Για μια μεταφυσική της ηθικής. Θέσεις για την ελευθερία και τη βούληση με αφετηρία μεσαιωνικά κείμενα πρακτικής φιλοσοφίας

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2875620 377 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης
Βιβλιοθήκη Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης - Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης - Τουρκικών Σπουδών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών - Κοινωνιολογίας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-06-06
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Τσεβρένη Μαγδαληνή
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Γεράσιμος Κουζέλης, Καθηγητής, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, ΕΚΠΑ
Γρηγόρης Μολύβας, Καθηγητής, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, ΕΚΠΑ
Άρης Στυλιανού, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών, ΑΠΘ
Γιώργος Ζωγραφίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής, τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, ΑΠΘ
Κατερίνα Ιεροδιακόνου, Καθηγήτρια, Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ
Βασίλης Κάλφας, Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, ΑΠΘ
Αντώνης Χατζημωυσής, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Για μια μεταφυσική της ηθικής. Θέσεις για την ελευθερία και τη βούληση με αφετηρία μεσαιωνικά κείμενα πρακτικής φιλοσοφίας
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Για μια μεταφυσική της ηθικής. Θέσεις για την ελευθερία και τη βούληση με αφετηρία μεσαιωνικά κείμενα πρακτικής φιλοσοφίας
Περίληψη:
Σε αυτή τη διδακτορική διατριβή εξετάζουμε διαστάσεις της βούλησης και της ελευθερίας στο πλαίσιο αρετολογικών, ευδαιμονιστικών θεωριών με σκοπό την ανάδειξη μιας ευρείας έννοιας της βούλησης ως ιδιότητας της ψυχής, πριν από τον χωρισμό της με τη διάνοια. Αναδεικνύεται η έννοια της libero arbitrio, της ιδιότητας που μεσολαβεί μεταξύ διάνοιας και βούλησης, που ενώνει κρίση και επιθυμία. Η μέθοδος που χρησιμοποιείται αποκαλείται εδώ μεταφυσική και ακολουθεί δύο διαφορετικούς τρόπους: κινείται γύρω από το αντικείμενο, εξαρτάται από την οπτική και χρησιμοποιεί τους όρους και τα σύμβολα του ίδιου του αντικειμένου• ύστερα, εισέρχεται εντός του αντικειμένου και χρησιμοποιεί τις ίδιες τις έννοιες ανεξάρτητα από κάθε όρο εποπτείας. Ο προνομιακός τόπος που καλύπτει τις προϋποθέσεις αυτής της διερεύνησης είναι ο πρώιμος Μεσαίωνας, από όπου και επιλέγονται κείμενα πρακτικής φιλοσοφίας τριών στοχαστών: του Αυγουστίνου, του Άνσελμου του Καντέρμπερι και του Πέτρου Αβελάρδου, καλύπτοντας χρονικά το διάστημα από τον 4ο ώς τον 12ο αιώνα. Παρουσιάζεται το γενικότερο θεωρητικό πλαίσιο εντός του οποίου ανέπτυξαν οι τρεις στοχαστές τις θεωρίες τους, επιλέγονται συγκεκριμένα κείμενα, τα οποία εξετάζονται αναλυτικά, κριτικά και συνθετικά, ενώ με τη διάκριση και την ανάδειξη μίας έννοιας κεντρικής στο έργο κάθε στοχαστή (αγάπη, ορθότητα, υπόσχεση) ανασυγκροτείται η οπτική του. Στη συνέχεια, διερευνάται η σχέση δύναμης-ενέργειας στην πρακτική θεώρηση του κάθε στοχαστή, αναδεικνύονται δυναμικοί και στατικοί όροι, και περιγράφεται με έναν διαφορετικό τρόπο η ηθική πραγματικότητα. Έχουμε έτσι, τελικά, μια συγχρονική και διαχρονική πορεία για τις έννοιες της ελευθερίας και της βούλησης, περιγράφοντας την ηθική πραγματικότητα από την οπτική της βούλησης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
Ελεύθερη βούληση, δύναμη-ενέργεια, μεσαιωνική φιλοσοφία, μεταφυσική, πρακτική φιλοσοφία, Αυγουστίνος, Άνσελμος, Αβελάρδος
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
316
Αριθμός σελίδων:
305
tsevreni magdalini.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο