Κριτική προσέγγιση μοντέλων σχολικής αυτονομίας: Η περίπτωση των Charter Schools των Η.Π.Α. Ανίχνευση αναλογιών στις πολιτικές ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο (2010- 2023)

Διπλωματική Εργασία uoadl:3401649 22 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Συγκριτική Παιδαγωγική με ειδίκευση σε ζητήματα ποιότητας της εκπαίδευσης
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-06-21
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Ντόκας Αθανάσιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Νικόλαος Αλεξόπουλος: Επίκουρος Καθηγητής ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ
Κωνσταντίνα Τσώλη: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ
Ελισάβετ Λαζαράκου: Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κριτική προσέγγιση μοντέλων σχολικής αυτονομίας: Η περίπτωση των Charter Schools των Η.Π.Α. Ανίχνευση αναλογιών στις πολιτικές ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο (2010- 2023)
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κριτική προσέγγιση μοντέλων σχολικής αυτονομίας: Η περίπτωση των Charter Schools των Η.Π.Α. Ανίχνευση αναλογιών στις πολιτικές ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο (2010- 2023).
Περίληψη:
Στην εργασία αυτή προσεγγίζονται κριτικά τα μοντέλα των αυτόνομων-κρατικά
χρηματοδοτούμενων σχολείων και το θέμα της σχολικής αυτονομίας. Εξετάζεται η
περίπτωση των «Ανάδοχων Σχολείων» (Charter Schools) των Η.Π.Α προκειμένου να
ανιχνευτεί η ύπαρξη αναλογιών με τις πολιτικές ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας
με λογοδοσία που ακολουθούνται στην Ελλάδα από το 2010 και μετά. Η σχολική
αυτονομία συνδέεται με την εφαρμογή των άρχων του Νέου Δημόσιου Μάνατζμεντ
στην εκπαίδευση και το όραμα της νεοφιλελεύθερης εκπαιδευτικής πολιτικής για ένα
σχολείο, που θα λειτουργεί στα πρότυπα των επιχειρήσεων και θα βασίζεται στον
ανταγωνισμό με τα άλλα σχολεία για την προσέλκυση μαθητών και για την
διασφάλιση της οικονομικής του πρώτιστα βιωσιμότητας. Η μελέτη των Charter
Schools (σε συνδυασμό και με αυτή των «Ελεύθερων Σχολείων» της Σουηδίας και
των «Ακαδημιών» της Αγγλίας) αναδεικνύει κρίσιμες όψεις της λειτουργίας των
αυτόνομων σχολείων που την καθιστούν χρήσιμη για την ανάλυση των πολιτικών
ενίσχυσης της σχολικής αυτονομίας στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο. Από την
έρευνα διαπιστώθηκε επίσης πως οι συγκεκριμένες νεοφιλελεύθερες πολιτικές οι
οποίες δρομολογήθηκαν σε συνθήκες βαθιάς οικονομικής κρίσης εναρμονίζονται σε
μεγάλο βαθμό με τις θέσεις, τις προτάσεις και τις συστάσεις του ΟΟΣΑ, των
εκπροσώπων του εγχώριου βιομηχανικού-επιχειρηματικού κεφαλαίου και των
ιδεολόγων της ελεύθερης αγοράς ενώ συναντούν την αντίδραση των εργατικών
ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών. Η αντίσταση της εκπαιδευτικής κοινότητας σε
αυτές τις πολιτικές κρίνεται, από την παρούσα βιβλιογραφική έρευνα όχι μόνο
δικαιολογημένη αλλά και απολύτως αναγκαία για την αποτροπή του αντιδραστικού
μετασχηματισμού του δημόσιου σχολείου και για την υπεράσπιση του δημόσιου
χαρακτήρα του.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
νεοφιλελευθερισμός, νέο δημόσιο μάνατζμεντ, ανάδοχα σχολεία, σχολική αυτονομία, ανταγωνισμός, σχολική επιλογή
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
380
Αριθμός σελίδων:
218
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ_ΝΤΟΚΑΣ_ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ_209234.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο