Κίνδυνοι και επιπτώσεις στην Αεροναυτιλία και τα Αεροδρόμια από τη διασπορά και εναπόθεση ηφαιστειακής τέφρας

Διπλωματική Εργασία uoadl:1318147 427 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Πρόληψη και Διαχείριση των Φυσικών Καταστροφών
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2012-09-03
Έτος εκπόνησης:
2012
Συγγραφέας:
Κωνσταντινίδης Κωνσταντίνος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ε. Λέκκας Καθηγητής Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος (επιβλέπων), Κ. Κυριακόπουλος Καθηγητής Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, Π. Νάστος Αναπλ. Καθηγητής Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κίνδυνοι και επιπτώσεις στην Αεροναυτιλία και τα Αεροδρόμια από τη διασπορά και εναπόθεση ηφαιστειακής τέφρας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Περίληψη:
Οι κίνδυνοι στην αεροναυτιλία και στα αεροδρόμια από τη διασπορά και την
εναπόθεση ηφαιστειακής τέφρας περιγράφονται στην παρούσα διατριβή. Τα
ηφαίστεια και ειδικότερα οι ηφαιστειακές εκρήξεις είναι οι πηγές των νεφών
ηφαιστειακής τέφρας που εξαπλώνονται αναλόγως των μετεωρολογικών συνθηκών και
αποτελούν κίνδυνο για την εναέρια κυκλοφορία. Τα σωματίδια ηφαιστειακής τέφρας
(ηφαιστειακή στάχτη και σκόνη) μπορεί να προκαλέσουν βλάβες στα αεροσκάφη εν
πτήση ή εν στάση και για το λόγο αυτό ο International Civil Aviation
Organization (ICAO) έχει υιοθετήσει στρατηγική παύσης των πτήσεων σε περιοχές
που η συγκέντρωση τέφρας δεν είναι μηδενική και διακοπή λειτουργίας των
αεροδρομίων. Στην διατριβή προτείνονται τρόποι βελτίωσης των προβλέψεων, των
μετρήσεων, των διαδικασιών αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων, του συστήματος
International Airways Volcano Watch (IAVW) και των μοντέλων που χρησιμοποιούν
τα εννέα Volcanic Ach Advisor Center (VAAC) ανά τον κόσμο για την αναγνώριση
του ηφαιστειακού νέφους και την πρόβλεψη της κίνησής του. Η διατριβή μελετά
την ηφαιστειακή δραστηριότητα τόσο από τη γεωλογική σκοπιά όσο και υπό το
πρίσμα των κινδύνων πού εγκυμονεί για την αεροναυτιλία. Αναλύονται τα μοντέλα
Volcanic Ash Transport and Dispersal Model (VATDM) και οι άξονες βελτίωσής
τους, καθώς και οι τεχνικές μετρήσεων και συνέγερσης πραγματικού χρόνου μέσα
από δορυφορικά, επίγεια και εναέρια μέσα. Συμπληρωματικά προτείνεται η εκπόνηση
μελετών για τον καθορισμό ορίων ασφαλούς έκθεσης αεροσκαφών σε ηφαιστειακή
τέφρα, σχέδιο βελτιστοποίησης των δικτύων μέτρησης των ηφαιστειακών νεφών και
γενικότερα αναδεικνύονται τα πεδία συνεργασίας για την επίλυση του προβλήματος
από τις εμπλεκόμενες επιστημονικές κοινότητες. Αναπτύσσονται επίσης οι
σύγχρονες μέθοδοι και διαδικασίες πλοήγησης ακριβείας, η τεχνολογική τους βάση
και η επιχειρησιακή τους χρησιμότητα. Παρουσιάζεται το ηφαίστειο του
Eyjafjallajokul ως ιδιαίτερη περίπτωση που ανέδειξε γενικά προβλήματα στη
διαχείριση αντιστοίχων κρίσεων και προτείνονται λύσεις εξ` αφορμής των
ελλειμμάτων που διαπιστώθηκαν, ώστε να αποφευχθούν αντίστοιχες οικονομικές
επιπτώσεις στο μέλλον.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φυσικές καταστροφές
Λοιπές θεματικές κατηγορίες:
Ηφαίστεια
Μετεωρολογία
Περιβάλλον
Λέξεις-κλειδιά:
Ηφαιστειακή τέφρα, Ηφαστειακή σκόνη, Κίνδυνοι αεροναυτιλίας, Μοντέλα πρόβλεψης ηφαιστειακού νέφους, Διαχείριση ηφαιστειακής κρίσης
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
5-11
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
67
Αριθμός σελίδων:
111