Dux Femina Facti: Η μορφή της Κλυταιμνήστρας στην τραγωδία και της Αγριππίνας της Νεότερης στη ρωμαϊκή ιστοριογραφία

Διπλωματική Εργασία uoadl:3400570 23 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Λογοτεχνία, σκέψη και πολιτισμός στον ελληνορωμαϊκό κόσμο
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-06-12
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Δούκα Αγγελική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Παπαϊωάννου Σοφία (Επόπτρια), Καθηγήτρια Λατινικής Φιλολογίας, τμήμα Φιλολογίας, τομέας Κλασικής Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Καρβούνη Αικατερίνη- Νίνα, Επίκουρη Καθηγήτρια Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, τμήμα Φιλολογίας, τομέας Κλασικής Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Βερτουδάκης Βασίλειος, Αναπληρωτής Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας, τμήμα Φιλολογίας, τομέας Κλασικής Φιλολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Dux Femina Facti: Η μορφή της Κλυταιμνήστρας στην τραγωδία και της Αγριππίνας της Νεότερης στη ρωμαϊκή ιστοριογραφία
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Λατινικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Dux Femina Facti: Η μορφή της Κλυταιμνήστρας στην τραγωδία και της Αγριππίνας της Νεότερης στη ρωμαϊκή ιστοριογραφία
Περίληψη:
Θέμα της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η σύγκριση του πορτρέτου δύο γυναικείων μορφών, ως προς τα έμφυλα χαρακτηριστικά τους: της Κλυταιμνήστρας, όπως αυτή αναδεικνύεται στην αττική τραγωδία και στο ρωμαϊκό δράμα, και της Αγριππίνας της Νεότερης, βάσει της παρουσίας της στην ρωμαϊκή ιστοριογραφία της πρώιμης αυτοκρατορικής περιόδου. Η επιλογή των δύο ηρωίδων δεν είναι τυχαία. Η απεικόνισή τους τόσο στην ελληνορωμαϊκή τραγωδία όσο και στην ρωμαϊκή ιστοριογραφία αποτυπώνονται με τα ίδια χαρακτηριστικά• είναι και δύο ικανές ηγέτιδες πόλεων (dux femina) και δολερές μοιχοί (incesta femina, adultera femina) –συζυγοκτόνοι. Επιπρόσθετα, και οι δύο γυναίκες τιμωρούνται για τις πράξεις τους από τους γιους τους, Ορέστη και Νέρωνα αντίστοιχα. Αν και η Κλυταιμνήστρα αποτελεί μια λογοτεχνική και μυθολογική μορφή, τα χαρακτηριστικά της έχουν εμπνεύσει τους Ρωμαίους ιστοριογράφους, οι οποίοι σκιαγραφούν την Αγριππίνα με παρόμοιο τρόπο. Συνεπώς, η Αγριππίνα αποτελεί και εκείνη ένα λογοτεχνικό κατασκεύασμα, όπως ακριβώς και η Κλυταιμνήστρα, παρόλο που είναι ιστορικό πρόσωπο. Για την σκιαγράφηση της Κλυταιμνήστρας χρησιμοποιήθηκαν οι ελληνικές τραγωδίες "Ὀρέστεια" του Αισχύλου, "Ἠλέκτρα" του Σοφοκλή, "Ἠλέκτρα" του Ευριπίδη, καθώς και η ρωμαϊκή τραγωδία "Agamemnon" του Σενέκα. Αντίστοιχα, για την Αγριππίνα, κύρια ιστορική πηγή αποτελεί ο Τάκιτος και το έργο του, "Annales" (12-14). Συμπληρωματικά, χρησιμοποιήθηκαν και τα έργα των Σουητώνιου ("Vita Divi Claudii, Vita Caligulae, Vita Neronis") και Δίωνα Κάσσιου ("Ῥωμαϊκή Ἱστορία") προκειμένου να ενισχυθούν τα χαρακτηριστικά της Αγριππίνας, τα οποία παρουσιάζονται από τον Τάκιτο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Γλώσσα – Λογοτεχνία
Λέξεις-κλειδιά:
Αττική Τραγωδία, Ρωμαϊκή Ιστοριογραφία, Κλυταιμνήστρα, Αγριππίνα η Νεότερη, λογοτεχνικό κατασκεύασμα, dux femina / γυναίκα- ηγέτις.
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
218
Αριθμός σελίδων:
106
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-12-12.

ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΔΟΥΚΑ.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2024-12-12.