Ψυχοκοινωνική προσαρμογή μαθητών δημοτικού με και χωρίς δυσλεξία

Διπλωματική Εργασία uoadl:2882309 421 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2019-10-08
Έτος εκπόνησης:
2019
Συγγραφέας:
Αδαμάκη Χριστίνα
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Πολυχρόνη Φωτεινή, λέκτορας τομέα Ψυχολογίας τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Ισσαρη Φίλια
Ρουσσος Πέτρος
Πρωτότυπος Τίτλος:
Ψυχοκοινωνική προσαρμογή μαθητών δημοτικού με και χωρίς δυσλεξία
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Ψυχοκοινωνική προσαρμογή μαθητών δημοτικού με και χωρίς δυσλεξία
Περίληψη:
Μεταναλύσεις ερευνών έδειξαν ότι οι μαθητές με δυσλεξία αντιμετωπίζουν δευτερογενείς δυσκολίες που αφορούν συναισθηματικά προβλήματα, προβλήματα συμπεριφοράς, χαμηλή αυτοαντίληψη, χαμηλά κίνητρα και άγχος. Τα ευρήματα είναι περιορισμένα και συχνά αμφιλεγόμενα εξ’αιτίας μεθοδολογικών ζητημάτων. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής μαθητών με δυσλεξία (ΜΔ) συγκριτικά με μαθητές τυπικής ανάπτυξης (ΤΑ). Στην έρευνα συμμετείχαν 40 μαθητές που φοιτούσαν στην Ε΄ και την Στ΄ δημοτικού σε γενικά σχολεία, 20 μαθητές ΜΔ και 20 μαθητές ΤΑ. Η αξιολόγηση της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των μαθητών έγινε με το Εργαλείο Ψυχοκοινωνικής Προσαρμογής (Χατζηχρήστου, Πολυχρόνη, Μπεζεβέγκης, & Μυλωνάς, 2008α). Η αξιολόγηση του άγχους έγινε με το Ερωτηματολόγιο Ανίχνευσης Διαταραχών Άγχους σε παιδιά (Scared) (Birmaher et al., 1999). Οι μαθητές ΜΔ ανέφεραν σημαντικά υψηλότερους δείκτες προβλημάτων συμπεριφοράς συγκριτικά με τους μαθητές ΤΑ. Αν και οι μαθητές ΜΔ ανέφεραν χαμηλές τιμές συναισθηματικής επάρκειας, σχολικής επάρκειας και αυτοαντίληψης συγκριτικά με τον γενικό πληθυσμό δεν έδειξαν σημαντικές διαφορές συγκριτικά με τους μαθητές ΤΑ. Ως προς το άγχος δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα στους μαθητές ΜΔ και τους μαθητές ΤΑ. Η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την προσαρμογή και την συναισθηματική ευημερία του μαθητή με δυσλεξία ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις κάθε αναπτυξιακού σταδίου. Οι παρεμβάσεις που αφορούν την δυσλεξία είναι σημαντικό να στοχεύουν τόσο στην ενίσχυση της ακαδημαϊκής επίδοσης όσο και στην βελτίωση της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των μαθητών θέτοντας επιμέρους στόχους για κάθε τομέα ξεχωριστά.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
δυσλεξία, ψυχοκοινωνική προσαρμογή, αναγνωστικές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς, άγχος
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
4
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
97
Αριθμός σελίδων:
142
Διπλωματική Αδαμακη Τελικ.pdf (801 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο