Αξιολόγηση τεχνικών και τακτικών δεξιοτήτων στις αναπτυξιακές ηλικίες στην καλαθοσφαίριση

Πτυχιακή Εργασία uoadl:2877855 684 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-07-05
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
ΧΑΛΚΙΑΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Δανιά Δ.Α., Επίκουρη Καθηγήτρια, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ.
Πρωτότυπος Τίτλος:
Αξιολόγηση τεχνικών και τακτικών δεξιοτήτων στις αναπτυξιακές ηλικίες στην καλαθοσφαίριση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Αξιολόγηση τεχνικών και τακτικών δεξιοτήτων στις αναπτυξιακές ηλικίες στην καλαθοσφαίριση
Περίληψη:
Ο σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει την επίδραση ενός προγράμματος διδασκαλίας της καλαθοσφαίρισης σε διακριτές παραμέτρους της επίδοσης αθλητών αναπτυξιακών τμημάτων, αρχάριων στο άθλημα. Ο σχεδιασμός του προγράμματος βασίστηκε στις αρχές του προπονητικού μοντέλου Teaching Games for Understanding (TGfU), το οποίο χρησιμοποιεί το σκόπιμα τροποποιημένο παιχνίδι ως μέσο για τη διδασκαλία της τακτικής του εκάστοτε αθλήματος κάνοντας χρήση ερωτήσεων καθοδηγούμενης ανακάλυψης για την επίτευξη αυτού του σκοπού. Στην έρευνα συμμετείχαν 35 αγόρια, ηλικίας 5-8 ετών (Μ.Ο = 6.17 , Τ.Α = 1.01) τα οποία χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: πειραματική ομάδα (n=14) και ομάδα ελέγχου (n=21). Κατά τη διάρκεια ενός διαστήματος δύο μηνών και οι δύο ομάδες συμμετείχαν σε ένα πρόγραμμα διδασκαλίας της καλαθοσφαίρισης, το οποίο περιελάμβανε δεκαέξι μαθήματα διάρκειας 90 λεπτών, και υλοποιήθηκε σε τοπικό αθλητικό σύλλογο από τους ίδιους προπονητές. Ειδικότερα, στην πειραματική ομάδα το περιεχόμενο των προπονήσεων σχεδιάστηκε βάσει του μοντέλου TGfU και είχε τη δομή: Παιχνίδι-Εξάσκηση τεχνικής-Παιχνίδι-Διαγωνισμοί/Σκυταλοδρομίες, ενώ στην ομάδα ελέγχου χρησιμοποιήθηκε ο παραδοσιακός τρόπος προπόνησης και είχε τη δομή: Εξάσκηση δεξιοτήτων-Παιχνίδι-Διαγωνισμοί/σκυταλοδρομίες. Δύο φορές κατά τη διάρκεια του προγράμματος (πριν την έναρξη και μετά τη λήξη), όλοι οι συμμετέχοντες αξιολογήθηκαν από ειδικά εκπαιδευμένο κριτή μέσω του συστήματος παρατήρησης Game Performance Assessment Instrument (GPAI) για τις ακόλουθες παραμέτρους επίδοσης εντός του παιχνιδιού: α) εμπλοκή στο παιχνίδι, β) ικανότητα λήψης αποφάσεων και γ) εκτέλεση δεξιοτήτων. Για την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν έλεγχοι T-tests για εξαρτημένα δείγματα. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι δεν υπήρξαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στις επιδόσεις των παιδιών της πειραματικής ομάδας στην εμπλοκή τους στο παιχνίδι, στην ικανότητά τους να λαμβάνουν αποφάσεις και στην εκτέλεση δεξιοτήτων ενώ στην ομάδα ελέγχου στατιστικά σημαντικές διαφορές διαπιστώθηκαν μόνο όσον αφορά στην εμπλοκή των παιδιών στο παιχνίδι. Αν και το μοντέλο TGfU θεωρείται ένας αποτελεσματικός τρόπος προπόνησης για τους αθλητές στις αναπτυξιακές ηλικίες, στην παρούσα περίπτωση η εφαρμογή του είχε αυστηρή δομή. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη μικρή διάρκεια επιμόρφωσης των προπονητών δημιούργησαν αρνητικές συνθήκες για την πρόοδο των μικρών αθλητών. Ανεξαρτήτως προπονητικής προσέγγισης, είναι ιδιαίτερα σημαντικό οι προπονητές που αναλαμβάνουν να εκπαιδεύσουν αθλητές αναπτυξιακών ηλικιών να κατανοούν και να αφουγκράζονται τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών προκειμένου να είναι σε θέση να προσαρμόσουν το περιεχόμενο και τις διδακτικές τους μεθόδους κατάλληλα.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Teaching Games for Understanding (TGfU), Game Performance Assessment Instrument (GPAI), αναπτυξιακές ηλικίες, καλαθοσφαίριση.
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
100
Αριθμός σελίδων:
70
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΧΑΛΚΙΑΣ FINAL_PERGAMOS.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο