Ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού εργαλείου αξιολόγησης των δυσκολιών στα μαθηματικά για παιδιά σχολικής ηλικίας

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2973424 163 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Ψυχολογίας
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-02-15
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
Παππάς Μάριος
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Αθανάσιος Δρίγκας, Ερευνητής Α΄, Ι.Π.Τ., Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. «Δημόκριτος»
Κωνσταντίνος Μυλωνάς, Καθηγητής, Τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Αλεξάνδρα Οικονόμου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Αικατερίνη Λαμπροπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Ασημίνα Ράλλη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Διαμάντω Φιλιππάτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού εργαλείου αξιολόγησης των δυσκολιών στα μαθηματικά για παιδιά σχολικής ηλικίας
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού εργαλείου αξιολόγησης των δυσκολιών στα μαθηματικά για παιδιά σχολικής ηλικίας
Περίληψη:
Οι δυσκολίες στα μαθηματικά κατά την πρώιμη παιδική ηλικία εντοπίζονται κυρίως στις αριθμητικές δεξιότητες όπως ο χειρισμός συμβολικών και μη-συμβολικών αριθμητικών δεδομένων, η σύγκριση και σειροθέτηση αριθμών, η κατανόηση του μέτρου του αριθμού και η εκτέλεση νοερών αριθμητικών πράξεων, καθώς επίσης και στην επίλυση προβλημάτων. Οι δυσκολίες αυτές συνδέονται με ελλείμματα στη μνήμη εργασίας, καθώς επίσης και με ελλείμματα προσοχής. Τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος όσον αφορά τη χρήση ηλεκτρονικών εργαλείων στην αξιολόγηση των μαθητών µε ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Παράλληλα, η μελέτη της σύγχρονης βιβλιογραφίας αναδεικνύει την ανάγκη για έγκαιρη και αξιόπιστη αξιολόγηση των δεξιοτήτων των μαθητών κατά τις πρώτες σχολικές τάξεις ώστε να εντοπίζονται οι μαθητές οι οποίοι αντιμετωπίζουν κίνδυνο δυσκολιών στα μαθηματικά. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού εργαλείου αξιολόγησης, το οποίο θα είναι σε θέση να ανιχνεύει τους μαθητές οι οποίοι βρίσκονται σε κίνδυνο εμφάνισης δυσκολιών στα μαθηματικά έγκαιρα και έγκυρα. Κατά την πιλοτική έρευνα, σχεδιάστηκε μια κλίμακα αξιολόγησης με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα των μαθηματικών για τις τάξεις Β΄ και Γ΄ του δημοτικού σχολείου. Πραγματοποιήθηκε χορήγηση της κλίμακας με στόχο τη διερεύνηση της εγκυρότητας και της αξιοπιστίας της, καθώς επίσης και χορήγηση σταθμισμένων ψυχομετρικών τεστ με στόχο να εντοπιστούν οι γνωστικές και μεταγνωστικές δεξιότητες οι οποίες επηρεάζουν την επίδοση στα μαθηματικά. Κατά την πιλοτική έρευνα συλλέχθηκαν δεδομένα από 91 μαθητές (μέση ηλικία 8,06 έτη) από 3 Δημοτικά σχολεία της Αττικής. Τα αποτελέσματα της πιλοτικής έρευνας έδειξαν ότι η κλίμακα αξιολόγησης της επίδοσης στα μαθηματικά με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εργαλείου αξιολόγησης, καθώς επίσης και ότι η ικανότητα νοερών αριθμητικών υπολογισμών, η παρατεταμένη οπτική προσοχή και η μνήμη εργασίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως προβλεπτικές μεταβλητές για ένα σημαντικό ποσοστό της συνολικής διακύμανσης της επίδοσης στα μαθηματικά. Με βάση τα ευρήματα της πιλοτικής έρευνας, αναπτύχθηκε το ηλεκτρονικό εργαλείο αξιολόγησης των δυσκολιών στα μαθηματικά, το οποίο κατά την κύρια έρευνα χορηγήθηκε σε μαθητές Β΄ και Γ΄ τάξης του δημοτικού σχολείου με στόχο τον έλεγχο του ως προς την εγκυρότητα και την αξιοπιστία. Στην κύρια έρευνα συμμετείχαν 409 μαθητές (μέση ηλικία 8,13 έτη) από 15 δημοτικά σχολεία σε 12 διαφορετικές περιοχές της επικράτειας. Τα αποτελέσματα της κύριας έρευνας έδειξαν ότι οι δοκιμασίες της κλίμακας παρουσιάζουν ισχυρή εσωτερική συνοχή. Ακόμα, οι συντελεστές μερικής συνάφειας μεταξύ των δοκιμασιών, καθώς επίσης και τα ευρήματα των PCA και CFA συνηγορούν υπέρ της εγκυρότητας της κλίμακας. Τέλος, πραγματοποιήθηκαν αναλύσεις όσον αφορά το βαθμό δυσκολίας των ερωτήσεων, καθώς επίσης και κατασκευή διαστημάτων εμπιστοσύνης με βάση τα μετρικά σφάλματα, ώστε να ενισχυθεί η ερμηνευτική διαδικασία των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης για κάθε μαθητή. Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας αναδεικνύουν τις μαθηματικές και γνωστικές δεξιότητες οι οποίες σχετίζονται με τις δυσκολίες στα μαθηματικά και με βάση αυτά προτείνεται ένα ηλεκτρονικό εργαλείο αξιολόγησης το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί για εκπαιδευτικούς ή ερευνητικούς σκοπούς.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Δυσκολίες στα μαθηματικά, Αξιολόγηση, Αριθμητικές δεξιότητες, Γνωστικές δεξιότητες
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
12
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
545
Αριθμός σελίδων:
322