Διαχρονική μελέτη της εξέλιξης της αναγνωστικής ικανότητας μαθητών με διαταραχές σχολικών ικανοτήτων από τη Β' Δημοτικού ως τη Στ' Δημοτικού (στην έναρξη ως το τέλος της Α'θμιας Εκπαίδευσης)

Διδακτορική Διατριβή uoadl:2837708 276 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τομέας Κοινωνικής Ιατρικής - Ψυχιατρικής και Νευρολογίας
Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας
Ημερομηνία κατάθεσης:
2018-12-14
Έτος εκπόνησης:
2018
Συγγραφέας:
Σακελλαρίου Αικατερίνη
Στοιχεία επταμελούς επιτροπής:
Παπαγεωργίου Χαράλαμπος, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Τσάλτα Ελευθερία, Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Αναγνωστόπουλος Δημήτριος, Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Λαζαράτου Ελένη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Χριστογιώργος Στυλιανός, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Παπανικολάου Αικατερίνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Βλασσοπούλου Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια, Ιατρική Σχολή, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Διαχρονική μελέτη της εξέλιξης της αναγνωστικής ικανότητας μαθητών με διαταραχές σχολικών ικανοτήτων από τη Β' Δημοτικού ως τη Στ' Δημοτικού (στην έναρξη ως το τέλος της Α'θμιας Εκπαίδευσης)
Γλώσσες διατριβής:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Διαχρονική μελέτη της εξέλιξης της αναγνωστικής ικανότητας μαθητών με διαταραχές σχολικών ικανοτήτων από τη Β' Δημοτικού ως τη Στ' Δημοτικού (στην έναρξη ως το τέλος της Α'θμιας Εκπαίδευσης)
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία αποτελεί μια διαχρονική μελέτη που αφορά στην παρακολούθηση της εξέλιξης της αναγνωστικής ικανότητας σε ειδικό- κλινικό πληθυσμό, δηλαδή, παιδιά με ειδικές διαταραχές των σχολικών ικανοτήτων (ICD- 10, 1992) ή ειδικές μαθησιακές διαταραχές (DSM- 5, 2013).
Αποτελείται από δύο μέρη: το γενικό ή θεωρητικό μέρος και το ερευνητικό.
Στο πρώτο γενικό μέρος γίνεται μια σύντομη βιβλιογραφική ανασκόπηση σε ότι αφορά στη θεωρητική προσέγγιση της διαδικασίας της ανάγνωσης. Ειδικότερα δίδεται ο ορισμός της ανάγνωσης και της έννοιας της αναγνωστικής ικανότητας, γίνεται αναφορά στις αναπτυξιακές θεωρίες για την αναγνωστική ικανότητα, τα γνωστικά μοντέλα πάνω στα οποία στηρίζεται η μελέτη της, καθώς και στους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξή της. Επίσης γίνεται εκτενής αναφορά στο δεύτερο κομμάτι της ανάγνωσης, την κατανόηση κειμένου καθώς και ποια είναι η σχέση της με την αναγνωστική ικανότητα. Επιπρόσθετα παρουσιάζεται η σχέση μεταξύ της αναγνωστικής ικανότητας και της φωνολογικής ενημερότητας/ επίγνωσης. Αναπτύσσεται η έννοια της ειδικής διαταραχή της ανάγνωσης, ιστορική αναδρομή, ορισμός , επιδημιολογία, τα διαγνωστικά κριτήρια κατά DSM- 5 και κατά ICD- 10.
Στο προτελευταίο κεφάλαιο του θεωρητικού μέρους αναπτύσσεται η έννοια της ειδικής γλωσσικής διαταραχής, τα χαρακτηριστικά της και πως αυτή συνδέεται με την ειδική διαταραχή της ανάγνωσης.
Στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζεται η κλινική διαγνωστική εκτίμηση της αναγνωστικής ικανότητας ως διαγνωστική διαδικασία, όπως εφαρμόζεται στην Ιατροπαιδαγωγική Υπηρεσία του Κ.Κ.Ψ.Υ. Βύρωνα – Καισαριανής.
Ακολουθεί το δεύτερο ή ερευνητικό μέρος όπου αναφέρεται ο σκοπός της παρούσας διαχρονικής μελέτης, η μεθοδολογία της, τα αποτελέσματα και η συζήτηση. Στο τέλος αναγράφονται τα παραρτήματα καθώς και οι βιβλιογραφικές αναφορές.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Επιστήμες Υγείας
Λέξεις-κλειδιά:
Αναγνωστική διαταραχή, Ανάπτυξη του λόγου, Φωνολογική επίγνωση, Σημασιολογία, Συντακτική δομή
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
214
Αριθμός σελίδων:
161
Αρχείο:
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.

Sakellariou Aikaterini PhD.pdf
2 MB
Δεν επιτρέπεται η πρόσβαση στο αρχείο. H πρόσβαση επιτρέπεται μόνο εντός του δικτύου του ΕΚΠΑ.