Στάσεις μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών σε σχέση με τη σχολική εμπλοκή και τη σχολική επίδοση

Διπλωματική Εργασία uoadl:3398288 21 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Κατεύθυνση Σχολική ψυχολογία
Βιβλιοθήκη Φιλοσοφικής Σχολής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-05-17
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Μαλαματένια Μαρία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φωτεινή Πολυχρόνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αικατερίνη Λαμπροπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Διαμάντω Φιλιππάτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Στάσεις μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών σε σχέση με τη σχολική εμπλοκή και τη σχολική επίδοση
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Στάσεις μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών σε σχέση με τη σχολική εμπλοκή και τη σχολική επίδοση
Περίληψη:
Στην παρούσα έρευνα επιχειρήθηκε η διερεύνηση των σχέσεων των στάσεων των εφήβων απέναντι στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας σε σχέση με τη σχολική τους εμπλοκή και επίδοση. Επιπλέον, μελετήθηκε η σχέση του χρόνου χρήσης των ΤΠΕ για ακαδημαϊκούς και μη σκοπούς με τη σχολική εμπλοκή και επίδοση. Τέλος, μελετήθηκε η επίδραση των δημογραφικών στοιχείων των συμμετεχόντων στις υπό μελέτη μεταβλητές. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 201 μαθητές που φοιτούσαν στην Β’ και Γ’ Γυμνασίου. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο για τη σχολική εμπλοκή (Student Engagement Inventory, Lam et al., 2014), ερωτηματολόγιο για τη χρήση ΤΠΕ και τη σχέση της με τη σχολική επίτευξη (Salomon & Kolikant, 2016), ερωτηματολόγιo για την εμπλοκή ως προς τις ΤΠΕ (ICT engagement, Zylka et al., 2015), ενώ συλλέχθηκαν και δημογραφικά στοιχεία (φύλο, τάξη φοίτησης, μορφωτικό επίπεδο και χώρα γέννησης γονέων, πολιτισμικό κεφάλαιο). Όσον αφορά στα ευρήματα, φάνηκε ότι το ενδιαφέρον των μαθητών για τους υπολογιστές συνδέεται θετικά με τη σχολική επίδοση, ενώ η κοινωνική έκθεση στις ΤΠΕ συνδέεται αρνητικά με τη συμπεριφορική διάσταση της σχολικής εμπλοκής. Επιπλέον, προέκυψε ότι ο χρόνος χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών για ακαδημαϊκούς σκοπούς συνδέεται θετικά με όλες τις διαστάσεις της σχολικής εμπλοκής και τη σχολική επίδοση. Από την άλλη πλευρά, ο χρόνος χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών για ψυχαγωγικούς σκοπούς φάνηκε να σχετίζεται αρνητικά με τις διαστάσεις της σχολικής εμπλοκής και επίδοσης, με τους μαθητές να αναγνωρίζουν και οι ίδιοι αυτή την αρνητική σχέση. Επιπρόσθετα, ορισμένες δημογραφικές μεταβλητές φάνηκε να αποτελούν προβλεπτικούς παράγοντες για τις διαστάσεις της σχολικής εμπλοκής και τις στάσεις απέναντι στις ΤΠΕ. Τα παραπάνω ευρήματα μπορούν να συντελέσουν στο σχεδιασμό παρεμβάσεων για την αποτελεσματική ένταξη των ΤΠΕ στο σχολικό περιβάλλον, με τρόπο που να προάγει τη σχολική εμπλοκή και επίδοση των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Φιλοσοφία- Ψυχολογία
Λέξεις-κλειδιά:
στάσεις απέναντι στις ΤΠΕ, χρόνος χρήσης ΤΠΕ, σχολική εμπλοκή, σχολική επίδοση, έφηβοι
Ευρετήριο:
Ναι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
1
Εικονογραφημένη:
Όχι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
141
Αριθμός σελίδων:
99
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΡΙΑ ΜΑΛΑΜΑΤΕΝΙΑ.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο