Η διοικητική οργάνωση, το πλαίσιο λειτουργίας και η εκπαιδευτική δράση των δραματικών σχολών στην Ελλάδα από τις αρχές της παρουσίας τους μέχρι το 1983

Διδακτορική Διατριβή uoadl:3410111 21 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Θεατρικών Σπουδών
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-07-26
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Βασιλείου Αγγελική
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Γρηγόρης Ιωαννίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Πλάτων Μαυρομούστακος, Καθηγητής Τμήματος Θεάτρου Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ
Αλεξία Αλτουβά, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Παναγιώτης Μιχαλόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Κατερίνα Διακουμοούλου, Επίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Κωστάντζα Γεωργακάκη, Kαθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Σοφία Φελοπούλου, Αναπληρώτρια καθηγήτρια τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η διοικητική οργάνωση, το πλαίσιο λειτουργίας και η εκπαιδευτική δράση των δραματικών σχολών στην Ελλάδα από τις αρχές της παρουσίας τους μέχρι το 1983
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Η διοικητική οργάνωση, το πλαίσιο λειτουργίας και η εκπαιδευτική δράση των δραματικών σχολών στην Ελλάδα από τις αρχές της παρουσίας τους μέχρι το 1983
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η ιχνηλάτηση της ιστορίας των Δραματικών Σχολών στην Ελλάδα. Επιχειρείται η αποτύπωση των ιδεών, των τάσεων, των αισθητικών επιλογών, των διδακτικών και εκπαιδευτικών μεθόδων και των νομοθετικών παρεμβάσεων που συνδημιούργησαν τη θεατρική εκπαίδευση και παράλληλα το εγχώριο θεατρικό γίγνεσθαι.
Πρόκειται κατά κύριο λόγο για πρωτογενή έρευνα του αρχειακού υλικού που βρίσκεται στη Διεύθυνση Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Πολιτισμού. Παράλληλα, κατέφυγα στη διεξαγωγή μιας σειράς συνεντεύξεων με καλλιτέχνες που φοίτησαν ή δίδαξαν στις Δραματικές Σχολές της υπό εξέταση περιόδου, ώστε να συμπληρωθεί η εικόνα.
Στην διατριβή αυτή κρίθηκε σκόπιμο να συμπεριληφθεί ένα κεφάλαιο το οποίο αφορά σε σημαντικούς δασκάλους υποκριτικής της Δύσης, που διαπιστώθηκε μέσα από τα προγράμματα σπουδών και τις συνεντεύξεις, ότι επηρέασαν τη διδασκαλία της υποκριτικής και την οργάνωση των Δραματικών Σχολών στην Ελλάδα. Δεν εξετάζονται οι απόψεις τους περί υποκριτικής αλλά η μετουσίωσή τους σε εκπαιδευτική δράση και σχολείο. Επίσης, θίγεται εν συντομία το ιστορικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο γεννήθηκαν και λειτούργησαν οι Δραματικές Σχολές, καθώς η θεατρική εκπαίδευση επηρεάζεται από τη θεατρική παραγωγή και αναπαράσταση αλλά παράλληλα την επηρεάζει και τη διαμορφώνει. Προκύπτει τοιουτοτρόπως η «ακτινογραφία» μιας ολόκληρης θεατρικής γενιάς.
Συνοψίζοντας, επειδή οι Δραματικές Σχολές αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του νεοελληνικού θεάτρου, ο πρώτος άξονας της παρούσης είναι η πλήρης καταγραφή των Δραματικών Σχολών στην Ελλάδα μέχρι το 1983, οπότε και άλλαξε η νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία τους. Ένας άλλος άξονας της διατριβής αυτής είναι η διερεύνηση του κατά πόσο οι εν λόγω Σχολές εκπλήρωσαν τους στόχους τους και πως συνέβαλλαν στην ανανέωση και την εξέλιξη του θεατρικού τοπίου. Στο πλαίσιο αυτό τίθεται η πρόκληση υπέρβασης του υποκειμενισμού που διαχρονικά χαρακτηρίζει τον χώρο και η προσπάθεια να γίνει μια πιο αντικειμενική αποτίμηση. Τέλος, επιχειρείται μια κριτική θεώρηση του προγράμματος σπουδών, του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίστηκε και των προοπτικών που προκύπτουν ενδεχομένως, έτσι ώστε, μέσα από τη μελέτη του παρελθόντος, να έχουμε εργαλεία σκέψης και ανάλυσης που θα διευρύνουν τους ορίζοντές μας και θα μας βοηθήσουν να αλλάξουμε, ό,τι κρίνουμε αναγκαίο, γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
δραματικές σχολές, υποκριτική, διοικητική οργάνωση, εκπαίδευση, ηθοποιός, ιστορία
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
6
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
1448
Αριθμός σελίδων:
449
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΤΕΛΙΚΟ 6-7-2024.pdf
19 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.