Η εννοιολόγηση και η συμβολοποίηση των γνωστικών πεδίων του μαθητή μέσω της χρήσης πολλαπλών σημειωτικών συστημάτων για τη δόμηση επιστημονικού περιεχομένου: Πολλαπλή γνωστική Νοηματοδότηση

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3371090 79 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-12-10
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Γεωργακοπούλου Ελένη
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Σμυρναίου Ζαχαρούλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια (Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Μιχάλης Αθανάσιος, Αναπληρωτής Καθηγητής (Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Φουντοπούλου Μαρία Ζωή, Καθηγήτρια (Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Ευαγγελία Φρυδάκη, Καθηγήτρια (Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Φωτεινός Δημήτριος, Αναπληρωτής Καθηγητής (Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (πρώην Φ.Π.Ψ.),Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, Επίκουρη Καθηγήτρια (Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Μαρία Μαμούρα, Επίκουρη Καθηγήτρια (Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η εννοιολόγηση και η συμβολοποίηση των γνωστικών πεδίων του μαθητή μέσω της χρήσης πολλαπλών σημειωτικών συστημάτων για τη δόμηση επιστημονικού περιεχομένου: Πολλαπλή γνωστική Νοηματοδότηση
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η εννοιολόγηση και η συμβολοποίηση των γνωστικών πεδίων του μαθητή μέσω της χρήσης πολλαπλών σημειωτικών συστημάτων για τη δόμηση επιστημονικού περιεχομένου: Πολλαπλή γνωστική Νοηματοδότηση
Περίληψη:
Η παρούσα διδακτορική διατριβή μελετά τους νοητικούς μηχανισμούς που διαμορφώνουν οι μαθητές/τριες για την κατανόηση των επιστημονικών εννοιών και κατά πόσον τα πολλαπλά σημειωτικά συστήματα διευκολύνουν την αναπαράσταση επιστημονικών εννοιών. Συγκεκριμένα, η εν λόγω ερευνητική μελέτη εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο ο μαθητής κατασκευάζει γνωστικά σχήματα μέσω σημειωτικών πόρων, τα οργανώνει σε ένα ευρύτερο νοητικό πλαίσιο και κατασκευάζει γνωστικά πεδία. Επιχειρείται να μελετηθεί ποιος συνδυασμός σημειωτικών συστημάτων είναι πιο αποτελεσματικός από άλλους και με ποια σειρά, ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν τις επιστημονικές έννοιες. Η παρούσα μελέτη λαμβάνει υπόψη ότι το προτεινόμενο θεωρητικό μοντέλο μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε θεματικό πεδίο. Με αυτό τον τρόπο φωτίζονται πτυχές της μαθησιακής διαδικασίας, καθώς συνδυάζονται διαφορετικά σημειωτικά συστήματα και καταγράφονται οι διαδικασίες των μαθητών για την κατασκευή της γνώσης. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι: α/ το λεκτικό σύστημα αναπαράστασης παραμένει κυρίαρχο και απαραίτητο για την κατανόηση επιστημονικών εννοιών. Παρόλα αυτά, ο μαθητής φαίνεται να δυσκολεύεται να κατανοεί όλα τα στοιχεία των λεκτικών αναπαραστάσεων στο επίπεδο συνειδητού και συμβολικού, επομένως οι λεκτικές αναπαραστάσεις βοηθούν στην κατανόηση εννοιών αλλά όχι στην ερμηνεία και στην παραγωγή νοήματος. β/ οι οπτικές αναπαραστάσεις βοηθούν τον μαθητή να σχηματοποιήσει τις επιστημονικές έννοιες και να δράσει σε αφηρημένο επίπεδο. Ενισχύουν τις γνωστικές δεξιότητες της κωδικοποίησης, αλλά μόνες τους δεν οικοδομούν νέα γνώση. γ/ οι μαθητές φαίνεται να δυσκολεύονται να προσδιορίσουν τις διαδικασίες που ακολουθούν για να κατανοήσουν τις επιστημονικές έννοιες, δ/ Οι οπτικές αναπαραστάσεις βοηθούν περισσότερο στη διδασκαλία συγκεκριμένων εννοιών και βοηθούν τους μαθητές να αναγνωρίσουν τις γνωστικές διαδικασίες που ακολουθούν. ε/ Οι μαθητές φαίνεται να προτιμούν πρώτα τα οπτικά σημειωτικά συστήματα και μετά τις λεκτικές τους εξηγήσεις ως κείμενα, καθώς οι οπτικοί σημειωτικοί πόροι είναι πιο αφηρημένα σχήματα, αλλά επιτρέπουν στους μαθητές να σκεφτούν πιο βαθιά, καθώς ενεργοποιούν ανώτερες γνωστικές διαδικασίες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
γνωστική ανάπτυξη, σημειωτικά συστήματα, πολλαπλές αναπαραστάσεις, Σημειωτική Παιδαγωγική
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
508
Αριθμός σελίδων:
643
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2025-07-16.

DidaktorikiDiatribi_GeorgakopoulouEleni.pdf
85 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2025-07-16.