Διερεύνηση της σχέσης των γνωστικών διεργασιών και των ακαδημαϊκών συναισθημάτων σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Διπλωματική Εργασία uoadl:3399053 23 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Εφαρμογές της Ψυχολογίας στη σχολική κοινότητα
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-06-03
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Αρχολέκα Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φιλιππάτου Διαμάντω, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας, του
Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αικατερίνη Λαμπροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Εφαρμοσμένης Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διερεύνηση της σχέσης των γνωστικών διεργασιών και των ακαδημαϊκών συναισθημάτων σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διερεύνηση της σχέσης των γνωστικών διεργασιών και των ακαδημαϊκών συναισθημάτων σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Περίληψη:
Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η ανίχνευση της σχέσης των γνωστικών διεργασιών και των ακαδημαϊκών συναισθημάτων σε μαθητές Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (ΕΜΔ). Η διερεύνηση της σχέσης αυτής βασίζεται στο γνωστικό μοντέλο συναισθήματος SPAARS (Schematic Propositional Analogical and Associative Representation Systems) (Power & Dalgleish, 1999). Το μοντέλο είναι πολυεπίπεδο και περιλαμβάνει τέσσερα διαφορετικά επίπεδα αναπαράστασης της παραπάνω σχέσης: το αναλογικό, το προτασιακό, το επίπεδο σχηματικού μοντέλου και το συνειρμικό. Η μελέτη έχει διεξαχθεί σε 14 εφήβους ηλικίας 12 έως 16 ετών μέσω ημι-δομημένης συνέντευξης η οποία αφορά τους ακόλουθους άξονες: το είδος των κρίσιμων γεγονότων και των δύσκολων καταστάσεων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στο σχολείο, την αναγνώριση και την κατονομασία συναισθημάτων, τις προηγούμενες εμπειρίες που πυροδότησαν συναισθήματα, την αντίδραση του περιβάλλοντος, τις τρέχουσες στρατηγικές για την αντιμετώπιση των συναισθημάτων, τις πεποιθήσεις για τα συναισθήματα, τις συγκινήσεις που παράγονται, τις ερμηνείες για τις δυσκολίες, τον αντίκτυπο στη ψυχική υγεία των μαθητών. Η ανάλυση βασίζεται στον εντοπισμό των επιπέδων του μοντέλου προκειμένου να ανιχνευτεί η διαδρομή κάθε μαθητή και η σύνδεση των γνωστικών του διεργασιών με το συναίσθημα που βιώνει κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι μαθητές της έρευνας βιώνουν κυρίως αρνητικά συναισθήματα στο σχολείο, οι δυσκολίες τους έχουν επηρεάσει την αυτοεικόνα τους, οι φόβοι τους σχετίζονται με τη δημοτικότητα και την επίδοσή τους και το σχολείο δεν φαίνεται να αποτελεί προστατευτικό παράγοντα. Η παρούσα έρευνα συμβάλλει στον εμπλουτισμό της γνώσης και την εμβάθυνση σχετικά με τα ακαδημαϊκά συναισθήματα που αναπτύσσουν οι μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, Ακαδημαϊκά συναισθήματα, μοντέλο SPAARS, ποιοτική έρευνα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
149
Αριθμός σελίδων:
98
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ_ΑΡΧΟΛΕΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο