Συνεργατική βηματική κατασκευή ψηφιακών ιστοριών από εκπαιδευόμενους εκπαιδευτικούς γλώσσας: παιδαγωγικές και γλωσσοδιδακτικές όψεις

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3314313 75 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.)
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-03-27
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Νικολοπούλου Μαρία
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Μιχάλης Αθανάσιος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Φουντοπούλου Μαρία-Ζωή, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Κυνηγός Πολυχρόνης, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Φρυδάκη Ευαγγελία, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Δασκολιά Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Μακρή Αικατερίνη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Μαμούρα Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Συνεργατική βηματική κατασκευή ψηφιακών ιστοριών από εκπαιδευόμενους εκπαιδευτικούς γλώσσας: παιδαγωγικές και γλωσσοδιδακτικές όψεις
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Συνεργατική βηματική κατασκευή ψηφιακών ιστοριών από εκπαιδευόμενους εκπαιδευτικούς γλώσσας: παιδαγωγικές και γλωσσοδιδακτικές όψεις
Περίληψη:
Στο πεδίο της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών δεν έχει ερευνηθεί συστηματικά ο τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε να υποστηριχθεί η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα μέσω της εμπλοκής τους στη δημιουργία ψηφιακών ιστοριών. Η παρούσα διατριβή διερευνά τον σχεδιασμό ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων από εκπαιδευόμενους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα ως δεύτερη αλλά και ως πρώτη / πρότυπη μέσω της εμπλοκής τους στη συνεργατική βηματική κατασκευή ψηφιακής ιστορίας. Έχει στόχο να συνεισφέρει στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ασκούνται και μαθαίνουν οι εκπαιδευτικοί μέσω του σχεδιασμού, στο πώς μπορεί να υποστηριχθεί ο σχεδιασμός τους και πώς η συμμετοχή τους στο σχεδιασμό με διάφορους τρόπους επηρεάζει την ποιότητα των τεχνουργημάτων που δημιουργούνται. Ειδικότερα, η συνεργατική βηματική κατασκευή ψηφιακής ιστορίας στοχεύει: α) στην ανάδειξη της επίδρασης της κατασκευής αυτής στην ανάπτυξη της Τεχνολογικής Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου των εκπαιδευτικών και β) στη μελέτη του ρόλου της βηματικής οικοδόμησης, του αναστοχασμού και της ομότιμης αξιολόγησης που έγιναν ανά στάδιο στην ποιότητα των τεχνουργημάτων που δημιουργούνται και αφορούν τη γλωσσική διδασκαλία. Η διαδικασία διερευνάται μέσω του ερευνητικού εργαλείου της έρευνας σχεδιασμού, ενώ το υλικό που συγκεντρώθηκε κατά τη διάρκεια της έρευνας κατέστη αντικείμενο επεξεργασίας μέσω της ανάλυσης περιεχομένου. Η συναγωγή συμπερασμάτων στο πλαίσιο της διεξαχθείσας ποιοτικής έρευνας πραγματοποιήθηκε μέσω της χρήσης και της αξιοποίησης διαφορετικών ερευνητικών πτυχών (ανάλυση των ψηφιακών ιχνών ηλεκτρονικής δραστηριότητας και αλληλεπίδρασης στο ηλεκτρονικό περιβάλλον wiki και των απαντήσεων των ερωτηματολογίων που δόθηκαν στην αρχή και στο τέλος του εξαμήνου) με στόχο την ενίσχυση και την εμπέδωση της ερευνητικής αξιοπιστίας. Τα αποτελέσματα παρέχουν ενδείξεις ότι η συνεργατική βηματική κατασκευή ψηφιακών αφηγήσεων οδηγεί στη σταδιακή εξοικείωση των εκπαιδευτικών με την Τεχνολογική Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου (ΤΠΓΠ) και την εξέλιξή τους ως σχεδιαστών εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα της Γλώσσας. Ειδικότερα οδηγεί σε αναθεωρήσεις στη διαμόρφωση των ιστοριών και του σεναρίου, οι οποίες οφείλονται και στον αναστοχασμό της ομάδας ανά προσχέδιο, αλλά και στην ομότιμη αξιολόγηση που έγινε κάτω από τα προσχέδια.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Τεχνολογική Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου, Ψηφιακή αφήγηση, Διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας, Έρευνα σχεδιασμού, Εκπαίδευση εκπαιδευτικών
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
266
Αριθμός σελίδων:
329
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-09-30.

phd_nikolopoulou.pdf
7 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-09-30.