Ο Πόλεμος, η Κατοχή και η Αντίσταση στην Ελλάδα(1940-1944) μέσα από τον φωτογραφικό φακό. Η φωτογραφία ως ιστορική πηγή. Οι περιπτώσεις των φωτογράφων Βούλας Παπαϊωάννου, Σπύρου Μελετζή, Κώστα Μπαλάφα, Dmitri Kessel.

Διπλωματική Εργασία uoadl:2959959 326 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Νεώτερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2021-09-05
Έτος εκπόνησης:
2021
Συγγραφέας:
Σμυρνιούδης Νικόλαος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Πλουμίδης Σπυρίδων, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ
Καραμανωλάκης Βαγγέλης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ
Λαμπροπούλου Δήμητρα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ο Πόλεμος, η Κατοχή και η Αντίσταση στην Ελλάδα(1940-1944) μέσα από τον φωτογραφικό φακό. Η φωτογραφία ως ιστορική πηγή. Οι περιπτώσεις των φωτογράφων Βούλας Παπαϊωάννου, Σπύρου Μελετζή, Κώστα Μπαλάφα, Dmitri Kessel.
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ο Πόλεμος, η Κατοχή και η Αντίσταση στην Ελλάδα(1940-1944) μέσα από τον φωτογραφικό φακό. Η φωτογραφία ως ιστορική πηγή. Οι περιπτώσεις των φωτογράφων Βούλας Παπαϊωάννου, Σπύρου Μελετζή, Κώστα Μπαλάφα, Dmitri Kessel.
Περίληψη:
Η παρούσα Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (ΜΔΕ) έχει στόχο να
μελετήσει μια ιδιαίτερη περίοδο στην ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας, την
φωτογραφία κατά την διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου του 1940, της τριπλής
στρατιωτικής Κατοχής (γερμανική, ιταλική, βουλγαρική) της Ελλάδας την τετραετία
1941-1944, αλλά και του ένοπλου κινήματος της Εθνικής Αντίστασης του
ΕΑΜ/ΕΛΑΣ. Η συγκεκριμένη περίοδος αποτελεί τομή στην ιστορία της ελληνικής
φωτογραφίας, καθώς η εμπόλεμη κατάσταση, οι συνέπειές της, οι πολιτικές,
οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν την επηρέασαν σε βάθος
και καθόρισαν την εξέλιξη διάφορων ειδών της (φωτογραφία ντοκουμέντο,
φωτορεπορτάζ, πολεμικό φωτορεπορτάζ). Άλλωστε, όπως κάθε άλλο πολιτισμικό
φαινόμενο, η φωτογραφία δεν γίνεται να εννοηθεί αποκομμένη από το ευρύτερο
κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον.
Η έρευνα θα εστιάσει στους φωτογράφους Βούλα Παπαϊωάννου, Σπύρο
Μελετζή, Κώστα Μπαλάφα και Dimitri Kessel, οι οποίοι κατέλειπαν το προσωπικό
τους φωτογραφικό αρχείο και εξέδωσαν ολοκληρωμένα λευκώματα. Το έργο τους
ξεχωρίζει, γιατί ο καθένας ανέδειξε ιδιαίτερες πτυχές της ζωής στην κατεχόμενη
Ελλάδα: η Βούλα Παπαϊωάννου την πείνα στην κατοχή και την δράση των ξένων
αποστολών βοήθειας και των φιλανθρωπικών οργανισμών, ο Σπύρος Μελετζής και ο
Κώστας Μπαλάφας την αντάρτικη ζωή και τις μάχες του ΕΛΑΣ, ενώ ο Dimitri Kessel
τις μάχες του Δεκέμβρη του 1944 στην Αθήνα. Θα επιχειρηθεί η εξέταση του πως οι
εμπόλεμες συνθήκες επέδρασαν στην οπτική των φωτογράφων, πως αυτές
διαμόρφωσαν το προσωπικό τους ύφος, ποιοι είναι οι κοινωνικοί και πολιτικοί
παράγοντες οι οποίοι καθορίζουν την θεματολογία του έργου τους, αλλά και η εξέταση
των αναφορών στο έργο τους σε καλλιτεχνικά και φωτογραφικά ρεύματα που υπήρχαν
προπολεμικά. Θα γίνει προσπάθεια, επίσης, να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο ιδεολογικό
και πολιτικό πλαίσιο.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Ιστορία
Λέξεις-κλειδιά:
Σμυρνίουδης, φωτογραφία, εικόνα, κατοχή, αντίσταση, πόλεμος, Voulas Papaioannou, Spyrou Meletzis, Costa Balafa, Dmitri Kessel
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
80
Αριθμός σελίδων:
132
ΜΔΕ ΣΜΥΡΝΙΟΥΔΗΣ 2[10442].pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο