Η Συμβολή της Αυτοαξιολόγησης του Μαθητή στην Ενίσχυση των Εσωτερικών Κινήτρων Μάθησης: Προτάσεις Εφαρμογής στη Χημεία της Α΄Λυκείου

Διπλωματική Εργασία uoadl:1317856 486 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Διδακτική της χημείας και νέες εκπαιδευτικές τεχνολογίες
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2013-03-06
Έτος εκπόνησης:
2013
Συγγραφέας:
Βασιλείου Πετρούλα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ματσαγγούρας Ηλίας Καθηγητής ΕΚΠΑ (επιβλέπων), Μεθενίτης Κωνσταντίνος Αναπλ. Καθηγητής ΕΚΠΑ, Κοϊνης Σπύρος Επίκ. Καθηγητής ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Η Συμβολή της Αυτοαξιολόγησης του Μαθητή στην Ενίσχυση των Εσωτερικών Κινήτρων Μάθησης: Προτάσεις Εφαρμογής στη Χημεία της Α΄Λυκείου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
The contribution of student self-assessment on the strengthening of intrinsic learning motives: Proposals in parts of the Curriculum of 1st Lyceum Chemistry Classes
Περίληψη:
Στην παρούσα εργασία μελετάται η μέθοδος της αυτοαξιολόγησης του μαθητή σε
συνάρτηση με δύο μεταβλητές: τα εσωτερικά κίνητρα μάθησης και τη σχολική
επίδοση του μαθητή. Υπό το πρίσμα αυτό, η εργασία πραγματοποιείται πάνω σε
τρεις βασικούς ερευνητικούς άξονες: 1)Την έρευνα για τις θεωρητικές βάσεις της
μεθόδου της αυτοαξιολόγησης του μαθητή 2)Την έρευνα για τον έλεγχο της συμβολής
της αυτοαξιολόγησης στην ενίσχυση των εσωτερικών κινήτρων μάθησης και 3)Την
έρευνα για τον έλεγχο την συμβολής της αυτοαξιολόγησης στη βελτίωση της
επίδοσης του μαθητή στη Χημεία.
Σκοπός της εργασίας είναι να διερευνήσει, με τη μέθοδο της βιβλιογραφικής
ανασκόπησης, τα παραπάνω τρία ερευνητικά ζητήματα και να καταλήξει στο
σχεδιασμό Προτάσεων Αυτοαξιολόγησης του μαθητή σε τμήματα του Αναλυτικού
Προγράμματος Σπουδών της Χημείας της Α΄ Λυκείου.
Τα αποτελέσματα της βιβλιογραφικής ανασκόπησης ήταν τα εξής:
Η αυτοαξιολόγηση του μαθητή είναι μία ποιοτική μορφή αξιολόγησης, με έμφαση
στα κριτήρια αξιολόγησης και στην ανατροφοδότηση της αξιολόγησης. Εντάσσεται
στο πλαίσιο της διαμορφωτικής αξιολόγησης με σκοπό τη βελτίωση του μαθητή και
προσανατολίζεται περισσότερο προς το μεταγνωστικό χαρακτήρα της μάθησης.
Απαιτεί κατάλληλο διδακτικό σχεδιασμό και συνεχή εξάσκηση των μαθητών σε αυτήν
ώστε να τηρούνται κατά το δυνατόν οι προϋποθέσεις αποτελεσματικής εφαρμογής
της. Συσχετίζεται με εσωτερικές διαδικασίες του μαθητή, όπως ο αναστοχασμός και
η αυτορρύθμιση, με άμεση επίδραση στην αυτοαποτελεσματικότητά του, στοιχείο που
δρα ενισχυτικά ως προς τη μάθηση.
Τέλος η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η μέθοδος της αυτοαξιολόγησης μπορεί
να βελτιώσει την επίδοση του μαθητή στο μάθημα της Χημείας με άμεσο ή έμμεσο
τρόπο, διαμορφώνοντας υψηλότερες βαθμολογικές επιδόσεις ή άλλα επιθυμητά
μαθησιακά χαρακτηριστικά αντίστοιχα.
Λέξεις-κλειδιά:
Εσωτερικά κίνητρα μάθησης, Επίδοση, Διαμορφωτική αξιολόγηση, Ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης, Κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
11-12, 259-260
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
87
Αριθμός σελίδων:
272