ΔΕΠΥ: Υπερκινητικότητα ή κανονικότητα- Κατασκευάζοντας το "αποκλίνον" παιδί / Μια κριτική ματιά στην Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας

Πτυχιακή Εργασία uoadl:3401925 17 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-06-02
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
ΒΟΥΔΟΥΡΗ ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ονοματεπώνυμο: Βάσια Λέκκα
Βαθμίδα: Επίκουρη καθηγήτρια
Τμήμα: Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Ίδρυμα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
ΔΕΠΥ: Υπερκινητικότητα ή κανονικότητα- Κατασκευάζοντας το "αποκλίνον" παιδί / Μια κριτική ματιά στην Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
ΔΕΠΥ: Υπερκινητικότητα ή κανονικότητα- Κατασκευάζοντας το "αποκλίνον" παιδί / Μια κριτική ματιά στην Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας
Περίληψη:
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) [Attention Deficit-Hyperactivity Disorder, ADHD] αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο με τεράστιες διαστάσεις. Ολοένα και συχνότερα συναντά κανείς παιδιά ή και ενήλικες που έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ, ενώ ολοένα και περισσότερο αυξάνεται η προβολή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και γενικότερα στον Τύπο. Σε αυτό το πλαίσιο, σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί σε βάθος το τι εννοούμε στην πραγματικότητα λέγοντας «ΔΕΠΥ» και πόσα κρύβονται πίσω από αυτό το ακρωνύμιο, στρέφοντας αρχικά το βλέμμα μας στο παρελθόν, ώστε να μπορέσουμε να κατανοήσουμε το παρόν μας. Πρόκειται για μία κατάσταση, όπως θα φανεί στη συνέχεια, εξαιρετικά αμφιλεγόμενη, και για αυτόν τον λόγο γίνεται προσπάθεια κριτικής ανάλυσης των όσων θεωρούνται ίσως αυτονόητα ή δεδομένα. Σε μια λογική αποφυσικοποίησης αυτής της πραγματικότητας, αρχικά μελετήθηκε η υπάρχουσα βιβλιογραφία, η ιστορία της διαταραχής και, στη συνέχεια, έγινε μια προσπάθεια ανάλυσης των δεδομένων που συλλέχθηκαν μέσα από αυτή τη βιβλιογραφική επισκόπηση, υπό το πρίσμα του κοινωνικού κονστρουκτιβισμού. Δεν γίνεται απλή παράθεση ήδη υπαρχουσών πορισμάτων, αλλά μια προσπάθεια κριτικής προσέγγισής τους, δίνοντας έμφαση στον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες. Με δεδομένο ότι η ίδια η ύπαρξη της ΔΕΠΥ ως οργανικής αιτιολογίας διαταραχή έχει αμφισβητηθεί επανειλημμένα, το ερώτημα που προκύπτει είναι αν και κατά πόσο η χορήγηση ισχυρών διεγερτικών ουσιών, που αποτελεί τον συνήθη τρόπο αντιμετώπισης, είναι πράγματι ο ενδεδειγμένος ή εξυπηρετεί άλλους σκοπούς, και πώς κατασκευάζεται κοινωνικά, μέσα από τη διάγνωση, μία πολύ συγκεκριμένη εικόνα του «κανονικού» και του «αποκλίνοντος» παιδιού.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Κοινωνικές, Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες
Λέξεις-κλειδιά:
ΔΕΠΥ, παιδική ηλικία, κοινωνική κατασκευή, κανονικότητα
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
0
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
30
Αριθμός σελίδων:
71 σελ.
ΒΟΥΔΟΥΡΗ_ΔΕΠΥ_πτυχιακή.pdf (1 MB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο