξης χριστιανικής έννοιας του προσώπου
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Καντιανή δεοντοκρατία και θανατική ποινή: Μία κριτική θεώρηση υπό το πρίσμα της ορθόδοξης χριστιανικής έννοιας του προσώπου
Περίληψη:
H εξέταση της καντιανής ηθικής, είτε διαλεκτικά με την ηθική φιλοσοφία του ωφελιμισμού ή την παράδοση της αριστοτελικής ηθικής φιλοσοφίας (αρεταϊκή ηθική) είτε μεμονωμένα, αναφορικά με τα σύγχρονα ηθικά προβλήματα, μπορεί ακόμη και σήμερα, αν εξεταστεί διερευνητικά, να προσφέρει αξιόλογα συμπεράσματα. Η καντιανή ηθική έχει εξεταστεί πολλάκις, ήδη από τα μέσα του 18ου αιώνα, τόσο που σήμερα θα μας επιτρεπόταν να κάνουμε λόγο για μια πλούσια βιβλιογραφία σχετιζόμενη πρωτογενώς με το ζήτημα της καντιανής ηθικής. Εντούτοις δεν παύει να θέτει αρκετά ζητήματα τόσο σε ερμηνευτικό όσο και σε ευρύτερα φιλοσοφικό πεδίο. Η πρωτοποριακή ηθική του Kάντ, με χαρακτηριστικό γνώρισμα την προσήλωση στην παραγωγή ηθικών κανόνων με αναφορά σε αιτήματα πρακτικής ορθολογικότητας, και την ιδέα πως ο πρακτικος λόγος πρέπει να χειραφετηθει από εξωτερικές εξαρτήσεις διασφαλίζοντας μια αντικειμενικότητα χωρίς να υπάρχει πλέον ανάγκη θεμελίωσης πάνω σε ετερόνομες μεταφυσικές στηρίξεις, ανανοηματοδοτεί την έννοια της ελευθερίας, η οποία νοείται πλέον ως μια μορφή ανεξαρτησίας από τη φυσική και κάθε άλλη αναγκαιότητα και ακριβέστερα ως αυτονομία και αυτενέργεια. Παρ'όλα αυτά, υφίσταται ένα ιδιαίτερο σημείο το οποίο ακόμα και σήμερα δημιουργεί ερωτήματα. Πρόκειται για την ανταποδοτική θεωρία της ποινής. Η καντιανή θεωρία της ποινής, με τον ανταποδοτικό της χαρακτήρα, ο οποίος φτάνει μέχρι σημείου υπεράσπισης της θανατικής ποινής, φαίνεται κατά κάποιον τρόπο ασύμβατη με το σύνολο της καντιανής ηθικής. Αυτό το μεγάλο ζήτημα είναι κατά βάση το υπό εξέταση κύριο αντικείμενο της προτεινόμενης αυτής διδακτορικής διατριβής. Το πώς δηλαδή η ανανοηματοδοτημένη έννοια της ελευθερίας και η επιταγή για μια λογική συνέπεια που πρέπει να πληρούται είναι ασύμβατη με την προσταγή για μια θανατική ποινή. Η κριτική αυτή ανάλυση, δεν θα γίνει μόνο εντός ακραιφνώς φιλοσοφικών θέσεων, αλλά και υπό τη θέση της χριστιανικής θεολογίας, πάνω στην οποία η καντιανή ηθική βρήκε εξωτερική στήριξη.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θρησκεία
Λέξεις-κλειδιά:
Καντ, Θανατική ποινή, Δεοντοκρατία, Μεταφυσική των Ηθών, Χριστιανικός περσοναλισμός
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
248
Αριθμός σελίδων:
159
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2026-02-09.

Karampatos_Iraklis.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2026-02-09.