Κινητικά και Γνωστικά Χαρακτηριστικά Παιδιών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος

Πτυχιακή Εργασία uoadl:2877233 381 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-07-01
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
ΤΣΑΚΩΝΙΑΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΤΟΥΜΠΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κουτσκούκη Δήμητρα, Καθηγήτρια, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Χαρίτου Σοφία, ΕΔΙΠ, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Κινητικά και Γνωστικά Χαρακτηριστικά Παιδιών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Κινητικά και Γνωστικά Χαρακτηριστικά Παιδιών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
Περίληψη:
Τα άτομα που έχουν διαγνωσθεί με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού φαίνεται να εμφανίζουν δυσκολίες στην αδρή και λεπτή τους κίνηση, με πολλούς ερευνητές να δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην εμφάνιση, στην εξέλιξη και την προσπάθεια αντιμετώπισης των αδυναμιών αυτών. Ένα ακόμα τομέας που τα άτομα με αυτιστική διαταραχή παρουσιάζουν ελλείψεις, είναι αυτός των εκτελεστικών λειτουργιών, που θεωρείται σημαντικός για την εκτέλεση ενός έργου. Οι δύο αυτοί τομείς συνδυαστικά καθιστούν αδύνατη την εκτέλεση νοητικών διαδικασιών που βοηθάνε στην επίλυση προβλημάτων. Επειδή λοιπόν, οι ελλείψεις αυτές εμφανίζονται από μικρή ηλικία και επιδεινώνονται μεγαλώνοντας, κρίνεται απαραίτητη η παρατήρηση της κινητικής και γνωστικής εξέλιξης των παιδιών, καθώς και η συσχέτιση των δύο αυτών τομέων, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα εκπόνησης αποτελεσματικότερων προγραμμάτων παρέμβασης που θα στοχεύουν στη βελτίωση των κινητικών και γνωστικών ικανοτήτων των παιδιών με αυτισμό. Το δείγμα της έρευνας περιλάμβανε 17 παιδιά ηλικίας 8 έως 13 ετών διαγνωσμένα με αυτισμό (13 αγόρια και 4 κορίτσια), τα οποία αξιολογήθηκαν στις κινητικές και γνωστικές δεξιότητες τους. Συγκεκριμένα, για τις κινητικές τους ικανότητες χρησιμοποιήθηκε το τεστ Movement Assessment Battery for Children-2 (MABC-2) που περιλαμβάνει τρεις ηλικιακές κατηγορίες και τρεις ομάδες ικανοτήτων (Επιδεξιότητα Χεριών, Στόχευση και Σύλληψη και Ισορροπία). Αντίστοιχα, για τη γνωστική αξιολόγηση επιλέχθηκε το τεστ Cognitive Assessment Battery (CAS), όπου χρησιμοποιήθηκαν οι δοκιμασίες του Σχεδιασμού (Ταίριασμα Αριθμών, Σχεδιασμένοι Κώδικες, Σχεδιασμένες Συνδέσεις). Επίσης, πραγματοποιήθηκε ανασκόπηση της βιβλιογραφίας (Google Scholar) για να βρεθούν έρευνες παρόμοιου περιεχομένου για ενίσχυση και σύγκριση των ευρημάτων. Τα αποτελέσματα έδειξαν στατιστικώς σημαντικές διαφορές στις ηλικίες των παιδιών και στους τρεις παράγοντες του κινητικού τεστ. Αντίθετα, δεν παρουσιάστηκαν ουσιαστικές διαφορές στις επιδόσεις των παιδιών ανάμεσα στις διαφορετικές ηλικίες, απορρίπτοντας την αρχική υπόθεση. Τέλος, όσον αφορά την συσχέτιση των δύο τομέων ανάπτυξης, βρέθηκε συσχέτιση μόνο μεταξύ των μεταβλητών της Ισορροπίας και των Σχεδιασμένων Κωδικών.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
αυτισμός, αυτιστική διαταραχή, κινητική ανάπτυξη, γνωστική ανάπτυξη, εκτελεστικές λειτουργίες, αδρή κίνηση, λεπτή κίνηση, γνωστικά ελλείμματα, κινητικά ελλείμματα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
107
Αριθμός σελίδων:
74
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥΜΠΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ - ΤΣΑΚΩΝΙΑΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο