Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Κουτσούκη Δ., Καθηγήτρια, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Ασωνίτου Κ., Μέλος ΕΔΙΠ, ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ
Περίληψη:
Στην παρούσα βιβλιογραφική ανασκόπηση εξετάζεται, αν η χοροθεραπεία αποτελεί μέσο ενίσχυσης της αυτοαντίληψης και αυτοεκτίμησης ατόμων με νοητική αναπηρία. Συγκεκριμένα, τα άτομα με νοητική αναπηρία συχνά διακατέχονται από χαμηλή αυτοαντίληψη (αυτοεκτίμηση, αυτοεικόνα), εξαιτίας καθημερινών αποτυχιών, λόγω υψηλών κοινωνικοπολιτισμικών προτύπων. Αυτό ενδέχεται να επηρεάσει την ποιότητα ζωής κυρίως σε υποκειμενικούς δείκτες. Συνεπώς, ένας από τους κύριους στόχους της χοροθεραπείας είναι η αύξηση της αυτοεκτίμησης, αυτοαντίληψης και της αποδοχής του σώματος. Η χοροθεραπεία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όσους την έχουν ανάγκη. Διαφέρει από τον εκπαιδευτικό χορό και διεξάγεται από καταρτισμένο ειδικευμένο προσωπικό, καθώς διακατέχεται από αρχές που υπόκεινται σε θεραπευτικούς σκοπούς. Παρατηρήθηκε πως προσφέρει στους στόχους της αυτά που έχουν ανάγκη να αναπτύξουν άτομα με νοητική αναπηρία ποιοτικά, αλλά και ποσοτικά. Φαίνεται από τις υπάρχουσες έρευνες, ότι υπάρχει θετικό αντίκρυσμα, συγκεκριμένα στην συναισθηματική ευεξία (αυτοεκτίμηση,αυτοπεποίθηση), στην ποιότητα ζωής, στην σωματική έκφραση (αυτοαντίληψη, άγχος, επιθετικότητα), σε κοινωνικό επίπεδο και στη φιλία, υπάρχει θετική κινητική επίδραση, αλλά και αύξηση των επιπέδων ευτυχίας. Συμπερασματικά, η χοροθεραπεία φαίνεται να εχει θετική επίδραση στην αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμηση ατόμων με νοητική αναπηρία. Παρατηρήθηκε,όμως, μικρή επάρκεια μελετών άλλα και μικρό, μη αντιπροσωπευτικό δείγμα σε πολλές από αυτές. Αυτό σαν συνέπεια έκανε δευτερεύων στόχο της υπάρχουσας εργασίας τη γνωστοποίηση του αντικειμένου και κάλεσμα των ειδικών του κλάδου της προσαρμοσμένης κινητικής αγωγής να αναμειχθούν. Καταληκτικά, σαν πρόταση τέθηκε η πραγματοποίηση αξιόπιστων και έγκυρων ερευνών πάνω στη χοροθεραπεία και τη σχέση αυτοαντίληψης/αυτοεκτίμησης των ατόμων με νοητική αναπηρία ή ατόμων με εμπόδια στη ζωή γενικότερα.
Λέξεις-κλειδιά:
χοροθεραπεία, αυτοαντίληψη, αυτοεκτίμηση, ποιότητα ζωής, νοητική αναπηρία