Η συνομιλιακή διόρθωση στο ελληνικό νηπιαγωγείο: μια μελέτη της αυτοδιόρθωσης των παιδιών

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3374215 33 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2023-12-22
Έτος εκπόνησης:
2023
Συγγραφέας:
Μπουτζαρέλου Μαρία
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Αλεξάνδρα Βασιλοπούλου
Επίκουρη Καθηγήτρια του Tμήματος
Eκπαίδευσης και Aγωγής στην Προσχολική
ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού
Πανεπιστημίου Αθηνών.
Δήμητρα Κατή
Oμότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Εκπαίδευσης και
Αγωγής στην Προσχολική ηλικία του Εθνικού και
Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Αργύρης Αρχάκης
Καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας του
Πανεπιστημίου Πατρών.
Θεοδοσία-Σούλα Παυλίδου
Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του
Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Βασιλική Τσάκωνα
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Εκπαίδευσης
και Αγωγής στην Προσχολική ηλικία του Εθνικού και
Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μαριάνθη Γεωργαλίδου
Καθηγήτρια του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών στο
Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Μαρία Ιακώβου
Aναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας
του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου
Αθηνών.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η συνομιλιακή διόρθωση στο ελληνικό νηπιαγωγείο: μια μελέτη της αυτοδιόρθωσης των παιδιών
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η συνομιλιακή διόρθωση στο ελληνικό νηπιαγωγείο: μια μελέτη της αυτοδιόρθωσης των παιδιών
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η βαθύτερη κατανόηση της εκπαιδευτικής
διαδικασίας μέσα από την εξέταση συνομιλιών μεταξύ εκπαιδευτικών και
μαθητών/τριών στο νηπιαγωγείο. Προς επίτευξη αυτού του σκοπού υιοθετείται η
θεωρητική και μεθοδολογική προσέγγιση της Ανάλυσης Συνομιλίας. Τα δεδομένα
απαρτίζονται από συνομιλίες μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών διάρκειας 28
ωρών σε δημόσια νηπιαγωγεία του νομού Αττικής. Ειδικότερα, στην παρούσα έρευνα
εξετάζονται οι τύποι της αυτοδιόρθωσης των παιδιών με δεδομένο ότι το φαινόμενο
αυτό δεν έχει μελετηθεί στο θεσμικό πλαίσιο του νηπιαγωγείου αλλά μόνο σε
καθημερινές συνομιλίες μεταξύ γονέων και παιδιών. Ιδιαίτερα εξετάζονται οι
ακόλουθες όψεις της αυτοδιόρθωσης: Από ποιον εκκινείται και ολοκληρώνεται η
αυτοδιόρθωση και με ποια μέσα, η θέση της έναρξης και ολοκλήρωσης της
αυτοδιόρθωσης στη συνεισφορά και στην ακολουθία συνεισφορών, οι κοινωνικές
πράξεις που αυτή επιτελεί και η επίδρασή της στην πορεία της συνομιλίας. Τα
ευρήματα δείχνουν ότι τα παιδιά αυτοδιορθώνονται με δική τους πρωτοβουλία,
διασαφηνίζουν και εμπλουτίζουν το περιεχόμενο των συνεισφορών τους και
διατηρούν τη ροή στον λόγο τους. Ακόμη, όταν η διόρθωση εκκινείται από τους/τις
εκπαιδευτικούς συμβάλλει επίσης στην επίτευξη των εκάστοτε μαθησιακών στόχων.
Η παρούσα διατριβή εστιάζοντας στις λεπτομέρειες της συνομιλίας μεταξύ
εκπαιδευτικών και παιδιών αναδεικνύει τη διόρθωση ως μία συνεργατική κοινωνική
πράξη μέσω της οποίας προωθείται η αλληλοκατανόηση, η διδασκαλία και η μάθηση
στο νηπιαγωγείο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Ανάλυση Συνομιλίας, εκπαιδευτικός λόγος, συνομιλιακή διόρθωση, αυτοδιόρθωση με αυτοέναρξη, αυτοδιόρθωση με ετεροέναρξη.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
285
Αριθμός σελίδων:
259
CONVERSATIONALREPAIR.pdf (3 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο