Το κίνητρο για φυσική δραστηριότητα και ο χρόνος οθόνης παιδιών 9-13 ετών

Πτυχιακή Εργασία uoadl:3413125 46 Αναγνώσεις

Μονάδα:
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Βιβλιοθήκη Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Ημερομηνία κατάθεσης:
2024-08-01
Έτος εκπόνησης:
2024
Συγγραφέας:
Μάττα Αρτεμησία
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Φωτεινή Βενετσάνου, Αναπληρώτρια καθηγήτρια, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Πρωτότυπος Τίτλος:
Το κίνητρο για φυσική δραστηριότητα και ο χρόνος οθόνης παιδιών 9-13 ετών
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Το κίνητρο για φυσική δραστηριότητα και ο χρόνος οθόνης παιδιών 9-13 ετών
Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η μελέτη της σχέσης του κινήτρου για συμμετοχή σε φυσική δραστηριότητα (ΦΔ) με τον χρόνο οθόνης (ΧΟ) στην παιδική ηλικία. Στην έρευνα συμμετείχαν 356 παιδιά (170 αγόρια και 186 κορίτσια), ηλικίας 9 έως 13 χρονών (ΜΟ=10.67+.98), από την Αττική. Για την αξιολόγηση των επιπέδων της συμμετοχής σε ΦΔ χρησιμοποιήθηκε το Physical Activity Questionnaire for older children (PAQ-C, Kowalski, Crocker, & Donen, 2004, Kowalski et al., 1997), ενώ για τον υπολογισμό του χρόνου που δαπανούν τα παιδιά μπροστά σε μια ηλεκτρονική οθόνη χρησιμοποιήθηκαν τρεις σχετικές ερωτήσεις, τις οποίες κλήθηκαν να απαντήσουν τα ίδια. Η αξιολόγηση του κινήτρου για συμμετοχή σε ΦΔ έγινε μέσω της ελληνικής προσαρμογής του ερωτηματολογίου Comprehensive Relative Autonomy Index (C-RAI; Sheldon et al., 2017). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, τόσο το κίνητρο για ΦΔ, όσο και η ΦΔ των συμμετεχόντων, όπως αυτή καταγράφεται από το ερωτηματολόγιο PAQ-C, ήταν σε υψηλά επίπεδα. Ωστόσο το 58,60% των αγοριών και το 66,47% των κοριτσιών δεν τηρούσε τις συστάσεις για ΧΟ < 2 ώρες την ημέρα, με τον μέσο όρο του συνολικού χρόνου οθόνης να ξεπερνά τα 180 λεπτά/ημέρα. Επίσης, από τα αποτελέσματα της ανάλυσης συνδιακύμανσης (συνδιακυμαντές: ηλικία, ΔΜΣ, φύλο) για τον έλεγχο ενδεχόμενων διαφορών στη ΦΔ, μεταξύ των παιδιών που τηρούσαν την οδηγία για τον ΧΟ και εκείνων που δεν την τηρούσαν διαπιστώθηκαν στατιστικά σημαντικές (F= 16.13, p< .001, η2= .04), με τα παιδιά που τηρούσαν την οδηγία να εμφανίζουν υψηλότερη συνολική βαθμολογία στο PAQ-C. Επίσης, από την πολυμεταβλητή ανάλυση συνδιακύμανσης για τον έλεγχο ενδεχόμενων διαφορών στις μεταβλητές του κινήτρου, μεταξύ των παιδιών που τηρούσαν την οδηγία για τον ΧΟ και εκείνων που δεν την τηρούσαν, βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μόνο στο αυτόνομο κίνητρο (F= 7.11, p< .01, η2= .02), με τα παιδιά που τηρούσαν την οδηγία να εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα κινήτρου. Με βάση τα παραπάνω, αναδεικνύεται η ανάγκη ενημέρωσης των γονιών σχετικά με τη σπουδαιότητα του περιορισμού του ΧΟ των παιδιών, προς όφελος της ΦΔ και του κινήτρου συμμετοχής σε ΦΔ.
Κύρια θεματική κατηγορία:
Εκπαίδευση – Αθλητισμός
Λέξεις-κλειδιά:
Φυσική δραστηριότητα, κίνητρο για συμμετοχή σε φυσική δραστηριότητα, χρόνος οθόνης, παιδιά
Ευρετήριο:
Όχι
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
Όχι
Εικονογραφημένη:
Ναι
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
107
Αριθμός σελίδων:
72
ΠΤΥΧΙΑΚΗ_ΑΡΤΕΜΙΣ_NEW.pdf (876 KB) Άνοιγμα σε νέο παράθυρο