Το αναγνωστικό κίνητρο στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Οι απόψεις βιβλιοθηκονόμων, εκπαιδευτικών και γονέων.

Διπλωματική Εργασία uoadl:3420670 63 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψυχοπαιδαγωγική της Ανάγνωσης, Φιλαναγνωσία και Εκπαιδευτικό Υλικό
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-10-21
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Νίκα Βιργινία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κωνσταντίνος Δ. Μαλαφάντης, Καθηγητής Παιδαγωγικής και Λογοτεχνίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Βασιλική Νίκα, Ε.ΔΙ.Π , Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Κωνσταντίνα Τσώλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το αναγνωστικό κίνητρο στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Οι απόψεις βιβλιοθηκονόμων, εκπαιδευτικών και γονέων.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το αναγνωστικό κίνητρο στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Οι απόψεις βιβλιοθηκονόμων, εκπαιδευτικών και γονέων.
Περίληψη:
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τη θεωρία του αναγνωστικού κινήτρου στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Την εσωτερική ώθηση δηλαδή που οδηγεί ένα παιδί να ασχοληθεί με την ανάγνωση και να απολαύσει τη διαδικασία αυτή με στόχο στο μέλλον να αποκτήσει και να υιοθετήσει αναγνωστικές συνήθειες. Καταγράφονται επιπλέον ορισμοί και παρουσιάζονται έρευνες, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, που αναδεικνύουν πώς μέχρι τώρα το αναγνωστικό κίνητρο εντοπίζεται σε αυτές τις ηλικιακές βαθμίδες, θεωρίες που εξηγούν πώς εσωτερικοί και εξωτερικοί παράγοντες επηρεάζουν την κινητοποίηση των παιδιών και των ενηλίκων που τα πλαισιώνουν στον τομέα της ανάγνωσης και συνεπώς και στη σχολική τους επίδοση και πως η εκπαίδευση και το ανθρώπινο δυναμικό της σε συνεργασία με το οικογενειακό περιβάλλον μπορούν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά προκειμένου να ενισχύσουν την αναγνωστική στάση των παιδιών. Σκοπός της έρευνας είναι να διερευνήσει τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη του αναγνωστικού κινήτρου σε αυτή την ηλικιακή ομάδα και να προτείνει στρατηγικές για την ενίσχυσή του, λαμβάνοντας υπόψη, τόσο το ρόλο της σχολικής βιβλιοθήκης και τα αντίστοιχα προγράμματα που υλοποιούνται εκεί, όσο και την παρουσία της τεχνολογίας αλλά και φυσικά τις εξατομικευμένες προτιμήσεις των παιδιών με γνώμονα πάντα τον σεβασμό στις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Παράλληλα με αυτό, η εργασία αναδεικνύει τα οφέλη της φιλαναγνωσίας, που τα κυριότερα που ξεχωρίζουν είναι η ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, η καλλιέργεια της φαντασίας και η ανάπτυξη συναισθηματική νοημοσύνη. Επιπλέον, αναλύονται οι αναπτυξιακές διεργασίες που υλοποιούνται στην προσχολική ηλικία.
Για την επίτευξη αυτού του σκοπού, χρησιμοποιήθηκε μια ποιοτική μεθοδολογία που περιλάμβανε ημιδομημένες συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς, γονείς και βιβλιοθηκονόμους, σε τρεις διαφορετικές ομάδες εστίασης προκειμένου να υπάρξει μια ολόπλευρη κάλυψη του θέματος. Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν, αναλύθηκαν με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης και στο Παράρτημα της εργασίας βρίσκονται αναλυτικά όλες οι απαντήσεις και τα στοιχεία που καταγράφηκαν.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το αναγνωστικό κίνητρο στα παιδιά προσχολικής ηλικίας επηρεάζεται από παράγοντες όπως η υποστήριξη από τους γονείς και η συνεργασία αυτών με την εκπαιδευτική κοινότητα συμπεριλαμβανομένων και των βιβλιοθηκονόμων, την ποιότητα του αναγνωστικού υλικού και φυσικά την παρότρυνση από τους εκπαιδευτικούς για συμμετοχή σε δραστηριότητες που συνδυάζουν το παιχνίδι με την ανάγνωση.
Η σημασία της συστηματικής συνεργασίας μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών με επίκεντρο την αγάπη και την ενασχόληση του παιδιού για το παιδικό βιβλίο καθώς και η ένταξη πρακτικών που ενισχύουν την αναγνωστική του στάση μέσα από ένα καλά σχεδιασμένο πλάνο δράσεων σίγουρα θα ενδυναμώσει την ανάπτυξη του αναγνωστικού κινήτρου στα παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση
Λέξεις-κλειδιά:
Αναγνωστικό κίνητρο, προδημοτική ηλικία, φιλαναγνωσία, αναγνωστική κινητοποίηση, σχολικές βιβλιοθήκες
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
62
Αριθμός σελίδων:
119
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

ΝΙΚΑ ΒΙΡΓΙΝΙΑ 7981212100022 .pdf
961 KB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.