Όψεις και αναπαραστάσεις της ερευνητικής δημοσιογραφίας στον σύγχρονο κινηματογράφο

Διπλωματική Εργασία uoadl:3395249 48 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την Εκπαίδευση
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-04-03
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Νικολός Κωνσταντίνος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Επιβλέπουσα: Αφροδίτη Νικολαΐδου, Επίκουρη καθηγήτρια, Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, ΕΚΠΑ
Συν-επιβλέπων: Γιώργος Πλειός, Καθηγητής, Τμήμα Επικοινωνίας & ΜΜΕ, ΕΚΠΑ
Συν-επιβλέπουσα: Μαρία Σφυρόερα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα ΤΕΑΠΗ, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Όψεις και αναπαραστάσεις της ερευνητικής δημοσιογραφίας στον σύγχρονο κινηματογράφο
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Όψεις και αναπαραστάσεις της ερευνητικής δημοσιογραφίας στον σύγχρονο κινηματογράφο
Περίληψη:
Στο επίκεντρο της διπλωματικής εργασίας τίθεται η μελέτη των όψεων και
αναπαραστάσεων της ερευνητικής δημοσιογραφίας στον σύγχρονο αμερικανικό
κινηματογράφο. Μέσα από την προσφυγή στη σημειωτική θεωρία και ανάλυση
εξετάζονται οι τρόποι και οι πρακτικές που συγκροτούν ταυτοτικά τον δημοσιογράφο ως
ενεργό υποκείμενο της κοινωνικής και πολιτικής ζωής. Διερευνώνται ακόμη οι ρόλοι και
οι εκφάνσεις της δημοσιογραφίας στη συνύφανσή της με την επικοινωνία, την αισθητική
και την κυρίαρχη ιδεολογία.
Πιο συγκεκριμένα, οι ταινίες που εξετάζονται είναι το Good night, and good luck (2005)
σε σκηνοθεσία του George Clooney, το Spotlight του Tom McCarthy και το The Post με
σκηνοθέτη τον Steven Spielberg. Πρόκειται για ταινίες που βασίζονται σε αληθινές
ιστορίες, πραγματικά γεγονότα και υπαρκτά πρόσωπα της αμερικανικής κοινωνίας. Αυτό
έχει σαν αποτέλεσμα την ανάκληση μιας έντονης διακειμενικότητας και
αναπαραστατικότητας που μέσα από το κινηματογραφικό σύστημα σημασιοδότησης
μεταφράζουν διασημειωτικά και αναβιώνουν πολυτροπικά την πραγματικότητα.
Στο φως της ανάλυσης αναδύονται επίσης μια σειρά από λογοθετικές πρακτικές της
δημοσιογραφικής γλώσσας ενώ αναδεικνύονται οι λανθάνουσες ποιότητες, εντάσεις και
τροπικότητες που εμφωλεύουν στην επικράτεια της φωτογραφικής εικόνας.
Αναπτύσσονται επίσης μια σειρά από πολιτισμικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις που
εμπλουτίζουν το αναλυτικό εγχείρημά μας Ταυτόχρονα τονίζεται η αξία και η ανάγκη
του γραμματισμού των μέσων (media literacy) ως μια απαραίτητη δεξιότητα στο
σύγχρονο μιντιακό περιβάλλον.
Ακόμη προκύπτουν τεχνικές συγκλίσεις που διαμορφώνουν νέες ποιότητες και
αισθητικές συνάφειες, στο επίπεδο των μέσων μαζικής επικοινωνίας και μπροστά στον
ανεπίστρεπτο ορίζοντα της νέας ψηφιακής κατάστασης. Επιγραμματικά, διαπιστώνεται
ότι η κατάλληλη αξιοποίηση των ΤΠΕ και η πλαισιοθέτηση της κινηματογραφικής
εκπαίδευσης (film education), μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στη δημιουργική
κοινωνικοποίηση του ατόμου και στη διαμόρφωση μιας ανθρωπιστικής μιντιακής
κουλτούρας, υπερβαίνοντας αγκυλώσεις του αναλογικού παρελθόντος.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
Αναπαραστάσεις, κινηματογράφος, δημοσιογραφία, σημειωτική, ΤΠΕ
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
3
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
113
Αριθμός σελίδων:
131
Διπλωματική ΤΠΕΕ.pdf (2 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο