Η διδασκαλία της Φιλοσοφίας με τη χρήση του Κινηματογράφου

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3331058 74 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (ΙΦΕ - πρώην ΜΙΘΕ)
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-06-11
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Στεφάνου Μαργαρίτα
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Στέλιος Βιρβιδάκης, Ομότιμος Καθηγητής, Τμήμα ΙΦΕ, ΕΚΠΑ (Επιβλέπων)
• Βάσω Κιντή, Καθηγήτρια, Τμήμα ΙΦΕ, ΕΚΠΑ
• Αριστείδης Χατζής, Καθηγητής, Τμήμα ΙΦΕ, ΕΚΠΑ
• Aντώνης Χατζημωυσής, Καθηγητής, Τμήμα ΙΦΕ, ΕΚΠΑ
• Φωτεινή Ζήκα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
• Αγλαΐα Μελά, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
• Ευγενία Μυλωνάκη, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Πατρών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διδασκαλία της Φιλοσοφίας με τη χρήση του Κινηματογράφου
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διδασκαλία της Φιλοσοφίας με τη χρήση του Κινηματογράφου
Περίληψη:
Το παρόν πόνημα καταπιάνεται με το βασικό ερώτημα αν ο Κινηματογράφος δύναται να διαδραματίσει ρόλο μεσάζοντα κατά την εισαγωγική διδασκαλία θεμάτων φιλοσοφίας σε αρχάριους μαθητές στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η εργασία διαρθρώνεται σε δύο βασικά μέρη. Στο πρώτο τίθενται θεωρητικές παράμετροι αυτής της σύζευξης, με κυρίαρχη την αναζήτηση του τρόπου με τον οποίο μία ταινία μπορεί να προάγει τη φιλοσοφική σκέψη. Υποστηρίζεται ότι η αισθητοποίηση αφηρημένων και ενίοτε δυσνόητων φιλοσοφικών ιδεών μέσω της εικόνας και του ήχου, η χρήση μίας ταινίας ως νοητικού πειράματος, αλλά συγχρόνως και η συναισθηματική εμπλοκή του θεατή κατά την παρακολούθησή της, συμβάλλουν στη δεκτικότητά του να τεθεί στη βάσανο της φιλοσοφικής απορίας διευκολύνοντας τον στόχο του φιλοσοφικού προβληματισμού και της φιλοσοφικής μέθεξης. Αφού αναφέρονται -και αντικρούονται- συγκεκριμένες ενστάσεις που σχετίζονται με τη νομιμοποίηση του κινηματογράφου ως μέσου για το φιλοσοφείν, παρέχονται ειδικότερες μεθοδολογικές προτάσεις για την πρακτική ενσωμάτωση μίας ταινίας στο μάθημα φιλοσοφίας στην ελληνική σχολική πραγματικότητα του σημερινού Λυκείου.
Στο δεύτερο και εκτενέστερο τμήμα της εργασίας, παρέχονται συγκεκριμένα παραδείγματα ταινιών από τον διεθνή κινηματογράφο οι οποίες αναλύονται συνδεόμενες με φιλοσοφικές προβληματικές, με βάση τη συστηματική θεώρηση της φιλοσοφίας στο υπάρχον αναλυτικό πρόγραμμα. Οι εν λόγω ταινίες θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν «φιλοσοφικές» είτε επειδή η υπόθεσή τους στηρίζεται εξ ολοκλήρου σε κάποιες φιλοσοφικές ιδέες είτε επειδή θίγουν έμμεσα συγκεκριμένα φιλοσοφικά προβλήματα. Κατατίθενται δε προς επίρρωση του ισχυρισμού μας ότι ο Κινηματογράφος μπορεί να φιλοσοφεί «δείχνοντας» με τρόπο εύληπτο και παραστατικό αυτό που η Φιλοσοφία αναδεικνύει μέσω του λογικού επιχειρήματος. Συνεπικουρικά, στην αρχή κάθε κεφαλαίου προτάσσεται ένα είδος εισαγωγής στη Φιλοσοφία, αφού η παρούσα εργασία δύναται να αξιοποιηθεί διδακτικά από τον/τη διδάσκοντα/διδάσκουσα του μαθήματος στο Λύκειο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Θετικές Επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Φιλοσοφία και Κινηματογράφος, διδασκαλία Φιλοσοφίας, τέχνη στην εκπαίδευση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
738
Αριθμός σελίδων:
495
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2026-06-20.

Stefanou-thesis.pdf
4 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2026-06-20.