Μονάδα:
Τμήμα Πληροφορικής & ΤηλεπικοινωνιώνΠληροφορική
Ημερομηνία κατάθεσης:
2017-03-06
Συγγραφέας:
Λαμπρακόπουλος Γεώργιος
Στοιχεία επιβλεπόντων καθηγητών:
Ιωαννίδης Γιάννης, Καθηγητής, Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών, ΕΚΠΑ
Ακριβή Κατηφόρη, Δρ, Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών, ΕΚΠΑ
Νικόλαος Μπεγέτης, Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών, ΕΚΠΑ
Πρωτότυπος Τίτλος:
Επισκόπηση της εικονικής πραγματικότητας και πειραματική αξιολόγηση για την επίδρασή της στην πρόκληση φόβου
Γλώσσες εργασίας:
Ελληνικά
Μεταφρασμένος τίτλος:
Επισκόπηση της εικονικής πραγματικότητας και πειραματική αξιολόγηση για την επίδρασή της στην πρόκληση φόβου
Περίληψη:
Η παρούσα εργασία μελετά την ιστορική εξέλιξη της εικονικής πραγματικότητας, πριν την ύπαρξη του όρου, στις απαρχές της θεωρητικής της γέννησης, κατά την ερευνητική και βιομηχανική της πορεία, έως και τη σημερινή της άνθιση. Αναλύονται οι ποικίλοι σημερινοί τομείς εφαρμογής της εικονικής πραγματικότητας, όπως επίσης και η πολυδιάστατη συναισθηματική αλλά και σωματική επίδρασή της στον χρήστη. Επιπροσθέτως, η περαιτέρω ανάγκη για μελέτη της επίδρασης της εικονικής πραγματικότητας στο συναίσθημα του φόβου οδήγησε στη διεξαγωγή πειραματικής αξιολόγησης, στα πλαίσια της οποίας είκοσι-οχτώ (28) άτομα συγκεντρώθηκαν και χωρίστηκαν σε δύο ισάριθμα γκρουπ—έστω Α και Β—με σκοπό να διαπιστωθεί εάν και κατά πόσο η παρακολούθηση ενός τρομακτικού βίντεο σε VR headset (γκρουπ Β = experimental group) είναι περισσότερο τρομακτική σε σχέση με μια απλή οθόνη φορητού υπολογιστή (γκρουπ Α = control group). Στο πείραμα επιχειρήθηκε επίσης να διαπιστωθεί εάν άτομα με διαφορετικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας—σύμφωνα με το Big Five μοντέλο για την περιγραφή προφίλ προσωπικότητας—είναι περισσότερο (ή λιγότερο) επιρρεπή στο συναίσθημα του φόβου. Τελικά, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα επίπεδα φόβου ήταν παρόμοια στα δύο γκρουπ και ότι δεν υπήρξε κάποια στατιστική συσχέτιση μεταξύ της επιρρέπειας στο συναίσθημα του φόβου και οποιουδήποτε συνδυασμού χαρακτηριστικών προσωπικότητας. Παρ’ όλα αυτά, σημειώθηκε σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο γκρουπ στο επίπεδο της παρουσίας (presence) που ένιωσαν οι συμμετέχοντες, το οποίο ήταν μεγαλύτερο κατά 14% (διάμεσος) [ή 36% (μέση τιμή)] σε εκείνους που παρακολούθησαν το βίντεο στο VR headset (γκρουπ B).
Κύρια θεματική κατηγορία:
Τεχνολογία – Πληροφορική
Λέξεις-κλειδιά:
εικονική πραγματικότητα, επισκόπηση, πειραματική αξιολόγηση, παρουσία, φόβος
Αρ. σελίδων ευρετηρίου:
6
Αρ. βιβλιογραφικών αναφορών:
166