Η χρήση ανθρωποειδούς ως μέσο για την ενίσχυση των κοινωνικών και γνωστικών δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας

Διπλωματική Εργασία uoadl:3268898 61 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-02-16
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Καρακεχαγιά Χαραλαμπία
Σίνη Βασιλική-Μαρίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φειδάκης Μιχαήλ, μέλος Ε.ΔΙ.Π., Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Πατρικάκης Χαράλαμπος, Καθηγητής, Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών του Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η χρήση ανθρωποειδούς ως μέσο για την ενίσχυση των κοινωνικών και γνωστικών δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η χρήση ανθρωποειδούς ως μέσο για την ενίσχυση των κοινωνικών και γνωστικών δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας
Περίληψη:
Την τελευταία δεκαετία φαίνεται ότι υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για έρευνα,
σχετικά με τη χρήση των κοινωνικών ρομπότ στην εκπαίδευση. Η βιβλιογραφία
καταδεικνύει ότι, τα κοινωνικά ρομπότ μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην
εκπαίδευση ως δάσκαλοι ή ομότιμοι μαθητές, καθώς προσφέρουν μία πληθώρα
δυνατοτήτων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Έχει αποδειχθεί ότι παρουσιάζουν
σημαντικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη των γνωστικών και συναισθηματικών
δεξιοτήτων των μαθητών, υποστηρίζοντας με αυτό τον τρόπο την ανθρώπινη
διδασκαλία. Το γεγονός αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη φυσική τους παρουσία,
καθώς και στις σχεδιαστικές τους λειτουργίες. Η παρούσα εργασία σχεδιάστηκε με
σκοπό να διερευνήσει, αν η χρήση του κοινωνικού ρομπότ ΝΑΟ της SoftBank
Robotics μπορεί να ενισχύσει τις κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες των παιδιών
προσχολικής βαθμίδας. Συγκεκριμένα, από το εύρος των δεξιοτήτων, οι ερευνήτριες
εστίασαν στην κοινωνική αλληλεπίδραση, στην ενσυναίσθηση, στην εργαζόμενη
μνήμη και στη γραφοφωνημική αντιστοίχιση. Για τον σκοπό αυτό, δημιουργήθηκαν
τέσσερα εκπαιδευτικά σενάρια βασισμένα σε κάθε ένα από τα τέσσερα γνωστικά
περιεχόμενα. Το πρώτο έχει τίτλο “Team work puzzles” και αφορά την κοινωνική
αλληλεπίδραση και τη συνεργασία μεταξύ των μελών της ομάδας. Το δεύτερο
αποτελείται από δύο διδακτικές παρεμβάσεις, με τίτλους “Towns of feeling” και
“Christmas storytelling” και αφορούν στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης. Το τρίτο
αποτελείται από τρεις διδακτικές παρεμβάσεις, με τίτλους “Match the NAO sounds”,
“Listen and find the sounds”, “Remember the sounds” και αφορά την βελτίωση την
βραχυπρόθεσμης οπτικοακουστικής μνήμης(εργαζόμενη μνήμη). Το τέταρτο και
τελευταίο σενάριο έχει τίτλο “Christmas word hunt” και αφορά την καλλιέργεια της
φωνολογικής ενημερότητας/επίγνωσης και της γραφοφωνημικής αντιστοίχισης. Για
το κάθε ένα από τα προαναφερθέντα εκπαιδευτικά σενάρια ακολούθησε πρακτική
εφαρμογή. Επιπλέον, λόγω εορταστικού κλίματος σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν
ακόμα τρεις δραστηριότητες-εφαρμογές, χωρίς να ακολουθήσει αξιολόγηση: α) “Xmas_
dance(χριστουγεννιάτικος χορός, β) “Touch_NAO” (παιχνίδι αφής των μελών
του σώματος του ΝΑΟ), γ) “Kalanta” (Κάλαντα Χριστουγέννων). Οι διδακτικές
παρεμβάσεις πραγματοποιήθηκαν σε ένα Νηπιαγωγείο της Αθήνας, σε 23 νήπια και
προνήπια. Τα εργαλεία συλλογής δεδομένων που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η
παρατήρηση με βιντεοσκόπηση, τα φύλλα αξιολόγησης και η ρουμπρίκα αξιολόγησης
και αυτοαξιολόγησης της εμπειρίας των παιδιών. Τα δεδομένα αναλύθηκαν με τη
5
χρήση στατιστικού πακέτου, για την ανάδειξη της πιθανής διαφοράς των προ και μετά
τεστ. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν ότι υπήρξαν στατιστικά
σημαντικές διαφορές, μεταξύ των pre και post τεστ και στα τέσσερά εκπαιδευτικά
σενάρια.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Τεχνολογία – Πληροφορική
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνικά ρομπότ στην εκπαίδευση, προσχολική αγωγή, ανθρωποειδή ρομπότ ΝΑΟ, κοινωνικές δεξιότητες, γνωστικές δεξιότητες.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
132
Αριθμός σελίδων:
181
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΡΑΚΕΧΑΓΙΑ-ΣΙΝΗ.pdf (9 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο