Κριτήρια επιλογής κειμένων στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου: σύνδεση με την προσωπική θεωρία των εκπαιδευτικών

Διπλωματική Εργασία uoadl:3466167 9 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδασκαλία Ανθρωπιστικών Αντικειμένων και Εκπαιδευτική Αξιολόγηση
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2025-03-28
Έτος εκπόνησης:
2025
Συγγραφέας:
Κονδύλη Αικατερίνη
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φρυδάκη Ευαγγελία, Ομότιμη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Μαμούρα Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Μιχάλης Αθανάσιος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κριτήρια επιλογής κειμένων στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου: σύνδεση με την προσωπική θεωρία των εκπαιδευτικών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κριτήρια επιλογής κειμένων στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου: σύνδεση με την προσωπική θεωρία των εκπαιδευτικών
Περίληψη:
H παρούσα ποιοτική έρευνα αναζητά, μέσω συνεντεύξεων, τα κριτήρια που θέτουν οι 10 συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί όταν επιλέγουν τα κείμενα που θα διδάξουν στο μάθημα της λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου. Στόχος της είναι η σύνδεση των κριτηρίων αυτών με τις διδακτικές πρακτικές των εκπαιδευτικών και τις προσωπικές τους παραδοχές για τη φύση, τη λειτουργία και τη διδασκαλία του λογοτεχνικού φαινομένου. Η διερεύνηση των ανωτέρω ζητημάτων γίνεται στο πλαίσιο του νέου Προγράμματος Σπουδών της Λογοτεχνίας του 2019, το οποίο έχει εισάγει μία ευελιξία στις επιλογές των διδασκόντων. Η θεματική ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε ότι η διδασκαλία των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών θεμελιώνεται τόσο ως προς το εξεταστικό σύστημα όσο και ως προς τη λογοτεχνική θεωρία. Στην πρώτη περίπτωση, σκοπός της διδασκαλίας είναι η προετοιμασία των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Στη δεύτερη περίπτωση, η διδασκαλία θεμελιώνεται στην αντιμετώπιση της Λογοτεχνίας άλλοτε ως έκφραση του συγγραφέα, άλλοτε ως γλώσσα και άλλοτε ως λόγο για τον κόσμο. Σε αυτά τα πλαίσια, τα κριτήρια που θέτουν οι εκπαιδευτικοί είναι ποικίλα και σχετίζονται άμεσα με τις πρακτικές και την προσωπική τους θεωρία. Η θεωρία αυτή δεν απορρέει μόνο από τις παραδοχές τους απέναντι στη Λογοτεχνία, αλλά προκύπτει και από τις παραδοχές τους απέναντι στην διδασκαλία γενικότερα και τον εαυτό τους. Η έρευνα καταλήγει ότι η αποτελεσματική επιλογή κειμένων πρέπει να συνδυάζεται με κατάλληλες διδακτικές πρακτικές, προκειμένου οι μαθητές να αρχίσουν να ενδιαφέρονται για το μάθημα της λογοτεχνίας.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Διδασκαλία Λογοτεχνίας, Κριτήρια Επιλογής Κειμένων, Πρακτικές Εκπαιδευτικών, Πρόγραμμα Σπουδών 2019, Προσωπική Θεωρία, Λογοτεχνική Θεωρία, Εξεταστικό Σύστημα, Θεματική Ανάλυση
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
96
Αριθμός σελίδων:
130
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2025-09-28.

Κονδύλη - Κριτήρια επιλογής κειμένων - σύνδεση με την προσωπική θεωρία των εκπαιδευτικών .pdf
1 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο έως 2025-09-28.