Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Διπλωματική Εργασία uoadl:3400551 17 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-06-06
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Γρηγορίου Αλκμήνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κωνσταντίνος Φάντη, Αναπληρωτής Καθηγητής Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας
Πανεπιστήμιο Κύπρου
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Αγγλικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Περίληψη:
Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση αποτελεί τη θεμέλια βάση για την ακαδημαϊκή και
κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Ωστόσο, στις περιπτώσεις που τα παιδιά
αντιμετωπίζουν δυσκολίες μάθησης, παρατηρείται η επίδρασή τους στη
συναισθηματική τους ανάπτυξη. Οι δυσκολίες μάθησης και πιο συγκεκριμένα οι
μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν ένα σύνθετο φαινόμενο, το οποίο είναι δύσκολο να
οριστεί με ακρίβεια. Η πολυπλοκότητά του αποδεικνύεται από το γεγονός ότι μέχρι
πριν λίγες δεκαετίες οι περιπτώσεις ειδικής αγωγής αντιμετωπιζόταν εντελώς
διαφορετικά, συγκριτικά με τη σημερινή εποχή, με αποτέλεσμα να διατυπώνονται ανά
καιρούς ποικίλοι ορισμοί, μέσα από την παρατήρηση και τη μελέτη των παιδιών με
μαθησιακές δυσκολίες. Ελάχιστες μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί στην
πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα έχουν αποδείξει ότι οι μαθησιακές δυσκολίες
επηρεάζουν τη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των εν λόγω παιδιών.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί κατά πόσο οι δυσκολίες
μάθησης που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση επιδρούν στη
συναισθηματική ανάπτυξη τους, συγκριτικά με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης που δε
σημειώνουν παρόμοιες δυσκολίες. Ως επιμέρους στόχοι της εργασίας τίθενται η
αποσαφήνιση των όρων δυσκολίες μάθησης και συναισθηματική ανάπτυξη, η ανάλυση
των χαρακτηριστικών που παρουσιάζουν τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης και η
περιγραφή βασικών τύπων, η μελέτη της σχολικής και συναισθηματικής επάρκειας των
παιδιών αυτών, συγκριτικά με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης και η μελέτη
συναισθηματικής και κοινωνικής τους ανάπτυξης.
Αποτελεί μια έρευνα ποσοτική ως προς το είδος των εμπειρικών δεδομένων και
δειγματοληπτική ως προς τον τρόπο συλλογής πληροφοριών. Χρησιμοποιήθηκε ένα
σταθμισμένο ερωτηματολόγιο, ως βασικό ερευνητικό εργαλείο συλλογής δεδομένων,
το οποίο μοιράστηκε σε 100 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην
Ελλάδα. Το ερωτηματολόγιο κλήθηκαν να το συμπληρώσουν δύο φορές, έχοντας την
πρώτη φορά στο μυαλό τους ένα παιδί τυπικής ανάπτυξης, ενώ τη δεύτερη φορά ένα
παιδί με δυσκολίες μάθησης. Χρησιμοποιήθηκε η εν λόγω μεθοδολογία, προκειμένου
να διαπιστωθεί εάν παρατηρούνται διαφορές στην ψυχοσυναισθηματική και κοινωνική
ανάπτυξη των παιδιών τυπικής ανάπτυξης και των παιδιών μαθησιακές δυσκολίες.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι παρατηρούνται σημαντικές διαφορές ανάμεσα
στους μαθητές με δυσκολίες και χωρίς δυσκολίες μάθησης στην κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη, μελετώντας την κοινωνική επάρκεια, τη συναισθηματική
επάρκεια, τη μαθησιακή επάρκεια και τα ενδεχόμενα προβλήματα συμπεριφοράς που
μπορεί να προκύπτουν. Τα ευρήματα αυτά αναδεικνύουν την ανάγκη για περαιτέρω
διερεύνηση του θέματος, την ανάγκη για έγκαιρη αναγνώριση των μαθητών με
δυσκολίες μάθησης και τη δημιουργία παρεμβάσεων πρόληψης της επίδρασης των
μαθησιακών δυσκολιών στην κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξή τους, ειδικότερα
στην εποχή μας, όπου παρατηρούνται αυξανόμενα ποσοστά εμφάνισής τους.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Δυσκολίες μάθησης, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, συναισθηματική ανάπτυξη, κοινωνική ανάπτυξη, συμπεριφορική ανάπτυξη
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
70
Αριθμός σελίδων:
107
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΛΚΜΗΝΗ.pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.