Αντιλήψεις και εμπειρίες σχολικών ψυχολόγων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών βίας και εκφοβισμού μεταξύ των μαθητών

Διπλωματική Εργασία uoadl:3395714 30 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-07
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Συμεωνίδη Άρτεμις-Ελένη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής, ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αντιλήψεις και εμπειρίες σχολικών ψυχολόγων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών βίας και εκφοβισμού μεταξύ των μαθητών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αντιλήψεις και εμπειρίες σχολικών ψυχολόγων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με την πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών βίας και εκφοβισμού μεταξύ των μαθητών
Περίληψη:
Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί ένα ευρέως διαδεδομένο φαινόμενο με σημαντικές αρνητικές συνέπειες τόσο για τα θύματα όσο και για τους θύτες. Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, οι σχολικοί ψυχολόγοι σε συνεργασία με την υπόλοιπη σχολική κοινότητα καλούνται να υλοποιήσουν παρεμβάσεις αντιμετώπισης και πρόληψης του φαινομένου, καθώς και να συνδράμουν στη εφαρμογή ενταξιακής κουλτούρας εντός σχολείου. Παρά ταύτα, όπως υποδεικνύει η σχετική βιβλιογραφία, εξακολουθούν να υφίστανται ελλείψεις και κενά τόσο σε επίπεδο στοχευμένων παρεμβάσεων όσο και σε επίπεδο δημιουργίας μίας ενταξιακής κουλτούρας στις σχολικές μονάδες. Με αφορμή αυτές τις διαπιστώσεις, η παρούσα μελέτη κατέγραψε και ανέλυσε τις αντιλήψεις για τον σχολικό εκφοβισμό καθώς και τις αντίστοιχες εμπειρίες 11 σχολικών ψυχολόγων –μελών Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Βασικός στόχος ήταν η κατανόηση των μεθόδων που εφαρμόζονται στην πράξη για την πρόληψη και διαχείριση του εκφοβισμού στα σχολεία, καθώς και η καταγραφή ελλείψεων ή συστηματικών προβλημάτων που παρουσιάζονται. Για να μελετηθούν τα ανωτέρω, διεξάχθηκαν συνεντεύξεις βασισμένες σε προεπιλεγμένες θεματικές ενότητες και ερωτήσεις με τα μέλη του δείγματος, οι οποίες αναλύθηκαν ποιοτικά αξιοποιώντας της μέθοδο της θεματικής ανάλυσης περιεχομένου. Τα κεντρικά συμπεράσματα της ανάλυσης ήταν ότι οι σχολικοί ψυχολόγοι του δείγματος είναι επαρκώς καταρτισμένοι ως προς τα χαρακτηριστικά και τις εκφάνσεις του εκφοβισμού ανάμεσα σε παιδιά και είναι συνολικά θετικοί στο να συνδράμουν στην επίτευξη των ενταξιακών στόχων του σχολείο. Προς αυτή την κατεύθυνση εφαρμόζουν συχνά εξατομικευμένες ή συλλογικές παρεμβάσεις εντός σχολείου με σκοπό την πρόληψη και διαχείριση εκφοβιστικών συμπεριφορών αλλά και την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας στο σύνολο της. Βασική πρόκληση για τους σχολικούς ψυχολόγους αποτελεί η έλλειψη κεντρικής καθοδήγησης ως προς την δράση τους, γεγονός που οδηγεί σε πρακτικές βασισμένες στην προσωπική δημιουργικότητα και πρωτοβουλία των ψυχολόγων. Ακόμα, το καθεστώς απασχόλησης, που βασίζεται στην κυκλική παρουσία τους σε πολλαπλά σχολεία ανά έτος, περιορίζει σημαντικά τη δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίας με το κάθε σχολείο με αποτέλεσμα πολλές φορές να μειώνεται η επιδραστικότητα τους στην αντιμετώπιση ζητημάτων, όπως ο εκφοβισμός, που απαιτούν στενή παρατήρηση και κατανόηση της δυναμικής ανάμεσα στους μαθητές.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
σχολικός εκφοβισμός, σχολικοί ψυχολόγοι, Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.), ενταξιακή εκπαίδευση, ενταξιακή κουλτούρα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
146
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
255
Αριθμός σελίδων:
146
final_thesis_school_psychology.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο