ΕΝΤΑΞΙΑΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΥΑΛΩΤΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ : ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΜΗ ΕΝΤΑΞΙΑΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΣΕ ΔΟΜΕΣ ΤΥΠΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΗ ΤΥΠΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Διπλωματική Εργασία uoadl:3410760 6 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ειδική Αγωγή
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-07-18
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Σούκουλης Θεοφάνης
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΤΣΑΦΟΣ
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Πρωτότυπος Τίτλος:
ΕΝΤΑΞΙΑΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΥΑΛΩΤΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ : ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΜΗ ΕΝΤΑΞΙΑΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΣΕ ΔΟΜΕΣ ΤΥΠΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΗ ΤΥΠΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
ΕΝΤΑΞΙΑΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΥΑΛΩΤΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ : ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΜΗ ΕΝΤΑΞΙΑΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΣΕ ΔΟΜΕΣ ΤΥΠΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΗ ΤΥΠΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τις μη ενταξιακές συνθήκες που επικρατούν σε δομές τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, οι οποίες δυσχεραίνουν την πρόσβαση στο χώρο της εκπαίδευσης των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (πρόσφυγων ,μετανάστων , ΑΜΕΑ) στον ελληνικό χώρο. Σκοπός της εργασίας είναι να εντοπίσει τα εμπόδια που προκύπτουν και τις συνθήκες που δυσχεραίνουν την πρόσβαση στην εκπαίδευση αυτών των ομάδων μαθητών.
Επίσης, επιθυμεί να διερευνήσει σε βάθος τις απόψεις των εκπαιδευτικών για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα , να καταγράψει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι κατά την οργάνωση του εκπαιδευτικού τους έργου καθώς και τη στάση που οι ίδιοι υιοθετούν κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Στόχος της εργασίας είναι να αναλύσει τις συνθήκες που επικρατούν τη σημερινή εποχή τόσο εντός των σχολείων όσο και εντός των δομών φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών , ώστε να πληροφορήσει τον αναγνώστη για τις ευκαιρίες που προκύπτουν και μπορούν να αποτελέσουν πεδίο ενταξιακών προοπτικών για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες των ανήλικων μαθητών.
Παράλληλα, μέσα από την επιτόπια παρατήρηση του συγγραφέα σε δομή φιλοξενίας που εδρεύει στην περιοχή της Κορίνθου θα γίνει μια προσπάθεια να παρουσιαστούν οι συνθήκες που βιώνουν στην καθημερινότητα τους οι πρόσφυγες μαθητές, τη συναναστροφή τους με τους γηγενείς μαθητές καθώς και τους δασκάλους τους στις τάξεις ΔΥΕΠ που οι ίδιοι φοιτούν. Από την άλλη πλευρά μέσω της σκόπιμης δειγματοληψίας επιλέχθηκαν επτά εκπαιδευτικοί , οι οποίοι είτε δουλεύουν σε δημόσια σχολεία ως αναπληρωτές δάσκαλοι – ες είτε εργάζονται στο ιδιωτικό τομέα και συγκεκριμένα με τον ρόλο του εκπαιδευτικού σε ΜΚΟ που εδρεύει εντός δομής φιλοξενίας.
Πιο συγκεκριμένα προκειμένου να αναλυθεί σε βάθος η παρούσα έρευνα επιλέχθηκε η ποιοτική μέθοδος έρευνας με εργαλεία συλλογής δεδομένων την επιτόπια συμμετοχική παρατήρηση και τις ημιδομημένες συνεντεύξεις. Οι συνεντεύξεις έλαβαν μέρος σε σχολεία της Κορίνθου με εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης σε πρωινά τμήματα όπου φοιτούσαν παράλληλα μαθητές με προσφυγικό υπόβαθρο σε διάφορες τάξεις και σε εκπαιδευτικούς απογευματινών τάξεων ΔΥΕΠ σε δημοτικό σχολείο οι οποίες υποδέχονταν τους μαθητές που διέμεναν εντός της δομής φιλοξενίας που εδρεύει στην περιοχή. Η παρατήρηση έλαβε χώρα εντός της δομής φιλοξενίας κατά τη διάρκεια των ενισχυτικών μαθημάτων και των δράσεων που συμμετείχαν οι μαθητές των τάξεων ΔΥΕΠ κατά τις πρωινές ώρες. Μέσω της ποιοτικής προσέγγισης που θα ακολουθήσει η έρευνα, θα στοχεύει όχι μόνο στην ερμηνεία αλλά κυρίως στην κατανόηση των αλλαγών που συντελούνται σε καθημερινή βάση.

Οι αλλαγές αυτές αλληλοεπιδρούν με τα υποκείμενα και τους συμμετέχοντες στην έρευνα και θα οδηγήσουν σε υποθέσεις, οι οποίες με τη σειρά τους θα οργανώσουν, θα δομήσουν και θα αναθεωρήσουν κατά τη διάρκεια της έρευνας τα ερευνητικά ερωτήματα. Τα ερευνητικά ερωτήματα της μελέτης σχετίζονται με τη δράση και τον ρόλο των εκπαιδευτικών απέναντι σε φαινόμενα διάκρισης εντός του σχολικού πλαισίου καθώς και τις πρακτικές που ακολουθούσαν κατά τη συνεργασία τους με πρόσφυγες μαθητές και μαθητές με εκπαιδευτικές ανάγκες. Επιπροσθέτως, τους τρόπους αντίστασης των εκπαιδευτικών απέναντι στο θετικιστικό μοντέλο εκπαίδευσης που επικρατεί στις μέρες μας και των φαινομένων σχολικής διαρροής των μαθητών που δημιουργούνται από τις υπάρχουσες κοινωνικές συνθήκες.
Επιπλέον, ένα ακόμη σημείο που πραγματεύονται τα ερευνητικά ερωτήματα της μελέτης αφορά την αξιοποίηση της μητρικής γλώσσας ως μέσο διδασκαλίας με απώτερο σκοπό την ένταξη των προσφύγων μαθητών στο ελληνικό σχολείο καθώς και τη συνεργασία των εκπαιδευτικών μεταξύ τους. Στη συνέχεια δύο ακόμη ερευνητικά ερωτήματα σκοπεύουν να δώσουν απαντήσεις σε πρώτο επίπεδο στη στις δυσκολίες που συναντούν οι εκπαιδευτικοί κατά τη μεταξύ τους συνεργασία και έπειτα στο πως οι ίδιοι αντιλαμβάνονται και αξιοποιούν τους περιβαλλοντικούς, πολιτισμικούς και κοινωνικούς παράγοντες που είναι σημαντικοί για την εξέλιξη του κάθε μαθητή και μαθήτριας ξεχωριστά.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Δομές φιλοξενίας, συνεργασία εκπαιδευτικών, σχολική διαρροή, κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες εξέλιξης των μαθητών, τάξεις ΔΥΕΠ, εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
164
Αριθμός σελίδων:
297
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΕΝΤΑΞΙΑΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΥΑΛΩΤΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ-ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΜΗ ΕΝΤΑΞΙΑΚΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΣΕ ΔΟΜΕΣ ΤΥΠΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΗ.pdf
3 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.