Η ορθογραφική ικανότητα και η σχέση της με τις δεξιότητες της κατανόησης και της παραγωγής γραπτού λόγου

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3330580 48 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-06-06
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Τζανάκη Αικατερίνη
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Ευγενία Μαγουλά, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α
Αλέξανδρος-Σταμάτιος Αντωνίου, Καθηγητής, Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευση, Ε.Κ.Π.Α
Γεωργία Ανδρέου, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Γεωργία Κατσούδα, Ερευνήτρια Α΄βαθμίδας, Ακαδημία Αθηνών
Ιωάννης Γαλαντόμος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Γλωσσικών & Διαπολιτισμικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Αθανάσιος Μιχάλης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ε.Κ.Π.Α
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η ορθογραφική ικανότητα και η σχέση της με τις δεξιότητες της κατανόησης και της παραγωγής γραπτού λόγου
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η ορθογραφική ικανότητα και η σχέση της με τις δεξιότητες της κατανόησης και της παραγωγής γραπτού λόγου
Περίληψη:
Η παρούσα μελέτη αποτελεί μια ποσοτική έρευνα συσχετίσεων, στην οποία αξιοποιήθηκε πρωτογενές υλικό από μεγάλο σώμα γραπτών κειμένων μαθητών/-τριών της Στ’ τάξης του δημοτικού σχολείου που συμμετείχαν σε γραπτό διαγωνισμό λογοτεχνικού περιεχομένου. Βασικός σκοπός της έρευνας είναι ο εντοπισμός των ορθογραφικών αποκλίσεων των μαθητών/-τριών, η κατηγοριοποίησή τους με βάση γλωσσολογικά κριτήρια, και ο συσχετισμός της ορθογραφικής επίδοσης με τη γενική επίδοση των μαθητών/-τριών στον εν λόγω διαγωνισμό και τις επιδόσεις τους χωριστά στα έργα κατανόησης γραπτού λόγου και στα έργα παραγωγής γραπτού λόγου. Ειδικότερα, τα κείμενα που είχαν παραγάγει οι μαθητές/-τριες στο πλαίσιο του διαγωνισμού εξετάστηκαν ως προς την ορθογραφική τους ακρίβεια, με στόχο να αναδειχθούν οι ορθογραφικές αποκλίσεις, να κατηγοριοποιηθούν βάσει γλωσσολογικών κριτηρίων και να εξεταστούν οι λέξεις στις οποίες αυτά εντοπίζονται. Παράλληλα, συσχετίζεται με ποικίλους τρόπους η ορθογραφική επίδοση με άλλες παραμέτρους, όπως οι απαντήσεις σε ερωτήσεις κατανόησης κλειστού τύπου και οι απαντήσεις σε ερωτήσεις ανοιχτού τύπου. Ακόμη, διερευνήθηκε η γραμματική κατηγορία στην οποία ανήκει η λέξη που σημειώθηκε το ορθογραφικό λάθος καθώς και το μόρφημα στο οποίο αυτό εντοπίστηκε. Τέλος, καταγράφηκαν έξι δημογραφικά στοιχεία που αφορούσαν τόσο το σχολείο συμμετοχής όσο και τις ομάδες των συμμετεχόντων. Ένα σημαντικό στοιχείο το οποίο φέρει η εν λόγω έρευνα και το οποίο συνέβαλε στη μέτρηση της ορθογραφικής επίδοσης είναι η παράμετρος-μεταβλητή που ονομάσαμε Πυκνότητα λάθους. Ως πυκνότητα λάθους ονομάζουμε το ποσοστό των ορθογραφικών λαθών που εντοπίσθηκαν επί του συνόλου των λέξεων που παράχθηκαν στο γραπτό κείμενο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
ορθογραφική ικανότητα, δεξιότητες, κατανόηση γραπτού λόγου, παραγωγή γραπτού λόγου, μορφολογική επίγνωση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
511
Αριθμός σελίδων:
347
TZANAKH ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ_ΔΙΑΤΡΙΒΗ 2023.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο