Picture books of the second half of the twentieth century: power relations in the works of Silverstein, Geisel, Sendak, Macaulay and Browne

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3335159 63 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-07-05
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Σελίμη Γλυκερία
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Μήτση Ευτέρπη, Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Δεσποτοπούλου Άννα, Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Δημακοπούλου Σταματίνα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ντόκου Χριστίνα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Σηφάκη Ευγενία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Ραπατζίκου Τατιανή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Ρουπακιά Λυδία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Πρωτότυπος Τίτλος:
Picture books of the second half of the twentieth century: power relations in the works of Silverstein, Geisel, Sendak, Macaulay and Browne
Γλώσσες διατριβής:
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Εικονογραφημένα βιβλία του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα: σχέσεις δύναμης στα έργα των Silverstein, Geisel, Sendak, Macaulay και Browne
Περίληψη:
Η διατριβή διερευνά τις σχέσεις εξουσίας/δύναμης σε εικονογραφημένα βιβλία του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα. Εξετάζονται τα έργα πέντε σημαντικών Αμερικανών και Βρετανών δημιουργών της περιόδου: The Cat in the Hat του Theodor Seuss Geisel (Dr. Seuss), The Giving Tree του Shel Silverstein, Where the Wild Things Are του Maurice Sendak, Black and White του David Macaulay και Voices in the Park του Anthony Browne. Το αντικείμενο της έρευνάς μου είναι η συνέργεια της λέξης και της εικόνας ως πυρήνας όλων των σχέσεων εξουσίας/δύναμης που εξετάζονται σε αυτά τα βιβλία. Η εξερεύνηση της σχέσης εικόνας και κειμένου βασίζεται στη θεωρία της διαμεσολάβησης του Lawrence Sipe, με κεντρική έννοια τη συνέργεια, και την ερμηνεία του W. J. T. Mitchell για τη σχέση λεκτικής και οπτικής αναπαράστασης μέσω της έννοιας του εικονοκειμένου.
Το βασικό επιχείρημα είναι ότι η συνέργεια λέξης και εικόνας λειτουργεί ως έκφραση των σχέσεων εξουσίας/δύναμης στο εικονογραφημένο βιβλίο ενώ αποτελεί ταυτόχρονα μια μορφή παιχνιδιού εξουσίας που αντικατοπτρίζει αλλά και αμφισβητεί τις κοινωνικές και πολιτισμικές πρακτικές που διαπνέουν το λεκτικό και οπτικό κείμενο. Η ανάλυση των πέντε βιβλίων βασίζεται στην εφαρμογή μιας σειράς κριτικών θεωριών λόγω της πολυπλοκότητας των κοινωνικών, πολιτιστικών και αισθητικών διαστάσεων του εικονογραφημένου βιβλίου. Ζητήματα σχέσεων εξουσίας/δύναμης εξετάζονται στο λεκτικό κείμενο έναντι των ακόλουθων συμβάσεων της παιδικής λογοτεχνίας: σταθερή εστίαση, γραμμικότητα πλοκής, το παιδί ως βασικός χαρακτήρας της ιστορίας, φανταστικοί και ανθρωπόμορφοι χαρακτήρες, οριστικό και ευτυχές τέλος. Η διαδικασία αναζήτησης νοήματος στην εικόνα στηρίζεται στη μελέτη του σχεδίου, του ύφους και της οπτικής γωνίας με βάση τις θεωρίες Visual Art και Visual Social Semiotics (σημειωτική θεωρία). Οι θεματικές που μελετά η διατριβή αφορούν το παιχνίδι εξουσίας/δύναμης μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, την έννοια της παιδικής ηλικίας και της υπόστασης του παιδιού, την αμφισβήτηση της εξουσίας των ενηλίκων, και, τέλος, την κοινωνική ταυτότητα του ατόμου μέσα από δομικά στοιχεία όπως η φυλή, το φύλο και η κοινωνική τάξη.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Εικοστός αιώνας, εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο, συνέργεια εικόνας-κειμένου
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
441
Αριθμός σελίδων:
269