Σχέση Χορού και Μουσικής στην Ελληνική Μουσικοχορευτική Παράδοση: Η Περίπτωση του Επτάσημου Ρυθμού

Πτυχιακή Εργασία uoadl:2975285 88 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2022-03-02
Έτος εκπόνησης:
2022
Συγγραφέας:
ΜΕΓΓΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑ, ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ, ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΑΣ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Σχέση Χορού και Μουσικής στην Ελληνική Μουσικοχορευτική Παράδοση: Η Περίπτωση του Επτάσημου Ρυθμού
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Σχέση Χορού και Μουσικής στην Ελληνική Μουσικοχορευτική Παράδοση: Η Περίπτωση του Επτάσημου Ρυθμού
Περίληψη:
Ο ρυθμός αποτελεί πρωταρχικό στοιχείο κάθε μορφής τέχνης αλλά και της ίδιας
της ζωής, η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κίνηση. Μάλιστα, στην
βιβλιογραφία αναφέρεται ότι ο ρυθμός αφορά στην οργάνωση του χώρου και του
χρόνου. Η κίνηση, από την άλλη, αποτελεί θεμελιώδες συστατικό του χορού. Με
βάση τα παραπάνω, το ερώτημα είναι εάν θα μπορούσε η μουσική (και
συγκεκριμένα ο ρυθμός) να επηρεάσει τη δομή της χορευτικής κίνησης και, κατ’
επέκταση, τη μορφή ολόκληρης της χορογραφικής σύνθεσης. Σκοπός της
παρούσας εργασίας είναι η ανάδειξη της σχέσης χορού και μουσικής στον ελληνικό
παραδοσιακό χορό μέσα από τη μελέτη χορών με επτάσημο ρυθμικό σχήμα και των
μελωδιών τους. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της
βιβλιογραφικής ανασκόπησης. Για την καταγραφή των χορών χρησιμοποιήθηκε το
σύστημα σημειογραφικής καταγραφής του Laban (Labanotation), ενώ για την
ανάλυση της μορφής των χορών υιοθετήθηκε η δομικό-μορφολογική μέθοδος. Τα
αποτελέσματα έδειξαν την πολύπλοκη και πολυεπίπεδη σχέση μεταξύ χορευτικής
και μουσικής μορφής. Παράλληλα, διαπιστώθηκε ότι ο ρυθμός – και συγκεκριμένα
το ρυθμικό σχήμα και η εσωτερική του οργάνωση – επιδρά τόσο στη χορευτική
κίνηση όσο και στη χορευτική φράση που αποτελεί την πιο απλή οργανική
συνθετική ενότητα του χορού και δείχνει τη βασική ιδέα της φόρμας του χορού.
Συνεπώς, γίνεται αντιληπτό ότι υπάρχει επίδραση του ρυθμικού σχήματος και στην
τελική μορφή του χορού.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
ρυθμικό σχήμα, εσωτερική ρυθμική οργάνωση, χορευτική μορφή, ελληνικός παραδοσιακός χορός
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
61
Αριθμός σελίδων:
Εκατό σαράντα ένα
Μέγγου 15.2.22(a) 2.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο