O ρόλος του κοινωνικού ρομπότ ΝΑΟ, στην καλλιέργεια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης των παιδιών προσχολικής ηλικίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:3267028 231 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-02-15
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Χάσου Έρρικα-Χριστίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φειδάκης Μιχαήλ, μέλος Ε.ΔΙ.Π., Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Πρωτότυπος Τίτλος:
O ρόλος του κοινωνικού ρομπότ ΝΑΟ, στην καλλιέργεια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης των παιδιών προσχολικής ηλικίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
O ρόλος του κοινωνικού ρομπότ NAO, στην καλλιέργεια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης των παιδιών προσχολικής ηλικίας
Περίληψη:
Η παρούσα έρευνα μελετά τη συσχέτιση που μπορεί να δημιουργηθεί ανάμεσα στο
κοινωνικό ρομπότ NAO, τη Συναισθηματική Νοημοσύνη (ΣΝ) και την Προσχολική
Εκπαίδευση. Η ανάπτυξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (ΣΝ) των παιδιών προσχολικής ηλικίας, είναι κρίσιμη τόσο για τη παρούσα, όσο και για την μελλοντική τους ζωή. Το Νηπιαγωγείο και η μαθησιακή διαδικασία που λαμβάνει χώρο σε αυτό, αποτελεί ένα περιβάλλον στο οποίο δύνανται τα παιδιά να καλλιεργήσουν συναισθηματικές δεξιότητες όπως ο εντοπισμός των συναισθημάτων, εαυτού και άλλου, η κατανόηση, η ρύθμιση και η διαχείρισή τους. Τα κοινωνικά ρομπότ, συνιστούν ένα εξελιγμένο εργαλείο με ποικίλες δυνατότητες, το οποίο μπορεί να έχει θετική επίδραση στη μάθηση κατά την αλληλεπίδραση Παιδιού-Ρομπότ (Child Robot Interaction, CRI). Ο σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας ήταν η διερεύνηση της χρήσης του NAO 6, σε τάξη νηπιαγωγείου με παιδιά προσχολικής ηλικίας, με στόχο την καλλιέργεια της Συναισθηματικής τους Νοημοσύνης. Προκειμένου να δοθεί απάντηση στο συγκεκριμένο ερευνητικό ερώτημα, διεξήχθη μια ποιοτική έρευνα, η οποία περιλάμβανε τις εξής μεταβλητές παρατήρησης: (1) η συμμετοχή, (2) η λεκτική συμμετοχή/επικοινωνία, (3) η μίμηση, (4) η έκφραση συναισθήματος προσώπου και (5) η έκφραση συναισθήματος σώματος. Το εκπαιδευτικό σενάριο και οι στόχοι του διαμορφώθηκαν με βάση την ταξινομία του Bloom. Στην έρευνα συμμετείχαν 19 μαθητές/τριες νηπιαγωγείου με Μ.Ο. ηλικίας τα 5 έτη, οι οποίοι/ες αλληλεπίδρασαν με το ΝΑΟ σε δραστηριότητες που προγραμματίστηκαν στην πλατφόρμα λογισμικού Choregraphe 2.8.6.23: επτά (7) για τα συναισθήματα, και τρεις (3) επιπλέον δραστηριότητες αφής, χορού και τραγουδιού. Η εισαγωγή του MAO στα παιδιά έγινε με την προβολή ενός βίντεο παρουσίασης, μετά από συζήτηση για τα ρομπότ, ενώ ακολούθησε η διεξαγωγή της αρχικής αξιολόγησης. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν τρεις (3) παρεμβάσεις στο νηπιαγωγείο οι οποίες ολοκληρώθηκαν με την τελική αξιολόγηση. Αναλύοντας τα δεδομένα, προκύπτει ότι τα παιδιά παρουσίασαν υψηλή συμμετοχή, μίλησαν για τα συναισθήματά τους, μιμήθηκαν το NAO εκφράζοντας διαφορετικά συναισθήματα με το πρόσωπο και το σώμα, προσάρμοσαν την έκφραση συναισθημάτων ανάλογα το ζητούμενο και πρότειναν λύσεις στο NAO, για τη διαχείριση της λύπης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Τεχνολογία – Πληροφορική
Λέξεις-κλειδιά:
συναισθηματική νοημοσύνη, μάθηση, εκπαίδευση, NAO, κοινωνικά ρομπότ, προσχολική ηλικία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
94
Αριθμός σελίδων:
180
Errika-Christina Chasou_Dissertation.pdf (7 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο