Ο ρόλος της αριθμογραμμής σε έργα πρόσθεσης μαθητών δημοτικού.

Διπλωματική Εργασία uoadl:1319177 210 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Διαπανεπιστημιακό ΠΜΣ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών
Βιβλιοθήκη Σχολής Θετικών Επιστημών
Ημερομηνία κατάθεσης:
2015-03-24
Έτος εκπόνησης:
2015
Συγγραφέας:
Παπανδρέου Βασιλική
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Αθανάσιος Γαγάτσης Αντιπρύτανης Πανεπιστημίου Κύπρου (Επιβλέπων), Δέσποινα Πόταρη Αναπλ. Καθηγήτρια, Ιλιάδα Ηλία Επίκ. Καθηγήτρια
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο ρόλος της αριθμογραμμής σε έργα πρόσθεσης μαθητών δημοτικού.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
The role of the number line in additional tasks of elementary students
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία ασχολείται με το ρόλο του μοντέλου της αριθμογραμμής και των
αναπαραστατικών εικόνων σε έργα πρόσθεσης μαθητών δημοτικού. Η εργασία δομείται
σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος της εργασίας ασχολείται με το θεωρητικό πλαίσιο που
αφορά τις παραπάνω έννοιες. Αρχικά δίνεται ο ορισμός της αναπαράστασης ενώ
γίνεται διάκριση μεταξύ εσωτερικών και εξωτερικών αναπαραστάσεων. Στη συνέχεια
γίνεται διάκριση μεταξύ γεωμετρικού μοντέλου και αναπαράστασης και περιγράφεται
η αριθμογραμμή ως γεωμετρικό μοντέλο. Αναφέρονται τα είδη των εικόνων και οι
τύποι της αριθμογραμμής ενώ γίνονται αναφορές της παρουσίας της αριθμογραμμής
σε σχολικά βιβλία. Το δεύτερο μέρος της εργασίας αφορά την έρευνα που
πραγματοποιήθηκε. Στη συγκεκριμένη έρευνα μελετάται ταυτόχρονα κασι συγκρίνεται
ο ρόλος των εικονικών ανπαραστάσεων σε συνδυασμό με το με το μοντέλο της
αριθμογραμμής σε απλά έργα πρόσθεσης αλλά και η θέση του αγνώστου μέσα στην
ισότητα πώς επηρεάζει τον βαθμό δυσκολίας του έργου. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε
σε 213 μαθητές Α΄και Β΄τάξης δημοτικού. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων
προέκυψε ότι η θέση του αγνώστου στη θέση α στην ισότητα (α + β = γ ) αυξάνει
τη δυσκολία του έργου. Επίσης τα έργα με αριθμογραμμή φάνηκε να βοήθησαν
περισσότερο τους μαθητές της Α΄τάξης ενώ για τους μαθητές της Β΄τάξης η
αριθμογραμμή δεν έπαιξε κανένα ουσιαστικό ρόλοστην επίλυση των έργων ενώ ο
ρόλος των εικόνων σε έργα πρόσθεσης δεν προσδιορίστηκε ξεκάθαρα. Τέλος, τα έργα
που αφορούσαν σε υπερπήδηση της δεκάδας ήταν δυσκολότερα από τα έργα που
περιελάμβαναν την πρόσθεση δύο μονοψήφιων που δεν υπερβαίνουν τη δεκάδα, ενώ
προέκυψε αλληλεπίδραση μεταξύ της θέσης του αγνώστου και του μεγέθους των
αριθμών στα έργα, η οποία φαίνεται να επηρέασε αρκετά την πολυπλοκότητατων
έργων για τους μαθητές.
Λέξεις-κλειδιά:
Αναπαραστάσεις, Αριθμογραμμή, Αναπαραστατική εικόνα, Γεωμετρικό μοντέλο, Προσθετικά έργα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
117
Αριθμός σελίδων:
134