Μονάδα:
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής ΕκπαίδευσηςΒιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-05-01
Συγγραφέας:
ΤΣΙΦΤΣΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Κρυσταλλία Χαλκιά Ομότιμη Καθηγήτρια του Π.Τ.Δ.Ε. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Επιβλέπουσα).
Κωνσταντίνος Σκορδούλης , Καθηγητής του Π.Τ.Δ.Ε. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ευαγγελία Μαυρικάκη, Καθηγήτρια του Π.Τ.Δ.Ε. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Αποστολία Γαλάνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Π.Τ.Δ.Ε. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Κωνσταντίνος Κώτσης, Καθηγητής του Π.Τ.Δ.Ε του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Μιχαήλ Σκουμιός, Καθηγητής του Π.Τ.Δ.Ε του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Δημήτριος Σταύρου, Καθηγητής του Π.Τ.Δ.Ε του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων επιχειρηματολογίας των φοιτητών/τριών του Π.Τ.Δ.Ε. με αφορμή θέματα φυσικής.
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων επιχειρηματολογίας των φοιτητών/τριών του Π.Τ.Δ.Ε. με αφορμή θέματα φυσικής.
Περίληψη:
Η παρούσα διατριβή ερευνά τη δυνατότητα ανάπτυξης δεξιοτήτων επιχειρηματολογίας των φοιτητών/τριών του Π.Τ.Δ.Ε. (Ε.Κ.Π.Α) σε θέματα φυσικής και, συγκεκριμένα, την εξέλιξη της ατομικής και ομαδικής επιχειρηματολογίας των φοιτητών/τριών με αφορμή την άσκησή τους σε πέντε θέματα Νευτώνειας Μηχανικής. Οι δύο παράμετροι της επιχειρηματολογίας που εξετάζονται είναι η δομή και το η γνώση περιεχομένου. Η έρευνα διεξήχθη μέσω Skype λόγω της πανδημίας Covid-19. Το δείγμα αποτελούνταν από δεκαεπτά προπτυχιακούς/ες φοιτητές/τριες του Π.Τ.Δ.Ε. του Ε.Κ.Π.Α. Οι φοιτητές/τριες που συμμετείχαν κατανεμήθηκαν σε τέσσερις ομάδες. Η έρευνα βασίστηκε στις συζητήσεις των φοιτητών/τριών σε πέντε θέματα της Νευτώνειας Μηχανικής, εναλλασσόμενες με τις παρεμβάσεις του ερευνητή. Οι είκοσι συζητήσεις (τέσσερις ομάδες επί πέντε θέματα) των φοιτητών/τριών καθώς και οι παρεμβάσεις του ερευνητή βιντεοσκοπήθηκαν και καταγράφηκαν. Πριν και μετά την παρέμβαση δόθηκαν στους/στις φοιτητές/τριες ερωτηματολόγια (pre- & post-tests) τα οποία αποτελούνταν από πέντε προβλήματα ανοικτού τύπου εστιασμένα στη Νευτώνεια Μηχανική. Αξιοποιήθηκαν ποιοτικές μέθοδοι ανάλυσης των δεδομένων της έρευνας και, συγκεκριμένα, ανάλυση περιεχομένου. Η προφορική επιχειρηματολογία των φοιτητών/τριών αναλύθηκε και κατατάχθηκε σε επίπεδα ομαδικής και ατομικής επιχειρηματολογίας με βάση το μοντέλο των Clark & Sampson (2007, 2008). Τα γραπτά επιχειρήματα των φοιτητών/τριών που προέκυψαν από τα αρχικά και τελικά ερωτηματολόγια (pre- & post-tests) αναλύθηκαν και αξιολογήθηκαν με βάση το μοντέλο των McNeill & Krajcik (2007, 2008, 2012). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η εμπλοκή των φοιτητών/τριών στην ομαδική επιχειρηματολογία συμβάλλει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων επιχειρηματολογίας των φοιτητών/τριών και στη βελτίωση του επιστημονικού τους επιπέδου στις περισσότερες εφαρμογές της Νευτώνειας Μηχανικής. Επίσης, παρ’ όλο που οι περισσότεροι/ες φοιτητές/τριες δυσκολεύτηκαν να ξεπεράσουν πλήρως τις εναλλακτικές αντιλήψεις τους σε ορισμένα προβλήματα Νευτώνειας Μηχανικής, η έκφραση διαφορετικών απόψεων για τα προβλήματα αυτά τους/τις βοήθησε να αναπτύξουν αντικρούσεις και, επομένως, να βελτιώσουν την ποιότητα των επιχειρημάτων τους, τόσο ως προς τη δομή όσο και ως προς τη γνώση περιεχομένου.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
ατομική επιχειρηματολογία, ομαδική επιχειρηματολογία, δομή επιχειρηματολογίας, εννοιολογικό περιεχόμενο, Νόμοι Νεύτωνα, τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
128